تحریم‌ها - «افزایش دوبرابری» هزینه حمل و نقل نفت

 

به یقین یکی از تاثیرات مستقیم ناشی از تحریم‌های اولیه بر اقتصاد و تجارت ایران همان جهش ناگهانی بهای ارزهای خارجی، افت ارزش پول ملی و به تبع آن گرانی شدید در بسیاری از زمینه ا به‌ویژه خدمات، ترابری و معیشت می‌باشد.

تازه‌ترین نمونه این تاثیرات را اکنون شرکت‌های حمل ونقل جهانی با چشم‌انداز «افزایش دوبرابری» هزینه حمل و نقل نفت و گاز ایران به ثبت رسانده‌اند.
در این رابطه سایت حکومتی عصر ایران (۲۰ مرداد ۱۳۹۷) در گزارشی از بازار بسیار لرزان برای خرید نفت رژیم آخوندی می‌نویسد: «شرکت‌های نفت‌کش به دلیل مخاطرات و تحریم‌های آمریکا برای انتقال نفت ایران به اروپا درخواست افزایش هزینه دوبرابری برای انتقال نفت کرده‌اند. برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که شرکت‌های نفت‌کش کرایه پیشنهادی را از ۷ دلار در هر تن به ۱۵ دلار افزایش داده‌اند».

به یقین دلیل این افزایش ناگهانی اولا ریسک و خطرات ناشی از تحریم‌های آمریکا برای شرکت‌های بزرگ کشتی‌رانی و همچنین نبود چتر بیمه‌ای برای محموله‌های رژیم می‌باشد و در ثانی ضربه‌ای اساسی به دستگاه مالی دیکتاتوری ولی‌فقیه محسوب می‌شود، زیرا به هر میزان که هزینه تولید، صدور و یا خدمات حمل و نقل افزایش یابد، به همان میزان نیز به کاهش درآمدهای نفتی رژیم منتهی و به دوری جستن هرچه بیشتر غول‌های نفتی از بازار مملو از خطر آخوندی راه خواهد برد.

همچنین این وضعیت به‌غایت لرزان برای صادرات نفتی رژیم آخوندی در حالی است که حکومت بروی حمایت‌های اتحادیه اروپا و کشاندن کشورهای عضو این قاره به تقابل با آمریکا سرمایه‌گذاری کلانی کرده است.
در این راستا تا به امروز شاهد هستیم که سیاست‌های رژیم در این زمینه و با خروج دوره‌ای شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ اروپایی به‌ویژه در زمینه نفت و گاز، با شکست روبرو شده است. خروج غول‌های نفتی مانند بی پی، انی، توتال و یا شرکت‌های لهستانی و اسپانیایی به یقین مهر تائیدی بر شکست‌های زنجیره‌ای رژیم در این زمینه می‌باشد.

بر اساس داده‌های حکومتی، میزان صادرات نفت ایران به اتحادیه اروپا اکنون رقمی بالغ بر «۷۰۰ هزار بشکه» در روز را شامل می گردد، اما طی ماه گذشته میلادی با افت ۷ درصدی روبر شده
بطوریکه اکنون این رقم به میزان «۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار بشکه» در روز رسیده است.
به موازات این وضعیت بحرانی، با آغاز دور اول تحریم‌ها علیه دیکتاتوری خامنه‌ای بسیاری از شرکت‌های بزرگ کشتی‌رانی مانند «مرسک لاین از دانمارک، ام ای سی از سوئیس» از بازار نفت ایران خارج شده اند.

در راستای خروج زنجیره‌ای شرکت‌های اروپایی از بازار دیکتاتوری خامنه‌ای، پیشتر خبرگزاری نیروی تروریستی قدس، تسنیم (۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸) در مطلبی اعتراف کرده بود: «با اعلام تصمیم دونالد ترامپ درباره خروج از برجام و تصمیم او مبنی بر تحریم شرکت‌های اروپایی که با شرکت‌های ایرانی همکاری می‌کنند، شرکت‌های بزرگی چون توتال، انی، زیمنس، ایرباس، آلیانتس، ساگا، دنیلی و مرسک تصمیم گرفتند از ایران خارج شوند».