تحریم‌ها – توقف خرید نفت رژیم از سوی اروپا در راه است

سیل شتابان تحریم‌ها علیه دیکتاتوری ولی‌فقیه که طی دو هفته گذشته شیب بسیار تندی گرفته، اکنون در روند منطقی خود صادرات نفت حاکمیت را هدف قرارداده است.

این وضعیت در حالی است که هم کمپانی‌های بزرگ اقتصادی و تجاری و هم بانک‌های اروپایی یکی پس از دیگری به تحریم‌ها پیوسته و از ادامه همکاری با دیکتاتوری ولی‌فقیه خودداری می‌کنند.

به موازات این روند نیز رسانه‌های حکومتی طی چند روز گذشته از چشم‌انداز توقف خرید نفت از سوی اروپا سخن به میان آورده‌اند. بنا بر آخرین آمار حکومتی، میزان صادرات نفت ایران به اروپا روزانه بالغ بر “۷۱۶ هزار و ۷۳۲ بشکه» می‌باشد که رقمی معادل ۳۰ درصد از صادرات کل نفتی رژیم آخوندی را تشکیل می‌دهد.
یک گزارش حکومتی با اشاره به تمایل اروپا برای توقف خرید نفت از دیکتاتوری آخوندی می‌نویسد: «پالایشگاه‌های اروپا در سایه بازگشت تحریم‌های ایران در حال کاستن از خرید نفت خام پنجمین تولیدکننده بزرگ نفت خام اوپک هستند». (سایت حکومتی بهار ۱۸ خرداد ۱۳۹۷)

بر این سیاق شرکت‌های بزرگ نفتی اروپایی از کشورهای انگلیس، اسپانیا و ایتالیا پیشتر با اعلام مواضع خود، نسبت به توقف هرگونه خرید به رژیم آخوندی هشدار داده بودند.

این گزارش در ادامه با اشاره به وضعیت بحرانی رژیم در بازار اروپا ادامه می‌دهد: «یک منبع بلندپایه در پالایشگاه «ساراس» ایتالیا که روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت از بازار می‌مکد، گفته که «ما نمی‌توانیم در برابر آمریکا قد علم کنیم.» ساراس برای «به دردسر نیفتادن» در حال اخذ تصمیم برای اتخاذ بهترین رویه برای متوقف کردن خرید نفت ایران است».
این گزارش سپس می‌افزاید: «برخی پالایشگاه‌ها مانند کپسای اسپانیا، گفته‌اند که در حال بررسی گزینه درخواست اخذ معافیت موردی از آمریکا هستند اما برخی دیگر مانند شرکت «انی» ایتالیا، گفته‌اند که اصلاً به دنبال چنین معافیتی نخواهند رفت و به محض شروع اعمال تحریم‌ها، دست از نفت ایران خواهند شست».

چنین وضعیتی نیز اکنون برای دیگر شرکای نفتی رژیم مانند توتال صادق می‌باشد. به موازات این واقعیات نیز اکنون پس از اروپا کشورهای چین و هند در رده‌های بعدی لیست خروجی‌های معاملات نفتی می‌باشند. این گزارش در ادامه به مواضع چین اشاره کرده و می‌افزاید: «اخیراً یکی از مدیران ارشد وزارت نفت سفری به چین داشت و پس از آن اعلام شد که «چین تضمینی برای ادامه خرید نفت به طرف ایرانی نداده است».

هند نیز طی هفته گذشته اعلام کرد که تنها در ازاء قراردادهای بای بک، «جنس در مقابل کالا» علاقمند به ادامه تجارت با رژیم آخوندی است. همچنین بزرگترین پالایشگاه نفتی این کشور نیز خواهان توقف خرید نفت از رژیم آخوندی شده است.
سایت دویچه وله (۷ ژوئیه ۲۰۱۸) در این رابطه نوشت: «شرکت هندی» رلاینس اینداستریز لیمیتد «که صاحب یکی از بزرگترین مجتمع‌های پالایشگاهی جهان به شمار می‌آید، هفته پیش اعلام کرد که خرید نفت از ایران را متوقف خواهد کرد».