تحریم‌ها – غول‌های خودروسازی نیز چمدان‌های خود را می‌بندند!

در پی خروج ایالات‌متحده از برجام و به تبع آن با راه افتادن «مادر تحریم‌ها» علیه دیکتاتوری خامنه‌ای، اکنون غول‌های بزرگ اقتصادی و شرکای تجاری رژیم یکی پس از دیگر بازار مملو از تهدید و خطر در ایران آخوند زده را ترک می‌کنند.

پس از آنکه هفته قبل بانک ها و موسسات بزرگ مالی و تجاری در اتحادیه اروپا به تحریم‌ها پیوسته و ضمن خروج و یا به تعلیق درآوردن معاملات و سرمایه‌گذاری‌های خود، به دیکتاتوری ولی‌فقیه پشت نمودند، اکنون شرکت خودروسازی «سیتروئن» که بخشی از کمپانی بزرگ پی اس ا فرانسه می‌باشد، نیز به جمع خروجی‌ها پیوسته است.

یک گزارش حکومتی تحت عنوان «تعهد گرفتیم بماند، دروغ بود», با اشاره به این روند روبه رشد نوشت: «روز گذشته شرکت پژو سیتروئن در بیانیه‌ای اعلام کرد: گروه ما به‌منظور پیروی از قوانین (تحریمی) آمریکا (علیه ایران) از تاریخ ۶ اوت (۱۵ مرداد)، شروع به تعلیق فعالیت‌های سرمایه گذاری مشترک (در ایران) خواهد کرد. تعلیق همکاری این شرکت با خودروسازان ایرانی عملاً تجربه چند سال گذشته ایرانی‌ها با شریک بدقول فرانسوی تکرار شد». (خبرگزاری نیروی تروریستی قدس، تسنیم ۱۵ خرداد ۱۳۹۷)

این وضعیت بحرانی در حالی است که بنابرداده های رژیم این کمپانی بزرگ خودروسازی طی سال گذشته قریب “۴۴۴ هزاروسیله نقلیه در ایران بفروش رسانده که با یک حساب سرانگشتی به معنای فروش تقریبی بیش از هزار و دویست خودرو در روز بوده است.
همچنین بر اساس «قرارداد محرمانه‌ای» که میان این شرکت و خودروسازی سایپا متعلق به سپاه پاسداران انعقاد شده بود، حجم سرمایه گذاری پژوسیتروئی در بازار خودروسازی رژیم بالغ بر “۳۰۰ میلیون یورو می‌باشد.

چنین وضعیت مشابهی نیز برای خروج شرکت‌های چینی، آلمانی و کره جنوبی ثبت شده است. یک نماینده مجلس حکومتی با اشاره به تبعات خروج سیتروئن از ایران، در این رابطه اعتراف کرده است: «اکثر شرکت‌های خودروساز آلمان، فرانسه و کره به دلیل تبعیت از آمریکا همکاری خود را با ایران قطع خواهند کرد، این پیش‌بینی در قبال شرکت‌های خودروساز چینی نیز وجود دارد». (سایت حکومتی اقتصاد آنلاین ۱۵ خرداد ۱۳۹۷)

پیشتر نیز در رابطه با کمپانی خودروسازی فولکس واگن نیز یک گزارش حکومتی تحت عنوان «فولکس واگن نیامده از ایران می‌رود» نوشت: «شرکت خودروسازی فولکس واگن که پس از برجام برای حضورش در ایران با ماموت به توافق رسید، اکنون زمزمه‌های خروجش به گوش می‌رسد و گویی در حال بستن چمدانش است. حالا اگر ماموت توان سربلند بیرون آمدن از فشارهای آمریکایی را داشته باشد، باید به دنبال شرکتی دیگر برای مذاکره و حضور در ایران باشد. گرچه روز گذشته حضور پژو و سیتروئن در ایران قطعی شد، اما این پرسش مطرح است که اگر امریکا موفق به خروج شرکت‌های اروپایی از ایران شود، چه بلایی بر سر صنعت خودروسازی ایران می‌آید؟». (سایت حکومتی پدال نیوز ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷)