سقوط صنعت هواپیمایی در رژیم آخوندی

از فردای بروز بحران در زمینه برجام و خروج ایالات متحده از توافق اتمی، بر بسیاری از بخش های اقتصادی، تجاری، بازرگانی و یا خدماتی در دیکتاتوری خامنه ای ضربات سنگینی وارد شده است. یک نمونه آن را باید در لغو قراردادهای کلان از سوی کمپانی‌های «ایرباس و بوئینگ» جستجو نمود.

بنابرداه های حکومتی، دولت آخوند روحانی از فردای اجرایی شدن برجام دست به انعقاد قرارداد «۳۸ میلیارد دلاری» برای خرید مجموعا ۲۴۰ هواپیما با این دو شرکت زده است. سفارشات رژیم در برگیرنده ۱۰۰ فروند ایرباس، ۱۲۰ فروند بوئینگ و ۲۰ فروند هواپیماهای دو ملخه بنام «آی تی آر» می باشند.

یک گزارش حکومتی با اذعان به لغو قرارداد با کمپانی ایرباس اروپایی می‌نویسد: «ایرباس لغو قرارداد فروش هواپیما به ایران را پذیرفت». این گزارش در ادامه می‌افزاید: «ایران ۵۳ فروند هواپیمای پهن پیکر از ایرباس و ۳۰ فروند از بوئینگ سفارش داده که هنوز ساخته نشده‌اند». (خبرگزاری نیروی تروریستی قدس ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷)

چنین وضعیتی نیز برای کمپانی بوئینگ صادق است. این شرکت از فردای اعلام خروج آمریکا از برجام و راه افتادن سیل تحریم‌های علیه سپاه پاسداران و زیرمجموعه‌های آن که صنایع مهم و استراتژیک کشور را در دست دارند، خارج شدن از هرگونه تجارت با رژیم آخوندی را قطعی اعلام کرده است. در این رابطه وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده که مجوز فروش هواپیماهای ایرباس و بوئینگ به ایران لغو می‌شود.

اکنون با خروج بوئینگ از هرگونه تجارت با دیکتاتوری آخوندی، شرکت ایرباس نیز الزاماً مجوز به خروج از کلیه قراردادهای خود شده است، زیرا بنا برداده های بین‌المللی، قریب “۱۰ درصد «از قطعات بکار گرفته شده در هواپیماهای ایرباس و از جمله «موتور»، آمریکایی بوده و از طریق شرکت بوئینگ تامین می‌گردند که در منطق تحریم‌ها، مجوز ارسال و بکارگیری آنها باید از طریق» وزارت خزانه داری آمریکا «صادر گردند.

در راستای منطقی این روند نیز اکنون شرکت تولید کننده هواپیماهای کوتاه برد «آی تی آر» نیز با گزینه مشابهی روبرو شده است.
این نوع از هواپیماها که یک نمونه آن در بهمن ماه گذشته در منطقه یاسوج سرنگون شد، ساخت ایتالیا بوده و به دلیل کیفیت نامرغوب و کوتاه بودن برد پرواز، به هیچ وجه قادر به پاسخگویی نیازهای کشور و حجم عظیم پروازها از ایران به اروپا، آمریکا یا آسیای دور نمی‌باشند.

این گزارش در ادامه به این وضعیت لرزان اعتراف کرده و می‌افزاید: «این شرکت همچنان قصد دارد در اواخر امسال بقیه سفارشات ایران را نیز تحویل دهد و خواهد توانست قبل از اتمام مهلت ۹۰ روزه در ماه اوت یک یا دو فروند هواپیمای دیگر را نیز به تهران تحویل دهد. اما این شرکت احتمالا با تصمیمات صنعتی دشواری در مورد بقیه هواپیماهای سفارش داده شده توسط ایران مواجه خواهد بود».
بدین‌سان ملاحظه می شود که با راه افتادن موج جدید تحریم‌ها علیه مطامع تروریستی و بنیادگرایانه دیکتاتوری خامنه ای، میدان بازی برای رژیم آخوندی در زمینه پیدا کردن کمپانی‌های جایگزین بسیار محدود ببوده و بدین‌سان آخوندهای حاکم صنعت هوایی کشور را در پرتگاه سقوط کامل قرار داده‌اند.