تأثیرات خروج آمریکا از برجام بر صادرات نفت رژیم

در پی اعلام ایالات‌متحده مبنی بر خروج این کشور از توافق اتمی وین و چشمم انداز راه افتادن تحریم‌های سنگین علیه دیکتاتوری ولی‌فقیه، اکنون بسیاری از کارشناسان مسائل نفتی بر این باور هستند که وضعیت برای صادرات نفت ایران هر روز بحرانی‌تر خواهد شد.

این چشم‌انداز در حالی است که دولت آمریکا به کلیه متحدان خود اعلام کرده است تا طی «۱۸۰ روز» از قراردادهای نفتی با رژیم آخوندی خارج شوند، امری که به یقین به آینده تیره و تار برای صادرات نفت و گاز در نظام آخوندی ضربه مهلکی بشمار می‌رود.

یک گزارش حکومتی با اعتراف به ابعاد این وضعیت متزلزل نوشت: «وزیر خزانه‌داری آمریکا بعد از اعلام خروج واشنگتن از برجام توسط ترامپ گفت، تحریم‌ها عملا به صورت فوری به اجرا گذاشته می‌شود. در سندی که بلافاصله پس از سخنرانی ترامپ منتشر شد، وزارت خزانه‌داری آمریکا در پاسخ به این سؤال که آیا آمریکا تلاش‌ها برای کاهش فروش نفت ایران را از سر خواهد گرفت؟ جواب آری داده شده است». (سایت حکومتی تابناک ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷)

ترجمان این جملات به معنای کاهش شدید صادرات نفتی طی ماه‌های آینده خواهد بود. بنا برداده های بین‌المللی دیکتاتوری خامنه‌ای از فردای قبول تسلیم نامه وین و راه افتادن برجام توانسته است، سقف صادرات نفتی خود را به مرز دو میلیون بشکه در روز برساند.
اکنون پیش‌بینی می‌شود که با پشت کردن شرکت‌های بزرگ نفتی از قرارداد با رژیم آخوندی، میزان صادرات نفت ایران به سقف یک میلیون بشکه در روز نزول پیدا کند، امری که به تبع خود به افت شدید درآمدهای حکومت راه خواهد برد.

پیشتر نیز کشورهایی مانند کره جنوبی و ژاپن واردات نفت خود از ایران را به میزان «۵۰ درصد» کاهش داده بودند. همچنین چین نیز پس از دستیابی به کشورهای جایگزین، واردات خود از ایران را به از «۹۰۰ هزار بشکه» در روز به «۶۰۰ هزار بشکه» رسانده است.
چنین وضعیتی نیز طی ماه‌های گذشته در رابطه با خرید نفت ایران از سوی هند صادق بود.

این گزارش حکومتی در ادامه ضمن اذعان به این روند شتابان در میان کشورهای خریدار نفت از رژیم آخوندی می‌افزاید: «تحریم‌های نفتی ایران در دوران اوباما تولید نفت این کشور را یک میلیون بشکه کاهش داد. تحریم‌هایی که دیشب اعلام شد، تولید نفت ایران را ۴۰۰ هزار بشکه کاهش خواهد داد. دولت آمریکا تصریح کرده که به سراغ کشورهای دیگری که با ایران تجارت می‌کنند خواهد رفت و به ویژه بیمه‌های اتکایی را هدف قرار داد که می‌تواند حمل و نقل نفت ایران را با مشکل مواجه نماید».