تراز تجاری در ایران «هزار درصد منفی تر» شده است!

مجموعه بحران های اقتصادی، مالی و بویژه عدم استقبال جامعه بین الملل از دیکتاتوری منفور خامنه ای برای هرگونه سرمایه گذاری و تبادلات، اکنون به بروز تنگناهای شدید تجارت راه برده است.

براین منطق رسانه های حکومتی از بروز شکاف عمیق در تراز تجاری رژیم گزارش کرده اند.

در علم اقتصاد تراز تجاری به معنای «شکاف میان درآمد های ناشی از واردات و صادرات» می باشد. برهم خوردن این تعادل به معنای رشد و یا سقوط پارامتر دیگری بوده که برای نمونه در تبعات مخرب خود به «رکود اقتصادی» با فاکتور افت صادرات همراه می باشد.

یک گزارش حکومتی ضمن اعتراف به این روند در حاکمیت فاسد و غارتگر ولی فقیه می نویسد: «تراز تجاری کالاهای غیرنفتی با احتساب میعانات گازی در ۹ ابتدایی سال ۱۳۹۶ به منفی ۵ میلیارد و ۹۳۰ میلیون دلار رسید. تراز تجاری مثبت ۶۵۸ میلیون دلار در سال ۱۳۹۵ نشان می‌دهد این تراز با رشد منفی هزار درصدی مواجه شده است». (خبرگزاری حکومتی ایسنا ۲۲ بهمن ۱۳۹۶)

ترجمان این جملات به معنای افت شدید صادرات می باشد که در مقابل به رشد عظیم واردات اجناس بنجل در کشور راه برده است. ورود کلاهای غیر ضروری، وجود باند ها ی مافیایی در درون حکومت، پروژه های مخرب بنادر و راه های مراصلاتی غیر قانونی سپاه، که خود اکنون به بزرگترین راه های ورود کالاهای غیر مجاز قاچاق تبدیل شده اند تنها گوشه ها یی از این وضعیت وخیم در ایران آخوند زده می باشند.

برای نمونه این گزارش ضمن اعتراف به ابعاد شکست صادرات غیر نفتی که ترجمان کالاهایی مانند «محصولات پتروشیمی، شامل پروپان مایع شده، پلی اتیلن، سنگ آهن و کنستانتره های آن، متانول، پسته، بوتان مایع شده، انواع گازهای نفتی، فرش و کفپوش های نساجی، اوره، سیمان، آلومینیوم، زعفران و یا خودرو» می باشند، ادامه می دهد: «وضعیت تراز تجاری کالاهای غیرنفتی با احتساب میعانات گازی، منفی ۳ میلیارد و ۵۵ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با تراز مثبت ۷۷۲ میلیون دلاری ۶ ماهه اول سال پیش از آن، ۴۹۶ درصد رشد منفی نشان می‌دهد».

این وضعیت در حالی است که بنابر داده های دولت آخوند روحانی، قرار بود تا طی سال جاری حجم صادرات ایران تا سقف “۵۵ میلیارد دلار «افزایش یابد، امری که تنها تا چند هفته به پایان سال جاری نه تنها امحقق نگردیده بلکه در بهترین حالت تنها به سقف “۳۷ میلیارد دلار» رسیده است که این نیز به معنای شکستی سنگین برای مجموعه طرح های رژیم در راستای برون رفتن از بحران های اقتصادی و به تبع آن تولید اشتغال در جامعه جوان ایران می باشد.
در راستای برهم خوردن تعادل میان واردات و صادرات، پیشتر سایت حکومتی تابناک (۱۵ بهمن ۱۳۹۶) با اشاره به نمونه ئی از کالاهای وارداتی اعترف کرده بود: «میزان، آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی هشت ماهه نخست سال جاری، حاکی از آن است که در این مدت حدود ۹۴۱ تن بیل، بیلچه، کلنگ و شن کش از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. گفتنی است بیل و کلنگ‌ها در هشت ماهه نخست سال از ۱۰ کشور آلمان، امارات متحده عربی، ایتالیا، تایوان، ترکیه، جمهوری چک، جمهوری کره، چین، ژاپن و فرانسه وارد ایران شده است».!!