سرنوشت برجام در هاله ای از ابهام

در پی اعلام شروط جدید ازسوی رئیس جمهور آمریکا مبنی بر مهلت ۱۲۰ روزه برای بازنگری و یا خروج این کشور از توافق هسته ای، اکنون بسیاری از کارشناسان مسائل بین المللی سرنوشت برجام را در هاله ای از ابهام ارزیابی می کنند.

بر این اساس طی روزهای اخیر شاهد هستیم که در پی این فراخوان و با اعلام ۴ شرط از سوی ایالات متحده، تحرکات دیپلماتیک جدی میان اتحادیه اروپا، بعنوان شریک تجارت با دیکتاتوری خامنه ای و دستگاه بشدت روحیه باخته و ضربه خورده ولی فقیه افزایش یافته است. سفر محمد جواد ظریف، وزیر خارجه رژیم آخوندی به بروکسل و گفتگو با نمایندگان سه کشور اصلی در اتحادیه اروپا  به یقین در همین راستا بوده است.

بر این اساس و پس از فشارهای اخیر، خبرگزاری حکومتی ایسنا براساس گزارش جدید روزنامه فاینشنال تایمز از «رایزنی های جدی و فشرده در باره برنامه موشکی بالستیک و سیاست های منطقه ای ایران خبر داده است».

این گزارش با بیان این‌که کشورهای اروپایی در پاسخ به شروط جدید از سوی رئیس‌جمهور آمریکا فشارها بر دیکتاتوری آخوندی را در این دو حوزه افزایش داده‌اند، نوشت «گابریل نیز رکس تیلرسون، همتای آمریکایی خود را در جریان این توافق قرار داده است».

مضافا بر تمامی نکات فوق، سخنگوی وزارت خارجه رژیم در سخنانی بسیار متناقض و ضمن بیرونی کردن «دمب خروس از زیر عبای ملا» اعلام کرد: «سیاست و موضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص برنامه دفاعی موشکی کشور کاملا مشخص و روشن است و دیگر کشورها نیز به خوبی از این موضع جمهوری اسلامی ایران آگاهی دارند».

ترجمان جملات در لابلای مواضع قاسمی که در آن اساسا موضوع «مذاکرات جدید» را نفی نکرده است، بخوبی مبین تاثیر گذاری مجموعه فشارهای بین المللی بر رژیم آخوندی می باشند؛ زیرا وی در حالیکه از یک سو موضوع مذاکره بر سر برنامه موشکی رژیم نفی می کند، اما از سوی دیگر و عامدانه از مذاکراه برسر دیگر موضوعات و سرنوشت آنان مانند «مداخلات منطقه ای» رژیم هیچ سخنی بعمل نمی آورد.

همچنین روزنامه وال استریت ژورنال در ادامه این گزارش می افزاید: «زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان، پس از دیدار هفته گذشته به همراه وزرای امور خارجه فرانسه و بریتانیا و همچنین فدریکا موگرینی با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، دیدار و گفت‌وگو کرده بود، نتیجه این توافق را به رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا گزارش داد». (سایت العربیه ۱۷ ژانویه ۲۰۱۸)

پیشتر نیز رئیس جمهور آمریکا در سخنانی با بر شمردن چهار شرط برای عدم خروج این کشور از توافق اتمی اعلام کرده بود: «اولاً، بایستی از ایران بخواهد اجازه بازرسی‌های نظامی در تمامی سایت‌های مورد درخواست بازرسان بین‌المللی را بدهد.

دوم، بایستی ضمانت کند ایران هرگز حتی به تملک سلاح هسته‌ای نزدیک هم نمی‌شود. سوم، بر خلاف این توافق هسته‌ای مفاد آن طرح نبایستی تاریخ انقضا داشته باشند. سیاست من این است که تمامی مسیرهای ایران برای دستیابی به بمب، نه برای ده سال بلکه برای همیشه بسته شوند. چهارم، این طرح بایستی به صراحت - برای اولین بار- ذکر کند که موشک‌های دوربرد و برنامه‌های تسلیحات اتمی، جدانشدنی هستند و ساخت و آزمایش موشک‌ توسط ایران بایستی مشمول تحریم‌های شدید شود».