شب یلدا در سایه فقر و گرانی!

بحران رشد تورم و گرانی در دیکتاتوری ولی‌فقیه اکنون به بروز تنگناهای شدید معیشتی برای میلیون‌ها هموطن ما راه برده است.

رشد بیکاری، فقر و فلاکت به حدی است که بسیاری از خانوارها ناچار به حذف بخش عمده‌ای از نیازمندی‌های روزانه از سفره‌های خود شده‌اند.
حذف مواد غذایی، مواد بهداشتی، کاهش شدید هزینه‌های مسافرتی، هزینه‌های درمانی و آموزشی و یا حذف هزینه‌های اعیاد و جشن‌های ملی و مذهبی تماما نمونه‌هایی از بروز این بحران در جامعه می‌باشد.

برای نمونه با فرارسیدن شب یلدا اکنون بسیاری از خانوارها در سایه گرانی شدید اجناس و اقلام قادر به برگزاری این سنت ملی و پایدار ایرانیان نمی‌باشند. یک گزارش حکومتی ضمن اعتراف به افزایش شدید قیمت‌ها و گرانی سرسام‌آور در مطلبی تحت عنوان «گرانی بازار یلدا را از رونق انداخت» می‌نویسد: «چند درصد از خانواده‌ها در جامعه امروز می تانند شب یلدای امروزی را برگزار کنن، خود جای سوال است. آمارها نشان می‌دهد که وضعیت اقتصادی خانواده‌ها چندان روند صعودی نداشته و همین مسئله باعث شده که بسیاری از مردم بوی یلدا را استشمام نکنند». (خبرگزاری نیوری تروریستی قدس تسنیم ۲۹ آذر ۱۳۹۶)

 ترجمان این جملات به معنای وجود همان «۹۶ درصد» از مردم می‌باشد که به گفته پاسدار قالیباف زیر یوغ حاکمیت «۴ درصدی» در حال له شدن هستند. بر این مبنا است که در سایه غارت، چپاول و وجود سیاست‌های مخرب رژیم برای کشورگشایی اکنون میلیون‌ها تن از هموطنانمان، تنها بویی را که استشمام می‌کنند، همان بوی تعفن و گنداب حاکمیت آخوندی است.
این گزارش در ادامه قدری به عمق فاجعه گرانی و فقر در شب یلدا رفته و به نقل از یک دستفروش می‌افزاید: «حسین با بیان اینکه قیمت‌ها نسبت به سال گذشته حدود ۱۰ درصدی افزایش یافته، ادامه می‌دهد: به مانند سابق حال و هوای شب یلدا یا همان شب چله خودمان وجود ندارد و مردم به دلیل نبود نقدینگی در مضیقه هستند».

این وضعیت مخرب در شهرستان‌ها و استان‌های ضربه خورده به یقین اسفبارتر می‌باشد، زیرا قدرت خرید مردم در این مناطق به دلیل نبود زیر ساختارهای اقتصادی و مالی و وجود بیکاری گسترده بسیار وخیم تر است.

این گزارش در ادامه به پاره‌ای از قیمت اقلام و خوراکی‌های شب یلدا در همدان پرداخته و می‌نویسد: «آجیل‌های درجه یک برای خود پادشاهی می‌کنند، پسته اعلا درجه یک کله قوچی به ازای هر کیلو ۵۵۰۰۰ تا ۶۵۰۰۰، پسته اکبری ۵۵۰۰۰ تا ۷۵۰۰۰، تخمه ژاپنی درجه یک ۲۲۰۰۰ تا ۳۵۰۰۰، بادام درختی ایرانی ۶۰۰۰۰ تا ۷۵۰۰۰، تخمه کدو گوشتی ۱۷۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰، تخمه کدو مشهدی ۱۲۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰، فندق ایرانی ۶۵۰۰۰ تا ۸۰۰۰۰، تخمه سنقری درجه یک ۱۰۰۰۰، تخمه سنقری معمولی ۶۰۰۰۰، مغز تخمه آفتابگردان، ۱۳۰۰۰، تخم گلپر دار ۱۲۰۰۰ تا ۱۴۰۰۰، نخود ۲ آتیشه ۱۶۰۰۰ تا ۱۸۰۰۰، بادام زمینه آستانه، ۲۵۰۰۰، آجیل ویژه شب یلدا، چهارمغز ۵۰۰۰۰ تا ۶۰۰۰۰، آجیل مادربرزگ ۱۰۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ و آجیل چهارمغز اعلا هم کیلویی ۶۰۰۰۰ تا ۷۰۰۰۰ عرضه می‌شود».

حال معلوم نیست که در این حکومت دزد و غارتگر چگونه کارگران، زحمت کشان، معلمان و بازنشستگان با درامدهای زیر یک میلیون تومان در ماه و یا بیش از ۷ میلیون بیکار بدون درآمد مکفی باید از شرمندگی در مقابل خانوارهای خود بیرون آیند.