قیمت دلار بازهم پرواز کرد!

تاثیرتحریم‌های اقتصادی علیه سپاه پاسداران و چشم‌انداز تیره‌وتار خروج رژیم آخوندی از مجموعه بحران‌های داخلی و بین‌المللی اکنون خود را در افزایش شدید بهای ارزهای خارجی به‌ویژه دلار به نمایش گذاشته است.

بر این منطق مشاهده می‌شود که با افت شدید صادرات نفتی رژیم به اتحادیه اروپا که به گفته کارشناسان مسائل انرژی بالغ بر ۳۹ درصد می‌شود و به موازات رکود شدید اقتصادی و بروز تنگناهای مالی به‌ویژه قطع سیستم بانکی رژیم با بانک‌های مهم بین‌المللی، بهای دلار طی روزهای گذشته از مرز ۴۱۰۰ تومان نیز گذشته است.
خبرگزاری حکومتی ایسنا (۲۶ آبان ۱۳۹۶) در گزارشی از بازار مملو از التهاب ارز نوشت: «در بازار ارز نیز قیمت یورو در بازار امروز ۴۸۸۹ تومان بوده، پوند قیمتی معادل ۵۵۳۴ تومان داشته» است.

ترجمان این جملات به معنای رشد شدید بهای ارزهای خارجی تنها طی دو ماه گذشته هست، زیرا برای نمونه دلار آمریکا در شهریورماه تقریبا معادل ۳۶۰۰ در بازار خرید و فروش شده بود. یک گزارش دیگری حکومتی ضمن اعتراف به این روند مخرب می‌نویسد: «دلار آمریکا به عنوان مهمترین ارز موجود در بازار از حدود دو ماه پیش به سمت افزایش قیمت رفته و در اواخر مهر ماه از مرز ۴۰۰۰ تومان عبور کرد. طی روزهای اخیر این نوع ارز وارد کانال ۴۱۰۰ تومانی شد که بالاترین نرخ در سال جاری بوده است». (سایت حکومتی اقتصادی نیوز ۲۴ آبان ۱۳۹۶)
به یقین بروز این تنگناهای مالی ناشی از سیاست‌های مخرب رژیم است که تمامی تخم‌مرغ‌های خود را بر صدور بحران و به چالش کشیدن جامعه بین‌المللی و منطقه‌ای گذاشته است. راه افتادن تحریم‌ها از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه اختاپوس سپاه پاسداران و مجموعه زیر شبکه‌های اقتصادی این ارگان سرکوبگر که بنا برداده های حکومتی قریب ۵۰ درصد از اقتصاد به‌شدت ضربه خورده ایران را تحت کنترل خود دارد، عامل اصلی برای بروز بحران ارزی در کشور هست.

پیشتر یک سایت حکومتی ضمن اعتراف به ابعاد تاثیرات تحریم‌های جدید بر بازار نفت رژیم و به تبع آن افزایش بهای ارزهای خارجی نوشت: «فروش نفت ایران به اروپا کاهش یافت و اروپایی‌ها همچنان قصد دارند به دلیل تهدیدهای امریکا خرید نفت خود را از ایران علی‌رغم توافقات برجام کاهش دهند. انتظار می‌رود میزان صادرات نفت ایران به اروپا در ماه جاری با ۳۹ درصد کاهش نسبت به ماه قبل از ۸۳۷ هزار بشکه به ۵۱۰ هزار بشکه در روز برسد». (سایت حکومتی تابناک ۱۹ آبان ۱۳۹۶)

به موازات این واقعیات باید به سوءاستفاده رژیم آخوندی از شرائط تحریم‌ها اشاره نمود که با دستکاری عامدانه در «ورود و خروج حجم ارزهای خارجی» توسط بانک مرکزی، به این بحران ضریب زده و بدین‌سان با غارت و فشار مالی بر مردم، خزانه خالی حکومت را پر می‌نماید. بر این اساس چشم‌انداز برای معیشت میلیون‌ها ایرانی همچنان تیره‌وتار خواهد ماند، زیرا اساسا زندگی مردم در ایران آخوند زده اکنون بر پایه دلار ۴۱۰۰ تومانی تنظیم شده است، امری که به یقین با درآمدهای محقر و ناچیز مردم وبویژه اقشار ضربه‌پذیر در حاکمیت غارتگر آخوندی اساسا همخوانی ندارد.