نقش سپاه پاسداران در قاچاق مواد مخدر

موضوع نقش سپاه پاسداران در قاچاق و توزیع مواد مخدر به داخل و خارج از مرزهای میهن امان و به تبع آن بدست آوردن منابع هنگفت مالی برای پیشبرد اهداف تروریستی و جنگ افروزانه اش همچنان در صدر نگرانی‌های داخلی و جامعه بین‌الملل قرار دارد.

در تازه‌ترین نمونه، مشاور رئیس‌جمهور آمریکا در سخنانی از جمله تاکید کرد: «سپاه پاسداران با قاچاق مواد مخدر از افغانستان برای پولدار شدن استفاده می‌کند. آنها جهان را مسموم می‌کنند و از این پول برای کشتن مردم استفاده می‌کنند. سپاه پاسداران که یک شبکه جنایی بین‌المللی است به خرید و فروش آدم‌ها، سلاح، سوخت و نقل و انتقال پول و دیگر کالاهای ممنوعه» به دیگر کشورها اشتغال دارد تا «پول هرچه بیشتری به جیب بزند». (سایت روسی اسپوتنیک ۳۰ اکتبر ۲۰۱۷)

بیان این واقعیات به معنای وجود شبکه عظیم قاچاق مواد مخدر از سوی سپاه پاسداران می باشد که از طریق راه‌های ترانزیت، بنادر، مرزهای هوایی و دریایی و همچنین راه‌اندازی زیرمجموعه ها و شرکت‌های پوششی به پخش مواد مخدر به اروپا، آسیا و آسیای جنوب شرقی و یا بکاری گیری حزب الشیطان در لبنان و همکاری با مافیای قاچاق در امریکای لاتین است که تماما در بخش از چارچوب سیاست‌های سپاه برای بدست آوردن میلیاردها دلار در سال می‌باشند.

بر این اساس بخش قابل توجهی از واردات مواد مخدر از کشورهایی مانند افغانستان پس از ورود به ایران به مرفین و یا هروئین برای توزیع داخلی و در نهایت صادرات به خارج از کشور تبدیل می‌شوند. همچنین داده‌های سازمان ملل متحد تاکید دارند که میزان قاچاق مواد مخدر به ایران سالانه قریب ۱۰ تن می باشد که از این میزان ۴ تن در داخل کشور و ۶ تن به خارج از مرزها صادر می‌گردد.

پیشتر وزارت خارجه آمریکا (۷ مارس ۲۰۱۲) نیز یک سرکرده نیروی تروریستی قدس را به‌دلیل دست داشتن در قاچاق مواد مخدر در لیست سیاه قرار داده بود. بر اساس این لیست گذاری: «وزارت خزانه‌داری آمریکا امروز ژنرال غلامرضا باغبانی از نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی را به‌عنوان قاچاقچی ویژه مواد مخدر خارجی لیست‌گذاری کرد». (سایت مجاهدین خلق ۲۷ مهر ۱۳۹۲)

این وضعیت در حالی است که دیکتاتوری خامنه‌ای با افزایش اعدام قاچاقچیان خرده‌پا در تلاش برای پنهان نمودن واقعیتی بنام «دست داشتن سپاه» در توزیع و قاچاق مواد مخدر می باشد. بر این اساس و بنا برداده‌ها سازمان ملل تنها طی سال‌های «۱۹۹۸ الی ۲۰۱۴» بیش از «۱۵ میلیون دلار» به رژیم آخوندی برای یاری رساندن در امر مبارزه با قاچاق مواد مخدر اختصاص داده، امری که به‌کرات با مخالفت سازمان‌های مدافع حقوق بشری مواجه شده است.

همچنین گزارش فوق به نقل از یک کارشناس افغانی ضمن تاکید بر نقش ویژه سپاه پاسداران در قاچاق مواد مخدر از این کشور می‌افزاید: متأسفانه در آن مناطقی که زیر کنترل دولت جمهوری اسلامی افغانستان نیست، کشت و قاچاق نه تنها مواد مخدر صورت می‌گیرد، بلکه معادن افغانستان نیز به شکل غیرقانونی استخراج می‌شوند.
مافیای منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای بیشتر دسترسی به قاچاق مواد مخدر دارند و به باور من چنین مسئله اس که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و یا گروه‌های بزرگ دیگر در قاچاق مواد مخدر دست داشته باشند، به دور نخواهد بود».