تحریم‌های جدید - چشم‌انداز تیره برای بازار نفت رژیم

با اعلام استراتژی جدید آمریکا علیه دیکتاتوری خامنه‌ای اکنون بسیاری از کارشناسان مسائل نفتی متفق‌القول هستند که در صورت اجرایی شدن تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران و زیرمجموعه‌های این ارگان سرکوبگر که بر بیش از ۵۰ درصد از صنایع نفت و گاز و همچنین اقتصاد ایران چنگ انداخته است، بازار نفت و گاز برای رژیم آخوندی بسیار تیره و نامتعین خواهد شد.

بر اساس این پیش‌بینی‌ها درصورتیکه کنگره ایالات‌متحده طی ۶۰ روز آینده موضوع رسیدگی به برجام و پنهان‌کاری‌های رژیم را مورد بررسی جامع قرارندهد، درآنصورت همانگونه که رئیس‌جمهوری این کشور اعلام کرده است، آمریکا از برجام خارج خواهد شد که این به معنای شوک و ضربه دیگری بر دستگاه مالی و اقتصادی رژیم آخوندی تلقی می‌گردد.

یک سایت حکومتی با اشاره به این چشم‌انداز تیره و تار می‌نویسد: «به رغم توافق اوپک قیمت نفت در سال آینده و حتی در دو سال آینده به واسطه افزایش عرضه نفت کاهش خواهد یافت». (سایت حکومتی العالم ۲۶ مهر ۱۳۹۶)
ترجمان این جملات بدان معنا است که اولا رژیم آخوندی به دلیل وضعیت بحرانی در میزان تولید نفت اوپک اکنون تحت فشار فزاینده‌ای قرار دارد، بطوریکه بنا برداده های این سازمان از آغاز سال جاری سقف تولید به میزان ۱,۸ میلیون بشکه کاهش را به ثبت رسانده است، امری که با خود به تنگناهای مالی برای رژیم ولایت منتهی شده است.

ثانیا رژیم آخوندی به مثابه عضو اوپک اکنون با روند روبه رشد صادرات نفت از سوی ایالات‌متحده تا سقف ۹ میلیون بشکه در روز و همچنین افزایش شدید بهای دلار در مقابل ریال روبرو شده، بطوریکه این موضوع اکنون بازار نفت را نه تنها اشباع نموده، بلکه به تبع آن به افت بهای نفت نیز راه برده است.
یک کارشناس مسائل نفتی ضمن اشاره به این روند گفت: «اوپک ناگزیر است که طرح کاهش تولید نفت را که تا مارس ۲۰۱۸ است، تمدید کند. اوپک استراتژی دیگری برای خروج از این وضعیت ندارد و باید مدیریت بازار را ادامه دهد یا اینکه شاهد کاهش قیمت بیشتر باشد. شرایط طوری است که در صورت عدم مدیریت قوی قیمت به ۳۰ دلار در هر بشکه می‌رسد».

این وضعیت بحرانی در حالی است که اقتصاد تک‌پایه و به‌شدت ضربه خورده رژیم آخوندی که اساس و بنیان بودجه آن بردلارهای نفتی استوار شده است، با مجموعه بحران‌های دیگری روبرو خواهد شد. در این رابطه خبرگزاری سپاه پاسداران ضمن اعتراف به خروجی تحریم‌های جدید از سوی آمریکا علیه رژیم آخوندی نوشت: «به گفته رئیس موسسه فکتس گلوبال‌انرژی تحریم‌های آمریکا می‌تواند درآمدهای نفتی ایران را به شدت کاهش دهد که در دوره گذشته هم شاهد چنین مسئله‌ای بودیم و میزان تولید نفت ایران به یک میلیون بشکه در روز رسیده بود.
براون گفت: من فکر نمی‌کنم که تحریم نفتی ایران در این دوره همانند زمان قبل شود اما در صورت تحریم رقم قابل ملاحظه‌ای می‌شود». (همان منبع بالا)
مضافا بر تمامی این واقعیت‌ها باید چشم‌انداز طرح و تصویب احتمالی واردات بنزین به رژیم آخوندی را اضافه نمود تا بدین‌سان پازل مصیبت‌های ولی‌فقیه که به یقین خود باعث و بانی تمام این مشکلات برای مردم ایران و منطقه می‌باشد، تکمیل گردد.

چشم‌انداز بروز بحران نفتی برای دیکتاتوری خامنه‌ای به حدی است که وزیر نفت در دولت آخوند روحانی ضمن «بفرما» زدن به طرف‌های مقابل، از تلاش و دام رژیم برای خنثی‌سازی تأثیرات تحریم‌ها پرده برداشت. زنگنه از جمله در پاسخ به این پرسش که » دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به‌تازگی در اظهارات خود اعلام کردند که اروپایی‌ها در مذاکره با ایران فعال شرکت کنند و از پول ایرانیان استفاده کنند، آیا این موضوع روی مراودات شما با شرکت‌های اروپایی تاثیرگذار است» گفت:«شرکت‌های آمریکایی‌ها هم به ایران بیایند و منفعت ببرند. خودشان مانع حضور شرکت‌های آمریکایی به ایران شده‌اند، ما هیچ محدودیتی برای همکاری و مذاکره با شرکت‌های آمریکایی به‌منظور توسعه منابع نفت و گاز ایران نداریم و همین فردا اگر آنها بخواهند آماده مذاکره هستیم»!! (سایت حکومتی عصر ایران ۲۵ مهر ۱۳۹۶)