مخاصمات درونی رژیم برسر ادعاهای حمایت اروپا

ادعای رژیم درباره حمایت اروپا از برجام

به دنبال اعلام استراتژی جدید دولت آمریکا توسط رئیس جمهور این کشور رسانه های حکومتی به منظور اقتدارنمایی نظام در تعادل قوای داخلی و بین المللی مدعی به انزوا کشاندن آمریکا و پیروزی خط زهر خورانش شده اند:

در اولین واکنش ها یک روزنامه حکومتی از باند روحانی مدعی شد:«ترامپ تسلیم برجام شد» (روزنامه نوآوران- ۲۲ مهر)

یک روزنامه دیگر نوشت: «شکست ترامپ در مقابل برجام»(ابتکار- ۲۲ مهر)

با این حال بار دیگر تلویزیون رژیم مدعی شد: «در این میانه اروپا هم طرف ایران است. خانم موگرینی نماینده اتحادیه اروپا تا چند روز دیگر برای چندمین بار به کاخ سفید می رود تا به رئیس جمهور آمریکا بگوید توپی که به زمین کنگره انداخته ممکن است وارد دروازه خودش شود. دبیرکل سازمان ملل هم تا الان دقیقا ۱۴ بار گفته: برجام را حفظ کنید». (تلویزیون رژیم -۲۵ تیر)

تلویزیون رژیم روز قبل هم مدعی شده بود: «وزیران خارجه اتحادیه اروپا امروز نشستی در لوکزامبورگ برگزار کردند با موضوع ایران و برجام. مسول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از این نشست با ابراز امیدواری بر حفظ برجام تاکید کرد:‌به دنبال جایگزینی برای حفظ توافق هسته یی با ایران نیستیم». ( تلویزیون رژیم – ۲۴ مهر)

این ادعاها در حالی است که رسانه های هر دو باند حاکم نسبت به مواضع منفی سران اتحادیه اروپا علیه رژیم هشدار می دهند. از جمله یک روزنامه باند روحانی روز ۲۵ مهر نوشته است: «از حمایت اروپا ذوق‌زده نشویم!... همراهی اروپا با برجام در دراز‌مدت تابعی از نوع رفتار‌های نظام در منطقه... است. بزرگ‌ترین نشانه برای اثبات این ادعا همان رفتاری است که سه کشور فرانسه، بریتانیا و آلمان در قبال ما انجام داده‌اند، این سه کشور در روز‌های پایانی ماه ژوئیه و اخیرا هم در ماه سپتامبر گذشته با هدف بازی کردن در زمین واشنگتن و با انتشار بیانیه‌ای از نظام خواستند برنامه موشکی خود را متوقف کند و از میزان رفتار‌های ثبات‌زدای خود در منطقه بکاهد. بنابراین اصرار نظام بر تداوم برنامه‌های موشکی و ادامه رفتار‌های ثبات‌زدا و همچنین تلاش برای تعیین‌کنندگی نقش در منطقه، ماندن این سه کشور را در کنار برجام مشکل می‌کند. احتمال این همراهی از اعلام مواضعی که مرکل، ماکرون و ترزا می در دوران اخیر در‌باره رفتار‌های نظام کرده‌اند، به خوبی پیداست». ( روزنامه حکومتی جهان صنعت- ۲۵ مهر)

کیهان خامنه ای از جمله نوشته است:«علیرغم تبلیغات گسترده برخی از دولتمردان درخصوص «ایجاد شکاف میان اروپا و آمریکا به واسطه برجام»، در روزهای اخیر مقامات اروپایی همصدا با آمریکا مدعی شده‌اند که باید برجام از یک توافق مدت دار به توافقی دائمی تبدیل شده و مسائلی از جمله توان موشکی نظام و قدرت منطقه‌ای کشورمان نیز به آن اضافه شود... ادعای «ایجاد شکاف میان اروپا و آمریکا به واسطه برجام» خیلی زود رنگ باخت.
«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در پاسخ به این سؤال که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به خاطر مواضع تقابلی‌اش درباره توافق هسته‌ای با ایران بیشتر به یک شریک متخاصم برای فرانسه تبدیل شده است تا یک شریک محکم گفت: آمریکا متحد ماست. من به ترامپ گفتم که ما باید ... به کنترل این کشور ادامه دهیم و در عین حال نظام را درباره فعالیت‌های موشکی بالستیک، بیشتر پاسخگو کنیم». (کیهان - ۲۵ مهر)

پاسدار حسین شمسیان از باند خامنه ای نیز نوشت«پس از تجربه تلخ اعتماد به آمریکا، در نهایت تعجب می بینیم(دولت) بدنبال ادامه همان روند غلط در مدل مینیاتوری و بسیار تحقیر آمیز تر،با اروپایی ها ست!آن هم درست در روزگاری که سران اروپا یکی پس از دیگری،خط و نشان می کشند و رجز می خوانند که موشکی چنان و مسائل منطقه ای بهمان! (سایت حکومتی مشرق – ۲۵ مهر)

یک روزنامه دیگر باند خامنه ای نوشت: «همه از لزوم دفاع از کیان مملکت سخن به زبان می‌آورند تا ۲ پیام را به دولت مخابره کنند؛ ... پیام اول که بیم آن از جهت انفعال در واکنش و حتی ماله‌کشی بر نقض‌های مکرر برجام می‌رود هشداری برای ممانعت از خطرناک‌تر شدن وضعیت فعلی از سوی دولت‌های غربی است و پیام دوم هشدار به ادامه راه کدخداپنداری در معادلات جهانی است، راهی که این بار با شیفت کردن از آمریکا به روی کشورهای اروپایی طی می‌شود تا برای چاره‌جویی از پلیس بد به جانب پلیس خوب پناه ببرد.(روزنامه وطن امروز- ۲۵ مهر)