تاثیر استراتژی جدید آمریکا بر اقتصاد رو به مرگ رژیم

به فاصله چند ساعت از اعلام استراتژی جدید آمریکا علیه دیکتاتوری ولی‌فقیه و به تبع آن اعمال تحریم‌های جدید و لیست گذاری سپاه پاسداران، شاخص‌های اقتصادی و مالی در ایران نمایانگر بروز تشدید بحران‌ها می‌باشند.

بر اساس داده‌های بازار، بهای ارزهای خارجی با رشد کم سابقه‌ای روبرو گردیده است. بنابرداده‌های حکومتی «هر دلار آمریکا ۴۰۱۴ تومان و یورو ۴۷۹۰ تومان» طی روز دوشنبه به فروش رسیده‌اند. (خبرگزاری حکومتی ایلنا ۲۴ مهر ۱۳۹۶)

چنین وضعیتی نیز در زمینه‌های اقتصادی قابل رؤیت می‌باشند. یک گزارش حکومتی ضمن آه و فغان از ابعاد تحریم‌های جدید نوشت: «ایران در دوران پسابرجام تاکنون بیش از ۱۴ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کرده و تاکنون ۸۶ میلیارد  دلار قراردادهای مختلف در حوزه‌های تجاری، سرمایه‌گذاری و فاینانس عقد کرده است».
این گزارش در ادامه به سخنرانی رئیس‌جمهور ایالات‌متحده پرداخته و می‌افزاید: «دراین‌باره کارشناسان و مقامات ایرانی می‌گویند که ...سخنرانی و موضع‌گیری رئیس‌جمهوری امریکا نسبت به برجام در برخی از موارد بی‌تأثیر نیست». (روزنامه حکومتی ایران ۲۴ مهر ۱۳۹۶)

واقعیت در لابلای این جملات آن است که اقتصاد به‌شدت ضربه خورده ایران که به تار مویی وصل می‌باشد، نیاز شدید هم به مراودات و هم به سرمایه‌گذاری خارجی دارد. بر اساس داده‌های دولت آخوند روحانی، تنها در زمینه استخراج و بروز کردن پالایشگاه‌ها و منابع نفت و گاز کشور، رژیم به انتظار ورود ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در هر سال نشسته است.
بدین سان ملاحظه می‌شود که نبود اعتماد بین‌المللی به دیکتاتوری تروریستی و بنیادگرای آخوندی و با شروع تحریم‌های جدید علیه سپاه پاسداران و زیر مجموعه‌های این ارگان سرکوبگر، حال مشخص نیست که دیکتاتوری خامنه‌ای چگونه به این حجم عظیم از سرمایه‌گذاری خارجی خواهد رسید؟

یک تحلیلگر مسائل اقتصادی حکومت ضمن اعتراف به این واقعیات گفت: «حرف‌های ترامپ تاثیر خوبی روی اقتصاد ایران نخواهد داشت، قطعا کشورهایی که از آمریکا حساب می‌برند و روابط محکمی هم با آن‌ها دارند، در کار کردن با ایران احتیاط بیشتری را به خرج خواهند داد. دلیل این عدم همکاری، به دلیل ترسی است که از آمریکا دارند». (سایت حکومتی بورس ۲۴ / ۲۴ مهر ۱۳۹۶)

به یقین یکی از تبعات تحریم‌های جدید همان قفل شدن کانال‌های تبادل ارز و مالی برای تجارت و اقتصاد به‌شدت ضربه خورده رژیم آخوندی در سراسر جهان خواهد بود؛ زیرا یکی از پایه‌های تحریم‌های جدید آمریکا همان مقوله «تبادلات دلاری» با رژیم آخوندی می‌باشد.

این کارگزار حکومتی در ادامه با اذعان به این واقعیت ادامه می‌دهد: «اگر بانکی بخواهد دلارهای ایران را تبدیل به یورو کند، آمریکایی‌ها مانع از این کار می‌شوند. هر نقل و انتقال دلاری باید از طریق نیویورک انجام شود، یعنی اگر شما خواهان این باشید که یک حواله را به استرالیا ارسال کنید، این حواله اول به نیویورک و پس از آن به استرالیا می‌رود، لذا تبدیل وجوه بانک‌های ایرانی به یورو و غیره تا جایی که به آمریکا مرتبط می‌شود، با مشکل مواجه خواهد شد».