سرنوشت برجام و اعلام سیاست جدید آمریکا

فاکس‌نیوز در مصاحبه‌یی به احتمال اعمال مجدد تحریم‌ها علیه رژیم توسط کنگره و ادعای آخوند روحانی مبنی بر این‌که هیچ‌کس نمی‌تواند توافق اتمی را تغییر بدهد پرداخت.

جیمز کارفانو محقق ارشد بنیاد هریتیج ضمن رد سخنان روحانی، گفت: «اگر کنگره تحریم‌ها را دوباره برقرار کند و رئیس‌جمهور لایحة آن‌را امضا کند و مثلاً این لایحه شامل جملاتی از این قبیل باشد که اگر با رژیم ایران تجارت کنید، نمی‌توانید با ما تجارت کنید...، شرکت‌های بزرگ بازار آمریکا را به‌خاطر بازار رژیم ایران رها نخواهند کرد».

آسوشیتدپرس در گزارش خود، می‌نویسد: اقدامات جدید کاخ سفید... که در روزهای آتی اعلام می‌شود، روی دو مجموعه متمرکز خواهد بود: سپاه پاسداران و حزب‌الله. این اقدامات شامل تحریم‌های مالی علیه هر کسی است که با سپاه پاسداران معامله می‌کند و هم‌چنین جوایز چند میلیون دلاری را برای اطلاعاتی مشخص می‌کند که به دستگیری دو تن از مسئولان حزب‌الله مورد حمایت رژیم ایران منجر شود... سپاه پاسداران نیز فشار را حس خواهد کرد. قانونی که در ماه اوت امضا شده به ترامپ تا ۳۱ اکتبر فرصت می‌دهد که یا علیه سپاه تحریم اعمال کند و یا چشم‌پوشی از آن‌را امضا کند؛ البته انتظار می‌رود او چنین امضایی نکند و تحریم‌ها علیه سپاه به‌طور اتوماتیک شروع شوند. سیاست جدید کاخ سفید هم‌چنین شامل یک استراتژی سیاسی برای ممانعت از تجاوزات رژیم ایران همراه با فعالیت‌های مخفی یا سایبری و تلاش‌های دیپلماتیک برای تغییر بخش‌هایی از توافق اتمی با رژیم ایران خواهد بود.

وال استریت ژورنال نیز گزارش کرد: «دولت ترامپ به‌تازگی برای بحث دربارة چگونگی پاسخ‌دادن به مسئله رژیم ایران بعد از عدم تأیید احتمالی توافق، به قانون‌گذاران آمریکایی مراجعه کرده است. ترامپ روز پنجشنبه با سناتور کاتن که از مخالفان جدی توافق اتمی است و در همین هفته طی یک سخنرانی دلایل عدم تأیید توافق را... ارائه کرده بود، دیدار کرد... به گفتة یکی از افرادی که دربارة این دیدار توجیه شده، رئیس‌جمهور آمریکا خواهان دریافت نسخه‌یی از سخنرانی سناتور کاتن شد».
وال استریت ژورنال هم‌چنین خبر داد که دیپلمات‌های کشورهای اروپایی در دیدار با قانون‌گذاران ارشد آمریکا از هر دو حزب، خواهان آن شده‌اند که تحریم‌های اتمی علیه رژیم را مجدداً برقرار نکنند... مقامات فرانسه و انگلستان می‌گویند، برخی نگرانی‌های آمریکا نسبت به توافق را درک می‌کنند و نسبت به نگرانی‌های واشینگتن دربارة اقدامات رژیم ایران اشتراک نظر دارند؛ از جمله آزمایش‌های موشکی و دخالت آن در کشورهای همسایه.
وال استریت ژورنال خاطرنشان کرد: «امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه ماه گذشته میلادی در نیویورک گفت، خواهان آن است که توافق اتمی، با ترتیبات افزوده برای پاسخ‌دادن به نگرانی‌ها بر سر برنامه موشکی رژیم ایران و انقضای تدریجی محدودیت فعالیت‌های اتمی این رژیم تحت برجام تکمیل شود».

در همین حال علی خضری از مشاوران پیشین بالاترین فرماندهان نظامی آمریکا دربارة احتمال نام‌گذاری تروریستی سپاه پاسداران، تأکید کرد: این لیست‌گذاری باید دست کم ۱۵ سال پیش صورت می‌گرفت؛ زمانی که آنها کارزاری را برای کشتن... هزاران نیروی آمریکایی در عراق و افغانستان به پیش می‌بردند.
عرب نیوز دربارة ضرب‌الاجل ۱۵ اکتبر، نوشت: ترامپ نسبت به آرامش قبل از طوفان هشدار می‌دهد و احتمالاً توافق اتمی رژیم ایران را تأیید نخواهد کرد... جیمز جفری سفیر پیشین آمریکا در عراق به عرب‌نیوز گفت، در حالی که حامیان توافق اتمی استدلال می‌کردند این توافق صلح و ثبات خاورمیانه را به پیش خواهد برد، «رژیم ایران از تابستان ۲۰۱۵، از برخی جهات، به‌نحو وسیعی فعالیت‌های بی‌ثبات‌کنندة خود را از یمن و لبنان تا سوریه، عراق و افغانستان، افزایش داده است».