افت شدید صادرات غیرنفتی! ایران

تازه‌ترین داده‌های حکومت سخن از وضعیت بحرانی در زمینه صادرات غیرنفتی را دارند.

این امر در حالی روبه رشد گذاشته است که بخش اعظم صادرات در حاکمیت وابسته به نفت آخوندی را «نفت، گاز و محصولات پتروشیمی» تشکیل می‌دهند.

یک گزارش حکومتی در گزارشی تحت عنوان «سایهٔ سنگین صادرات نفتی بر محصولات غیرنفتی» ضمن اعتراف به بی‌عملی دولت آخوند روحانی و همچنین پاسخ منفی جامعه بین‌الملل به رژیم آخوندی در زمینه صادرات غیرنفتی نوشت: «مهمترین اقلام صادراتی از ایران وابسته به نفت هستند، طلای سیاهی که صد سال است پایه‌های اقتصادی ایران را در خود غوطه‌ور کرده است. وقتی قرار شد حلقه تحریم بر گردن اقتصاد ایران محکم شود هم کارد تحریم به استخوان نفت رسید». (سایت حکومتی خبر آنلاین ۱۱ شهریور ۱۳۹۶)

ترجمان این جملات به معنای نشان دادن پاشنه آشیل حاکمیت در زمینه درآمدهای صادراتی است، زیرا به دلیل تک‌پایه بودن اقتصاد ایران و وابستگی شدید رژیم غارتگر آخوندی به فروش نفت و گاز، اکنون شاهد هستیم که آخوندهای حاکم عملاً کشور را به بنگاه اجناس بنجل مصرفی تبدیل کرده‌اند. یک گزارش حکومتی پیشتر با اشاره به آمار و ارقام گمرک ایران می‌نویسد: «اقلام عمده صادراتی کشورمان در سال ۱۳۹۵ به ترتیب شامل میعانات گازی به ارزش ۷ میلیارد و ۳۲۰ میلیون دلار، روغن‌های سبک و فراورده‌ها به جز بنزین به ارزش ۲ میلیارد و ۴۷۹ میلیون دلار، گازهای طبیعی مایع شده به ارزش ۲ میلیارد و ۷۹ میلیون دلار، پروپان مایع شده به ارزش یک میلیارد و ۲۲۲ میلیون دلار و گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده به ارزش یک میلیارد و ۲۰۴ میلیون دلار بود».(سایت عصر ایران ۹ فروردین ۱۳۹۶)

به موازات این وضعیت و نیز به دلیل پا برجا بودن بخش بزرگی از تحریم‌های بین‌المللی و به دلیل مسدود ماندن مجاری تبادل مالی میان بانک‌های رژیم و کشورهای خارجی، عملاً بازار کشور تبدیل به کاروان‌سرای ورود «اجناس خارجی» تحت سیاست «بای بک» یا همان معاملات پایاپای شده است.
بدین‌سان ملاحظه می‌شود که چگونه تولید داخلی عملاً از کار افتاده و به تبع آن روند تعطیلی واحدهای صنعتی و تولیدی و نیز بیکاری گسترده به وقوع پیوسته است.

همچنین در این راستا است که شاهد رکود شدید صادرات در زمینه کالاهای منحصربه‌فرد ایران مانند «فرش، پسته و یا زعفران» می‌باشیم. این گزارش حکومتی در ادامه ضمن ارائه آمار از واردات و صادرات غیرنفتی در حاکمیت ولی‌فقیه نوشت: «واردات ایران در سال ۱۳۹۵ به ۴۳ میلیارد و ۶۸۴ میلیون دلار رسید که در مقایسه با سال ۱۳۹۴ به میزان ۵ و ۱۶ صدم درصد رشد نشان می‌دهد.
در سال گذشته وزن کالاهای وارداتی ایران به ۳۳ میلیون و ۳۹۹ هزار تن رسید در حالیکه در این مدت ۱۲۹ میلیون و ۶۴۸ هزار تن انواع کالا صادر شد.» (همان منبع بالا)
بر این اساس عمده‌ترین کشور واردکننده کالا به ایران چین با حجمی بالغ بر «۱۰میلیارد و ۷۵۳ میلیون دلار «سپس «امارات متحده عربی با ۶ میلیارد و ۴۰۷ میلیون دلار» در سال می‌باشند.