غارت صندوق‌های بازنشستگی در نظام آخوندی

در ادامه ابعاد فساد حکومتی در دیکتاتوری خامنه‌ای اکنون باندهای متخاصم پرده‌های غارت و چپاول در ۱۸ صندوق متعلق به بازنشستگان را به کنار می‌زنند.

صندوق بازنشستگان که قرار بود روزی روزگاری مددکار و منبع تأمین پائیز زندگی پربار قشر بازنشسته کشور باشد، اکنون به دلیل وجود فساد گسترده حکومتی و وجود باندهای مافیایی به بحرانی غیرقابل برگشت تبدیل شده است.
در آبان ماه سال گذشته بود که رسانه‌های حکومتی زنگ‌های خطر را در این زمینه به صدا درآوردند. بر اساس داده‌های آن زمان کلیه صندوق‌های بازنشستگی با کسری معادل «۵۰ هزار میلیارد تومان» روبرو بودند.

اکنون با گذشت قریب نه ماه از آخرین ارزیابی‌های رژیم آخوندی، معلوم گردیده که بحران نه تنها متوقف نشده، بلکه وضعیت به مرحله ورشکستگی کامل بسیاری از صندوق‌های بازنشستگی نیز رسیده است.
 سخن از ورشکستگی کامل صندوق بازنشستگی کشوری، معلمان، فولاد و نیروهای سرکوبگر رژیم است که در نبود حمایت دولت آخوند روحانی به مانند طاعون در حال رشد و نفوذ به دیگر صندوق‌ها می‌باشند.

فریادهای اعتراض معلمان، بازنشستگان و حقوق‌بگیران در مقابل مجلس ارتجاع که تقریباً به‌طور هفتگی صورت می‌گیرد، مبین وجود نارضایتی عمیق و عدم تمایل حکومت برای حل این بحران می باشد. بر این منطق است که اکنون حقوق و معوقات میلیون‌ها بازنشسته کشور نه تنها با تأخیر بلکه در بسیاری موارد ماه‌ها پرداخت نگردیده است، امری که به دلیل فقر اکنون به بروز بحران اجتماعی دیگری بنام «سالمندان کار» راه برده است.

یک گزارش حکومتی در این رابطه می‌نویسد: «صندوق‌های بازنشستگی به‌عنوان بخشی از نظام تأمین اجتماعی، وظیفههتأمین معیشت بازنشستگان را دارند؛ در حال حاضر ۱۸ صندوق بازنشستگی در کشور وجود دارد که بخش مهمی از این صندوق‌ها، توان پرداخت مستمری بگیران خود را هم ندارند. آبانماه سال گذشته بود که محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس‌جمهور در همایش صندوق‌های بازنشستگی گفت: وابستگی این صندوق‌ها به درآمدهای دولت در بازه زمانی سال‌های ٨٧ تا ۹۵، از ۳۶ درصد به ۵۸ درصد رسیده است». (سایت حکومتی آرمان‌های اقتصادی ۲۷ مرداد ۱۳۹۶)

همچنین بنابرداده‌های حکومتی صندوق بازنشستگی کشور اکنون دارای «یک میلیون و ۱۹۱ هزار بیمه شده» می باشد، اما نرخ مستمری بگیر های آن بالغ بر«یک میلیون و ۲۷۹ هزار» نفر است، امری که در هیچ کشوری سابقه نداشته است.
وضعیت در صندوق‌های دیگر نیز تقریباً مشابه می‌باشند. برای مثال صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد تنها دارای «۱۱ هزار ۶۰۰ بیمه شده» است، اما نرخ حقوق‌بگیران به سقف «۷۴ هزار نفر» می‌رسد. بدین‌سان ملاحظه می‌شود که با این بلبشو در نظام مالی، خدماتی و اداری آخوندی، دیگر میدانی سالم برای هرگونه حمایت از اقشار ضربه پذیر باقی نمی‌ماند.
ربیعی وزیر پیشنهادی آخوند روحانی برای بخش تعاون، کار و رفاه اجتماعی چشم‌انداز برون رفتن از این وضعیت را بسیار تیره و تار گزارش می‌کند. این گزارش در ادامه می‌افزاید: «در حوزه صندوق‌های بازنشستگی ربیعی بر بحران در تمام ۱۸ صندوق بازنشستگی کشور اعتراف کرد. او با بیان اینکه تقریباً همه ۱۸ صندوق بازنشستگی کشور با چالش و بحران مواجه اند، گفت: «امروز با پدیده‌ای روبرو شدیم که طی ۴ سال گذشته ۱.۵ میلیون نفر به جمعیت بازنشستگان کشور اضافه شده‌ اند».