حاکمیت ولی‌فقیه - ۹ میلیون بیسواد مطلق در ایران

بسیاری از کارشناسان مسائل اجتماعی متفق‌القول هستند که وجود فقر گسترده، بیکاری، شکاف عمیق طبقاتی، اعتیاد، نرخ بالای طلاق، سرکوب و محرومیت‌های قومی و ملیتی تماماً از جمله دلائل مهم برای رشد بیسوادی در حاکمیت ولی‌فقیه می‌باشند.

در راستای روند روبه رشد بحران‌های اجتماعی و برخلاف تمامی دعاوی رژیم آخوندی برای پرده‌پوشی بر نرخ واقعی بیسوادی در کشور، رئیس نهضت سوادآموزی حکومت در سخنانی از وجود «۸ میلیون ۸۰۰ هزار بیسواد مطلق» در ایران آخوندزده خبر داد.

وی با بیان اینکه «در بعضی استان‌ها بیش از ۵ درصد رشد باسوادی داریم» تأکید کرد: «با توجه به اینکه در سال‌های ۷۵، ۸۵ و ۹۰ سه سرشماری در کشور انجام شده است، تقریباً تعداد بی‌سوادان ثابت بوده است، اما در حال حاضر نرخ باسوادی افزایش یافته». (سایت حکومتی قطره ۷ مرداد ۹۶)

ترجمان این جملات به معنای پس رفت بحران بیسوادی در رژیم فاسد و غارتگر ولی‌فقیه می‌باشد. همچنین این آمار مبین واقعیتی بنام عدم سرمایه‌گذاری حاکمیت برای مبارزه و ریشه‌کن کردن بیسوادی در کشور است.

بر این منطق یکی از اهداف پدرخوانده داعش در ایران برای عامدانه بالا نگه‌داشتن نرخ بیسوادی، همان استفاده ابزاری از این نیروها برای پیشبرد اهداف و سیاست‌های بنیادگرایانه خود می‌باشد.

بر این منظر باید گفت که به هر میزان رشد آگاهی، سواد و علم در جامعه افزایش یابد، به همان میزان نیز جامعه از هرگونه نزدیکی به مقوله بنیادگرایی و سوءاستفاده ابزاری از انسان‌ها جلوگیری به عمل آورده و به مقابله با آن برمی‌خیزد.

همچنین مرکز آمار رژیم در تازه‌ترین گزارش از روند نرخ بیسوادی در ایران اعلام کرده است: «در میان جمعیت بی‌سواد کل کشور ۵ میلیون و ۵۶۹ هزار و ۴۴ نفر زنان هستند که از این میزان ۴ میلیون و ۸۹۲ هزار و ۶۸۰ نفر زن ۳۵ سال به بالا هستند.

گفتنی است از تعداد زنان بی‌سواد ۱۱۷ هزار و ۸۶۷ نفر بین شش تا ۹ سال هستند و ۳۷ هزار و ۹۱۵ نفر ۱۰ تا ۱۴ سال سن دارند. زنان بی‌سواد ۱۵ تا ۱۹ سال نیز ۵۸ هزار و ۱۶۳ نفر هستند. همچنین زنان بی‌سواد ۹۵ تا ۹۹ ساله هشت هزار و ۷۱۹ نفر و تعداد زنان بی‌سواد ۱۰۰ ساله و بیشتر ۳ هزار و ۱۹۳ نفر هستند». (خبرگزاری حکومتی ایسنا ۹ مرداد ۹۶)

در راستای این بحران نیز باید به نرخ روبه رشد بیسوادی در میان کودکان اشاره نمود. بنا بر گزارش مرکز آمار اکنون بیش از «۲۴۱ هزار کودک بیسواد» در حاکمیت ولی‌فقیه وجود دارد. این گزارش تصریح می‌کند «جداول سرشماری مرکز آمار ایران نشان می‌دهد در ایران ۲۴۱ هزار دختر و پسر شش تا ۹ ساله بی‌سواد زندگی می‌کنند».