ایران - نرخ حاشیه‌نشینی به ۱۹ میلیون رسید

ابعاد فقر و تهی‌دستی در حاکمیت غارتگر و فاسد آخوندی که خود را در بروز بحران‌های حاد اجتماعی، رکود اقتصادی، بیکاری، فقر و حاشیه‌نشینی به نمایش گذاشته است، اکنون در روند مخرب خود به خیل عظیم حاشیه‌نشینان در شهرها تبدیل شده است.

درحالیکه آخوند دژخیم رئیسی در اثناء مناظرات بر سر نمایش انتخابات از وجود ۱۶ میلیون حاشیه‌نشین سخن گفته بود، اکنون با گذشت کمتر از دو ماه معلوم گردیده که نرخ واقعی حاشیه‌نشینان کشور بالغ بر ۱۹ میلیون نفر است.

در این رابطه یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس رژیم، با اشاره به اینکه «حاشیه‌نشینی در برخی مناطق از مرز هشدار عبور کرده و به معضلی امنیتی تبدیل شده است، گفت: «۱۹ میلیون نفر در سکونت‌گاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند». (سایت حکومتی خانه ملت ۸ مرداد ۹۶)

ترجمان این جملات به معنای وجود بیش از ۳۰ درصد از کل جمعیت کشور است که به دلیل فقر، بحران‌های اقتصادی و کشاورزی و در نبود آینده‌ای روشن به شهرهای بزرگ هجوم آورده و در حاشیه شهرها سکنی یافته‌اند. چهره سیاه شهرهای بزرگ و به‌ویژه وجود انواع و اقسام «حلبی‌آبادها» که از هرگونه زیربناهای شهری تهی می‌باشند، به یقین ماحصل سیاست‌های ضد ملی و غارتگرانه رژیمی است که اموال و دارایی‌های میلیاردی کشور را در راستای سیاست‌های مخرب صدور بنیادگرایی، تروریسم، پروژه‌های موشکی و یا بمب اتمی هزینه می‌کند.
بر این منطق شاهد هستیم که چگونه چهره شهرها هر روز فقیرتر و بر ابعاد بحران‌های اجتماعی مانند کودکان کار، زنان خیابانی، حاشیه‌نشین‌ها و یا فقر و فلاکت افزوده می‌شود.

حاشیه‌نشینی در علوم اجتماعی به معنای نداشتن محل سکونت ثابت با زیربناهای استاندارد است. عدم بافت شهری، نبود راه و جاده، فاضلاب، آب و برق و خدمات عمومی تماما بخشی از این بحران اجتماعی است. در رژیم فاسد آخوندی نیز همان واژه‌های «زاغه‌نشینی، کپرنشینی، آلونک‌نشینی، گودنشینی و یا حلبی‌آباد» می‌باشند.

این وضعیت وخیم در بسیاری از استان‌های ضربه‌پذیر به‌شدت بحرانی‌تر می‌باشد. برای نمونه استان سیستان و بلوچستان که به گفته متولیان حکومتی اکنون دارای نرخ «بالای ۴۵ درصد حاشیه‌نشین» است، تنها گویای آن مثل معروف «مشت نمونه خروار» می‌باشد. (خبرگزاری حکومتی ایسنا ۱ مرداد ۹۵)

پیشتر نیز یک سایت حکومتی با اشاره به سخنان پاسدار قالیباف شهردار دزد و فاسد تهران نوشته بود: «گرچه آمار دقیقی از جمعیت خانه‌نشین در ایران وجود ندارد ولی با توجه به گفته‌های چندی پیش محمدباقر قالیباف، شهرداری تهران که ۲۵ تا ۳۰ درصد جمعیت تهران را حاشیه‌نشین دانسته بود و با توجه به جمعیت ۸.۵ میلیونی تهران به نظر می‌رسد که باید بیش از دو میلیون نفر حاشیه‌نشین در اطراف تهران وجود داشته باشد». (سایت حکومتی برترین‌ها ۹ تیر ۹۴)