ایران- ذخیره‌سازی ۴۲ میلیون بشکه‌ نفت خام در دریا!

بحران بازار نفت که اکنون با شاخصه‌هایی همچون اشباع بازار، مازاد تولید، افت فروش نفت و نیز سقوط بهای این ماده سیاه خود را به نمایش گذاشته است، اکنون گریبان دیکتاتوری خامنه‌ای را گرفته است.

درحالی‌که بنا بر داده‌های رژیم، دولت آخوند روحانی در پروسه اجرای برجام سقف تولیدات نفتی را به ۳ میلیون و دویست هزار و صادرات را به ۲ میلیون بشکه در روز رسانده است، اما ضربات شدیدی که بهای نفت طی این مدت در بازارهای بین‌المللی دریافت کرده است، تماماً به تنگی مجاری مالی نظام آخوندی و به‌تبع آن مازاد تولید و نبود مشتری راه برده است.

در این راستا موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی حکومت در تازه‌ترین گزارش خود ضمن اعتراف به این واقعیت نوشت: «ایران نفت خام فوق سبک استخراجی از میدان گازی پارس جنوبی را در دریا ذخیره‌سازی کرده است. این حجم از ذخیره‌سازی‌ها در ماه فوریه چهار میلیون بشکه افزایش یافته و به ۴۲ میلیون بشکه رسیده است که بیشترین رقم از ماه اوت ۲۰۱۵ است. در حال حاضر ایران ۲۱ کشتی بسیار بزرگ حمل نفت خام را برای ذخیره‌سازی به کار گرفته است که ۵۰ درصد از ناوگان حمل‌ونقل نفتی ایران است».

ترجمان این آمار و ارقام به معنای واقعیتی بنام «بحران فروش نفت» در رژیم آخوندی می‌باشد و تائیدی بر آن است که با تمامی خاصه‌خرجی‌ها و انعقاد قراردادهای پنهان و امتیازات فراوانی که دولت «تدبیر و امید» به شرکت‌ها و کنسرن های نفتی خارجی، آن‌هم از جیب مردم ایران پرداخته است، بخش بزرگی از محموله‌های نفتی رژیم همچنان بروی «دستان آخوندها» باقی‌مانده است، بطوریکه به‌ناچار به‌سوی «ذخیره‌سازی» رفته و به‌یقین در آینده نزدیک به‌طرف سیاستی بنام «فریز کردن» آن خواهند رفت.

این گزارش در ادامه ضمن اعتراف به وجود این واقعیات مخرب از سوی دولت آخوند روحانی، می‌افزاید: «شرکای تجاری ایران اعم از کره جنوبی، ژاپن و هند نیز خرید خود را از ایران افزایش داده‌اند. کره جنوبی خرید خود را از ایران دو برابر کرده و به ۲۰۰ هزار بشکه در روز رسانده است. بااین‌وجود، افزایش فروش نفت خام ایران تا حدودی به خاطر نگرانی بانک‌ها و صاحبان کشتی‌ها از تجارت با ایران کند بوده است. برای جبران این مشکل، شرکت ملی نفت ایران پیشنهاد پرداخت با تأخیر را به خریداران اصلی داده است. در ماه فوریه صادرات میعانات، تنها ۸۰ هزار بشکه در روز بود که از میانگین سال ۲۰۱۵، پایین‌تر است». (سایت حکومتی قدس آنلاین ۸ شهریور ۱۳۹۵)

این تحولات در حالی به وقوع پیوسته است که برای نمونه خبرگزاری رویتر در گزارشی از افت بهای نفت در بازارهای بین‌المللی به مرز ۴۹ دلار برای هر بشکه خبر داده است، امری که به‌یقین به بحران درآمدهای مالی رژیم ضریب خواهد زد؛ بنابراین گزارش: «سقوط قیمت‌ها درنتیجه افزایش تولید خاورمیانه بوده است. جایی که صادرکنندگان نفت بنادر جنوبی عراق در ماه اوت به‌طور متوسط ۳.۲۰۵ میلیون بشکه در روز نفت صادر کرده‌اند که از سطح متوسط ماه جولای فراتر بوده است، قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه در حدود یک درصد کاهش یافت».