دستاورد برجام «تقریبا هیچ»!

با بالاگرفتن بحران میان باندهای متخاصم در درون رژیم آخوندی اکنون بسیاری از کارگزاران و متولیان حکومتی بی محابا از شکست طرح برجام سخن بعمل می آورند. در تازه ترین نمونه آن سخنان رئیس حکومتی در بانک مرکزی کشور است. وی که برای جلب نظرسیاست های مالی به آمریکا سفر کرده است، در مصاحبه ای با خبرگزاری بلومبررگ گفت: «توافق هسته‌یی ایران و گروه 1+5 موسوم به برجام تا کنون «تقریباً هیچ» دستاورد اقتصادی برای تهران در بر نداشته است. ایران سه ماه بعد از اجرایی شدن برجام، توان دستیابی به 100 میلیارد دلار دارایی ضبط‌ شده‌اش در خارج از کشور را نداشته و برای پرداخت صورت‌ حساب‌هایش در مبادلات خارجی به‌دنبال راهی برای استفاده از دلار است».

برجام که ماحصل تسلیم نامه اتمی وین از سوی ولی فقیه زهر خورده می باشد، اکنون نه تنها به باز شدن شریان های اقتصادی و مالی برای رژیم آخوندی تبدیل نشده است، بلکه فراتر از آن بدلیل عدم امکان رژیم به دستیابی به نظام های مالی و بویژه تبادلات تجاری با دلار، به مجموعه مشکلات لاینحلی در بازارهای بین المللی برای حکومت تبدیل گردیده است.
دراین رابطه رئیس بانک مرکزی حکومت (سایت مجاهدین خلق 29 فروردین 1395) اعتراف می کند: «با آن که قرار است سپرده‌های ایران در بانکهای خارج از کشور قابل دسترس باشند، بانکهای اروپایی کماکان نگران نقض قوانین آمریکا و مواجه شدن با جریمه‌های سنگین این کشور هستند.» تقریباً هیچ چیز» از این توافق که در روز 27 دی اجرایی شد عاید ایران نشده است. یکی از نیازهایی که قطعاً ما داریم تبدیل کردن ارز است برای این‌که بتوانیم به تأمین‌کنندگان (کالا) پول پرداخت کنیم. این، نیازمند دسترسی به نظام مالی آمریکا است».

بحران برجام که اکنون به مانند طناب داری برای ولی فقیه تبدیل شده است، فراتر از این خود را در سخنان اخیرخانم موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپا در تهران به نمایش گذاشته است. در این رابطه موگرینی طی سفر اخیر خود به دیکتاتوری ولی فقیه برلزوم اجرایی شدن دو برجام دیگر یعنی «حقوق بشر و منطقه ای» بدین اشاره نمود. در این رابطه روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران (29 فروردین 1395) در مطلبی با عنوان»«مسافر اروپایی برجام با چمدان حقوق بشر» می نویسد: «در مقابل گلایه ظریف از عملی نشدن تعهدات غربی‏ها و اینکه برجام فایده ‏چندانی نداشته است، موگرینی با» به میان کشیدن دوباره حقوق بشر و تحریم‌های مرتبط با آن» مدعی شد «اتحادیه اروپا هم به تعهدات خود عمل کرده‏ و برجام ‏تبدیل ‏به منافع بیشتر برای تمامی مردم منطقه شده است».