ایران- فاجعه فرسایش ۴ برابری خاک

کارشناسان مسائل زیست محیطی براساس تمامی آمار و ارقام های دستکاری شده رژیم آخوندی اکنون به این نتیجه گیری منطقی رسیده اند که «تخریب و فرسایش خاک در ایران» چندین برابر بیشتر از میانگین جهانی است.

نخست ببینیم فرسایش خاک چیست؟ دانشنامه ویکی پدیا در این رابطه می نویسد: «فرسایش فرایند نابودی تدریجی رویهٔ یک ماده‌است. فرسایش عبارت است از فرسودگی و از بین رفتگی مداوم خاک سطح زمین (انتقال یا حرکت آن از نقطه‌ای به نقطه دیگر در سطح زمین) توسط آب یا باد. فرسایش فرایندی است که طی آن ذرات خاک از بستر خود جدا شده و به کمک یک عامل انتقال دهنده به مکانی دیگر حمل می شوند».

فرسایش خاک در ایران خامنه ای زده که به یقین بخش جداناپذیری از بحران روبه رشد زیست محیطی در میهن امان می باشد را یک گزارش حکومتی (خبرگزاری حکومتی ایسنا 21 آذر 1394) به نقل از مدیرکل حکومتی در دفتر امور آب و خاک کشاورزی، اینگونه به تصویر کشیده است:
«این معضل گویا در ایران بحرانی‌تر از دیگر نقاط دنیا است، فرسایش خاک در ایران چهار برابر متوسط جهانی است.
از 18.5 میلیون هکتار اراضی واقع در چرخه تولید 8.7 میلیون هکتار جزو اراضی آبی بوده که 1.3 میلیون هکتار از این اراضی واقع در کلاس I بوده و 7.4 میلیون هکتار اراضی آبی دارای یک یا چند محدودیت از قبیل شوری، قلیانیت و غیره است».

درحالیکه نرخ متوسط جهانی برای فرسایش خاک معادل «چهار الی پنج تن در هکتار» می باشد، این کارگزار بسیجی در وزارت کشاورزی در این رابطه می افزاید: «این در حالی است که این عدد در ایران بیش از 16 تن در هکتار محاسبه شده است. از سوی دیگر نیز قاچاق خاک‌های کشور نیز به حوزه خلیج فارس نیز موضوع جدیدی نیست».
همچنین ابعاد بحران فرسایش خاک در ایران به حدی است که این مدیرکل حکومتی در ادامه از «فاجعه فرسایش خاک» نام می برد و می افزاید: «فرسایش خاک در ایران به یک فاجعه تبدیل شده است، چراکه معضل خاک پنج تا 10 سال آینده به معضل اصلی کشور تبدیل می شود و شاید خاک امروز مغفول مانده باشد، اما حتما در سال های آینده نسبت به معضلات آن زیاد خواهیم شنیدم».

وی با اشاره به اینکه اکنون قریب 5 سال است که لایحه «جامع خاک» در مجلس ارتجاع مشغول خاک خوردن بوده و اساسا نه علاقه ای و نه گوش شنوایی در حاکمیت چپاولگر آخوندی برای این امر وجود دارد، در ادامه به بحران «هرهکتار 17 تن فرسایش خاک» در کشور اشاره کرد و گفت: «سالانه دو میلیارد تن فرسایش خاک داریم که ارزشی حدود 56 میلیون دلار دارد. این در حالی است که طبق برنامه ششم توسعه سالانه باید دو و نیم میلیون هکتار از اراضی کشور بهبود یابد. همه این بحران‌ها و هشدارهایی که در کنار بحران آب کشور را تهدید می کند،‌ زنگ خطری است که اگر از منابع پایه آب و خاک کشورمان حفاظت نکنیم آینده خوبی در انتظار نیست».