ایران- ۹ میلیون کارگر در فقر مطلق

روند روبه رشد فقر در حاکمیت چپاولگرآخوندی اکنون به بحرانی عمیق در لایه های مختلف شهروندی و روستایی بویژه در میان اقشار ضربه پذیر مانند روستائیان و کارگران تبدیل شده است.

وضعیت وخیم معیشتی این بخش از جامعه بحدی است که برای نمونه متولیان حکومت در بخش های مختلف کارگری به صراحت ازوجود «فقر مطلق» در میان کارگران سخن به میان می آورند.

برای نمونه رئیس حکومتی در اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی در سخنانی (خبرگزاری حکومتی ایسنا 30 آبان 1394) با اشاره به این بحران گفت: «در حال حاضر بخش اعظمی از کارگران فاقد درآمد ماهانه دو میلیون تومان هستند و با پایه حقوق 700 هزار تومان امرار معاش می‌کنند چه برسد به اینکه پس انداز کنند. بنابر این رقم ماهانه دو میلیون تومان و پس انداز 600 هزار تومان در سال امری عجیب و غیر قابل باور است . شاید 10 درصد کارگران که جزو مدیران مجموعه‌های کارگری و متخصصین هستند درآمد بالای دو میلیون تومان داشته باشند اما بیش از 80 درصد کارگران زیر خط فقر قرار دارند و حقوق و دستمزد آنها به یک میلیون تومان هم نمی‌رسد».
این کارگزار حکومتی در ادامه می افزاید: «در حال حاضر بخش اعظمی از کارگران فاقد درآمد ماهانه دو میلیون تومان هستند و با پایه حقوق 700 هزار تومان امرار معاش می‌کنند چه برسد به اینکه پس انداز کنند. بنابر این رقم ماهانه دو میلیون تومان و پس انداز 600 هزار تومان در سال امری عجیب و غیر قابل باور است».

یک تحلیلگر مسائل اقتصادی در رژیم آخوندی در مصاحبه ای (سایت حکومتی خبرآنلاین 30 آبان 1394) خط فقر در ایران را اینگونه تفسیر کرده است: «محاسبات نشان می‌دهد که خط فقر در سال‌93 برای یک خانوار 5نفری در برخی روستاها یک میلیون تومان است و در شهر تهران این عدد به 2میلیون و 600هزار تومان در ماه می‌رسد. این رقم برای شهرهای دور دست متفاوت است». وی در ادامه می افزاید: «خانوارهای فقیر تورم بیشتری را تحمل می کنند. بنابراین اگر بر این اساس بخواهیم خط فقر سال آینده را محاسبه کنیم، خط فقر در سال‌94 برای یک خانوار 5نفری در شهر تهران بیش از 3 میلیون و 200هزار تومان در ماه است».

پیشتر نیز سایت حکومتی تابناک ( 18 بهمن 1393) وضعیت معیشتی کارگران را اینگونه به تصویر کشیده بود: «به گفته مقامات کارگری، قدرت خرید کارگران در طول سال های اخیر تا ۷۲ درصد کاهش یافته و این کسری در حال حاضر باعث مسائل معیشتی برای کارگران داشته است».

اگر مبنای آمار کارگران در ایران تحت حاکمیت آخوندی را همان 11 میلیون نفر یعنی آخرین گزارش مرکزآمار حکومتی قراردهیم، ترجمان سخنان این کارگزار رژیم به معنای تائید وجود قریب 9 میلیون کارگر در کشور می باشد که با احتساب خانواده آنها می توان به یقین گفت که اکنون 40 میلیون نفر از جمعیت کشوردر حاکمیت چپاولگرولایت فقیه در خط مطلق فقر بسر می برند.