کسری بودجه شدید رژیم آخوندی در پی سقوط بهای نفت

سال گذشته و طی بررسی بودجه دولت آخوند روحانی برای سال جاری بسیاری از کارشناسان مسائل اقتصادی بدرستی براین باور بودند که با روند شتابان سقوط بهای نفت به یقین حکومت آخوندی با کسری بودجه شدید روبرو خواهد شد. اکنون با گذشت چند ماه و تحولات بازار نفت شاهد آن هستیم که این تحلیل بوقوع پیوسته است بطوریکه کارشناسان مسائل اقتصادی حکومتی نیز برآن مهر تائید می زنند.

در این رابطه به گزارش سایت حکومتی اقتصاد نیوز (29 مرداد 1394): «بودجه سال 94 با کسری بودجه در حدود 46 هزار میلیارد تومانی در حالی بسته شد که نفت روند کاهشی شدیدی به خود گرفته بود. ارقام درج شده نفت در بودجه طبق اظهار نظر مسوولان مجلس 53 دلار برای هر بشکه به تصویب رسیده ولی طبق بررسی‌ها ارقام نفت به صورت درآمد کلی قید و اگر بر آن حجم برداشت اعمال شود رقمی در حدود 43 دلار است. این رقم در حدود 53 هزار میلیارد تومان درج شده است. طبق جدول فوق از سال 93 قیمت نفت شیب نزولی شدیدی به خود گرفته و این روند پس از یک نوسان در سال 94 ادامه داشته؛ به گونه‌ای که قیمت نفت هم اکنون 41 دلار در هر بشکه معامله می‌شود که رقم قابل توجهی است».

این گزارش حکومتی در ادامه به ابعاد این بحران مالی پرداخته و می افزاید: «طبق گفته مرکز پژوهش‌های مجلس کسری بودجه افزایش سه هزار ملیارد تومانی داشته و به رقم بیش از 49 هزار میلیارد تومان رسیده است که نشان از محقق نشدن درآمدهای دولت است. دارایی‌های بلوکه شده مربوط به دولت هم که در سال جاری به کشور وارد شد در ارقام درآمد دولت وارد نشد، زیرا این دارایی‌ها قبلا به صورت ریالی توسط دولت استفاده شده است».
گزارش سایت حکومتی اقتصاد نیوز در پایان چشم انداز وخیم این بحران را این چنین ارزیابی کرده است: «با توجه به بررسی‌های بالا می‌توان این نتیجه را گرفت که با توجه این که قیمت نفت به حدود 40 دلار رسیده است و به عقیده برخی از کارشناسان این رقم احتمال دارد تا حدود 20 دلار نیز تا انتهای سال برسد و اذعان می‌کنند که دلیل برای افزایش قیمت نفت وجود ندارد، این کسری بسیار زیادتر خواهد شد، حتی با این کشش بسیار زیاد در زمینه بودجه نفتی که توسط مجلس در نظر گرفته شده است».