فاجعه بیکاری درمیان جوانان

ابعاد بحران بیکاری جوانان در حاکمیت آخوندی اکنون نه تنها به معظلی برای خانواده ها، بلکه به موضوع مناقشه ای میان باند های دولتی تبدیل شده است.

در این رابطه متولیان حکومت بر سر ،، سن محاسبه نرخ بیکاری ،، در میان جوانان دچار اختلاف شده اند ، زیرا دولت آخوند روحانی در تلاش است تا با ارئه آمار غلط و پائین جلوه دادن نرخ بیکاری بویژه در میان جوانان، اوضاع وخیم اقتصادی را بزک کرده وبر این سیاق روبه بهبود نشان دهد.
در این رابطه به گزارش خبرگزاری حکومتی مهر (22 مرداد 1394) می نویسد: «کارشناسان بازار کار بر محاسبه بیکاری در ایران از سن ۱۰ سالگی انتقاد دارند و می گویند اگر این بررسی ها از سن ۱۵ سال به بالا صورت گیرد، نرخ‌های مربوط به بیکاری تغییر خواهد یافت».
اما گذشته از این پرده پوشی های حکومتی بر نرخ واقعی بیکاری ، اکنون بحران بیکاری آن چنان گسترده است که این گزارش حکومتی در ادامه ناتوانی دولت آخوند روحانی را این چنین به تصویر می کشند: «یکی از مهم ترین و پُرچالش ترین مسئله ای که دولت فعلا در بخش داخلی با آن مواجه است، موضوع بیکاری جوانان و ناتوانی دولت در انجام برنامه های بزرگ در این بخش است. علی ربیعی؛ وزیر کار معتقد است با افت شدید قیمت نفت و از سویی بزرگ بودن دامنه بیکاری در کشور، نمی توان تاثیرات تلاش های دولت را در این بازار بزرگ مشاهده کرد؛ از اینرو ۴۰۰ هزار شغل ایجاد شده در سال ۹۳ اصلا دیده نشد».
اما تابلوی وحشتناک بیکاری در کشور به همین جملات بسنده نمی‌کند ، بلکه بحران در استان‌هایبحدی است که حتی سخن از 86 درصد نرخ بیکاری در پاره‌ای از مناطق کشور نیز رفته است. بر این اساس: «بالاترین نرخ‌های بیکاری جوانان مربوط به استان‌هایی مانند ایلام با ۴۴ درصد، چهارمحال و بختیاری با ۴۷.۴ درصد، خراسان شمالی ۴۰.۴ درصد، کرمانشاه با ۴۵.۲ درصد، کهگیلویه و بویراحمد ۴۷ درصد، گیلان ۴۰.۶ درصد، لرستان ۴۱.۱ و مازندران با ۵۰.۱ درصد است.
البته اوضاع برخی استان‌ها مانند بوشهر با ۱۸.۵ درصد، قم ۱۵.۳ درصد، کرمان و همدان با ۱۷.۵ درصد بهتر است. دستکم در این ۳ استان کشور بیکاری جوانان زیر ۲۰ درصد قرار دارد؛ اما اوضاع بیکاری زنان جوان بسیار بدتر از نرخ عمومی بیکاری و نرخ بیکاری مردان است به‌نحوی‌که بیکاری زنان در استان ایلام ۸۶.۴ درصد است؛ درعین‌حال متوسط نرخ بیکاری زنان زیر ۳۰ سال کشور ۵۴.۵ درصد است.
بالاترین نرخ‌های بیکاری زنان مربوط به استان‌های اردبیل با ۵۱.۲ درصد، اصفهان ۵۳، البرز ۵۵.۹، ایلام ۸۶.۴، چهارمحال و بختیاری ۸۰.۱ درصد، خراسان رضوی ۶۹.۵، خراسان شمالی ۵۵، خوزستان ۶۳.۵ درصد، فارس ۷۰، قزوین ۵۸.۷ درصد، کردستان ۵۵.۱، کرمانشاه ۶۱.۶ درصد، کهگیلویه و بویراحمد ۶۴.۷، گلستان ۶۹.۷، لرستان ۸۱.۷، مازندران ۶۴.۱، مرکزی ۶۲.۵ و هرمزگان ۷۳.۱ درصد است».