پدیده‌ای به نام فرار مغزها از حاکمیت آخوندی

به‌یقین فرار مغزها از دیکتاتوری ولی‌فقیه ریشه در تاریخچه این رژیم سرکوبگر دارد. نبود آزادی‌های اساسی و شهروندی، نقض شدید حقوق بشر و عدم چشم‌انداز برای آینده‌ای بهتر، بسیاری از متخصصان و تحصیل‌کردگان را بر آن داشته است تا با ترک کشور، آینده خود و خانواده را در دیاری دیگر جستجو نمایند. ابعاد فرار مغزها از ایران به حدی است که بناتر گزارش صندوق بین‌المللی پول نظام آخوندی اکنون «رتبه نخست در میان 91 کشور جهان» را کسب کرده است.

به گزارش دانشنامه ویکی‌پدیا: «طبق آمار صندوق بین‌المللی پول، سالانه بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار نفر از ایرانیان تحصیل‌کرده برای خروج از ایران اقدام می‌کنند و ایران ازنظر فرار مغزها در بین ۹۱ کشور درحال‌توسعه و توسعه‌نیافته جهان مقام اول را از آن خودکرده است. صندوق بین‌المللی پول، بیکاری، سطح پائین درآمد اساتید و نخبگان، نارسائی‌های مالی و اداری، کمبود امکانات تخصصی-علمی و بی‌ثباتی سیاسی و اجتماعی را ازجمله دلایل مهاجرت ایرانیان ذکر کرده است».

همچنین در تازه‌ترین نمونه آن معاون حکومتی در بنیاد ملی نخبگان (خبرگزاری حکومتی مهر 9 مرداد 1394) طی سخنانی ضمن طفره رفتن از ارائه آمار و ارقام واقعی فرار مغزها، به ابعاد فرار نخبگان به‌ویژه درزمینهٔ های فنی و ریاضیات این‌گونه اعتراف می‌کند: «تهیه و تنظیم این‌گونه آمارها بسیار سخت است. وزارت علوم و دانشگاه‌ها هیچ‌گونه آماری از خروج نخبگان و دانشجویان ندارند!. اداره گذرنامه نیز آمارش را به‌سختی در اختیار سازمان‌ها و نهادهای دیگر قرار می‌دهد!. از سال ۸۶ تا امسال ...در رشته‌های صنعتی، ریاضی و فنی آمار خروج نخبگان افزایش داشته است. البته این موضوع تنها شامل نخبگان نمی‌شود و بیشتر افرادی که نخبه نیستند نیز از کشور خارج می شوند».

پیشتر نیز سایت حکومتی خبرخون (29.04.1394) گزارش کرده بود: «قطعاً در بین کشورهای اسلامی، هیچ کشوری، به اندازه ایران فراز مغزها ندارد و هیچ کشوری، نخبگان و جوانان خلاق و پر توانی چون ایران ندارد که مجانی در اختیار بنگاه های اقتصادی، صنعتی و علمی جهان قرار دهد. بر اساس تحقیقی که موسسه علوم ملی در واشنگتن در سال 2012 انجام داده است، 89 درصد دانشجویان ایرانی دکتری پس از اتمام تحصیلاتشان در آمریکا باقی می مانند. در فاصله سال های 1993 تا 2007، 140 نفر از 255 نفری که در المپیادهای علمی بین‌المللی شرکت داشته اند، در دانشگاه‌های معتبر خارجی تحصیل می کرده اند».
در همین رابطه نیز رئیس حکومتی در دانشگاه علوم پزشکی کرمان (خبرگزاری حکومتی ایسنا 26 بهمن 1393) طی سخنانی با اعتراف به فرار مغزها از استان کرمان گفت: «در استان کرمان با آمار 98 درصدی فرار مغزها مواجه هستیم که 80 درصد از آنان از کشور خارج می شوند 18 درصد آنها نیز از این استان مهاجرت کرده اند».