رژیم آخوندی از اعلام آمار دقیق قربانیان معدن آزادشهر سر باز می زند

روزگذشته مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان اعلام کرد جسد یکی دیگر از معدن‌چیان در معدن آزادشهر کشف و تعداد کشته‌شدگان این حادثه به ۴۳ نفر رسید.

در حالیکه یک هفته از انفجار معدن آزاد شهر می گذرد، رژیم آخوندی از اعلام اعداد و ارقام واقعی قربانیان فاجعه طفره می رود. این معدن500کارگر داشته است، اما ارگانهای ذیربط از افشای این که هنگام وقوع انفجار چه تعدادی در درون معدن بوده اند سر باز می زنند. برخی از کارگزاران رژیم می گویند این حادثه در ساعت تعویض شیفتها بوده که به معنای حضور شمار بیشتری از کارگران در اعماق زمین است. برخی از منابع رژیم در ابتدا شمار معدنچیان محبوس را تا 90 تن اعلام کردند اما بعدا تلاش کردند با اعلام آمار ضد و نقیض بر ابعاد تکاندهنده این فاجعه سرپوش بگذارند.
هادی حسینی دبیر کانون شوراهای اسلامی کار در استان گلستان گفت:«هنوز معلوم نیست که از مجموع ۶۰ کارگر مورد نظر چه تعداد در حادثه معدن جان خود را از دست داده اند». وی اذعان کرد که «تعدادی از این کارگران به سن بازنشستگی رسیده بودند و می بایست با استفاده از «مزایای قانون سختی و زیان آور» بازنشسته می شدند» (خبرگزاری حکومتی ایلنا- ۱۸ اردیبهشت).
سرکردگان بسیج و سپاه که سهامدار اصلی این معدن هستند با سکوت کامل در صدد لاپوشانی نقش خود در این فاجعه هستند. آنها در 12 ساعت اول بعد از انفجار به جای رسیدگی به مجروحان و تلاش برای نجات جان معدنکاران، به سرعت به بسیج نیرو و استقرار یکان ویژه در محل دست زدند تا از اعتراضات کارگران و خانواده هایشان جلوگیری کنند.
آخوند روحانی رئیس جمهور شیاد رژیم نیز 5 روز بعد از این فاجعه در یک اقدام نمایشی به محل رفت. مردم و معدنچیان خشمگین، با حمله به خودرو او، خشم و انزجار خود را نسبت به تمامیت این رژیم و سران جنایتکار آن که کمترین توجهی به درد و رنجهای بیشمار کارگران ندارند، به نمایش گذاشتند. کارگران این معدن به فقدان تجهیزات ایمنی، گاز سنج، هواکش و کانال تخلیه گاز و کپسول اکسیژن و بی اعتنایی به هشدارهای معدنچیان و تعویق 18ماهه در پرداخت دستمزد ناچیز آنها در قبال این کار خطرناک و سخت و اینکه اعتراضهای آنها با دستگیری و اخراج مواجه می شود، اعتراض کردند.
این وضعیت تکاندهنده تنها مختص معدن آزاد شهر نیست و گریبانگیر تمامی معادن کشور است. در 18 اردیبهشت نیز یک کارگر معدن طزره TEZARAHدر شاهرود بر اثر گاز گرفتگی جان خود را از دست داد.
همایون هاشمی نماینده مجلس رژیم از میاندوآب با اعتراف به گرسنگی کارگران در باره وضعیت معادن کشور می گوید: «در حال حاضر در حوزه انتخابیه بنده ۱۰۰ معدن وجود دارد که وضعیتش بدتر از منطقه یورت است. بارها به این وزرا تذکر دادم، اما اتفاقی نیفتاد ... حدود ۲۲ ماه است که به برخی کارگران در این معادن حقوق پرداخت نشده و همین یک ماه پیش ۲۰۰معدنکار اخراج شدند» (خبرگزاری حکومتی ایسنا- ۱۹ اردیبهشت).
خانم مریم رجوی، رئیس جمهور برگزیده مقاومت ایران رژیم چپاولگر آخوندی را مسئول این گونه حوادث تلخ و به خصوص بالابودن تلفات آنها توصیف کرد و گفت در حالیکه در حوادث مشابه در سایر کشورها همه امکانات در خدمت نجات سانحه‌دیدگان قرار می گیرد در ایران همه امکانات در خدمت چپاول و سرکوب است.

دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران
20 اردیبهشت 1396 (10مه 2017)