کنفرانس در سنای آمریکا با حضور شخصیت‌های برجسته آمریکایی پیرامون مداخلات تروریستی سپاه پاسداران

روز پنجشنبه ۶ آوریل ۲۰۱۷، جلسه‌یی در سنای آمریکا، با حضور شخصیت‌های برجسته آمریکایی و متخصصان امور تروریسم و سیاست خارجی برای بحث پیرامون ماهیت و کارکردهای سپاه پاسداران رژیم آخوندی برگزار شد؛ سخنرانان این کنفرانس با تشریح نقش محوری سپاه به‌عنوان اهرم اصلی سرکوب رژیم در داخل و صدور تروریسم و بنیادگرایی به خارج، بر لزوم لیست‌گذاری تروریستی و اعمال تحریم‌های فراگیر علیه سپاه فراخوان دادند.

در شروع جلسه در سنای آمریکا، مجید صادق‌پور ضمن خوشامدگویی به حاضران گفت که با توجه به بحث‌های موجود پیرامون لیست‌گذاری سپاه پاسداران به‌عنوان یک سازمان تروریستی، این کنفرانس بسیار به موقع برگزار شده است.

پس از آن سفیر آدام ارلی سفیر پیشین آمریکا در بحرین که مدیریت این کنفرانس را بر عهده داشت ضمن معرفی سخنرانان خاطرنشان کرد که مقاومت ایران در سال ۲۰۰۲، تأسیسات اتمی حکومت آخوندی را فاش کرد و این باعث آن شد که کشورهای غربی روی برنامة اتمی رژیم متمرکز بشوند.

سفیر جان بولتون سفیر پیشین آمریکا در ملل متحد در سخنرانی خود ضمن اشاره به تاریخچة اعمال تروریستی سپاه پاسداران از بدو تأسیس تا به امروز و نقش کلیدی سپاه در برنامه‌های بمب‌سازی اتمی و موشکی رژیم ولایت فقیه، گفت: «بسیار بجاست که سپاه پاسداران به‌عنوان یک سازمان تروریستی خارجی نام‌گذاری شود...».
وی با اشاره به حملة شیمیایی رژیم اسد به خان شیخون، افزود: «رژیم اسد بدون حمایت فعال رژیم ایران در قدرت باقی نمی‌ماند. سپاه پاسداران با پول و آموزش نیروهای اسد، حمایت حیاتی از این رژیم به‌عمل آورده است... نیروی قدس نیز شراکت فعالی (در این رابطه داشته است)».
وی هم‌چنین گفت که حزب‌الشیطان وابسته به رژیم نقش نظامی حیاتی در حمایت از دیکتاتور سوریه ایفا کرده است.جان بولتون افزود: «زمان آن رسیده که در رابطه با (وضعیت)... منطقه بعد از نابودی داعش فکر کنیم... به‌نظر من سپاه پاسداران یک عنصر حیاتی در اجرای سیاست‌های رژیم ایران برای ایجاد یک هلال قدرت از تهران تا عراق و سوریه و لبنان تحت کنترل حزب‌الله خواهد بود... بعد از نابودی داعش...، کشورهای عربی... فوراً از جانب رژیم ایران و مزدوران آن مورد تهدید قرار خواهند گرفت. لذا سپاه پاسداران را می‌توان، نه تنها بر اساس اعمال تروریستی مختلف آن طی ۳۵ سال گذشته، بلکه بر اساس فعالیت کنونی آن در ایجاد تروریسم در سراسر منطقه، لیست‌گذاری کرد. به‌خصوص به‌خاطر اعمال آنها در عراق و سوریه... ما هم‌چنین بر این باوریم که رژیم ایران دارای تسلیحات بیولوژیک و شیمیایی و یا در صدد کسب این قابلیت‌هاست...».
سفیر بولتون اضافه کرد: “برخی می‌گویند... اگر سپاه را نام‌گذاری تروریستی کنید، رژیم تهران ناراحت می‌شود و علیه آمریکا دست به اقداماتی خواهد زد. باید پاسخ داد که شما طی 35 سال گذشته کجا بوده‌اید؟ فکر می‌کنید آنها همین حالا این اقدامات را انجام نمی‌دهند؟... سپاه پاسداران باید به‌عنوان یک سازمان تروریستی خارجی نام‌گذاری شود تا همة دنیا شاهد آن باشد. آمریکا باید تمام قوت قانونی خود را صرف نام‌گذاری موجه یک سازمان تروریستی کند».

سپس ایلان برمن در سخنرانی خود با انتقاد از سیاست اوباما در دادن امتیازهای ناموجه اقتصادی به رژیم آخوندی از طریق برجام، به افزایش مداخلات رژیم در منطقه پرداخت، و گفت: «کارشناسان در واشینگتن... تعداد نیروهای خارجی را که (رژیم) ایران تحت عنوان «داوطلب» به سوریه فرستاده، بین 18 تا 20 هزار نفر تخمین می‌زنند...».
ایلان برمن سپس به مداخلات و حضور عوامل رژیم در کشورهای آمریکای لاتین پرداخت و پس از آن اهمیت سیاسی و اقتصادی نام‌گذاری تروریستی سپاه را توضیح داد و از جمله گفت: «سپاه... فقط یک ارتش نیست... بلکه (یکی از پایه‌های) جمهوری اسلامی است و یک سوم یا بیشتر منابع اقتصادی آن‌را کنترل می‌کند... نام‌گذاری آن، ارگان‌های دولت آمریکا را قادر می‌کند که دنبال شرکت‌هایی بروند که در معرض بازار آمریکا هستند... لیست‌گذاری (سپاه هم‌چنین)... نیروی نظامی آمریکا را توانمند می‌کند تا رویکرد بسیار مستقیم‌تری نسبت به شبه نظامیان (تحت حمایت سپاه)... اتخاذ کند... این نام‌گذاری... یک تأثیر مادی نیز روی مشروعیت بین‌المللی رژیم خواهد داشت... این متحدان آمریکا و شرکای اقتصادی و سیاسی در خارج از کشور را قادر می‌کند تا (رویکرد) سخت‌تری را در پیش بگیرند».
وی افزود: «(اما) مهم‌ترین معیار دربارة (لزوم) لیست‌گذاری سپاه... این است که این اقدام به مردم ایران علامت یک تغییر قابل توجه را می‌دهد.... دولت اوباما با صراحت مشتاق گفتگو با حکومت ایران بود... (لیست‌گذاری سپاه) علامتی از سوی دولت ترامپ خواهد بود مبنی بر این‌که شروع به تجدید نظر در این معادله و شروع به حسابرسی از عناصر (رژیم) ایران کرده است... بنا به همة این دلایل، فکر می‌کنم از نظر استراتژیکی خوب است که لیست‌گذاری (سپاه) را دنبال کنیم.

مایکل پریجنت از مؤسسة هادسون در شروع سخنانش با اشاره به دوران حضورش در عراق و کار تحت فرماندهی ژنرال پترائوس، به اقدامات عوامل وابسته به سپاه هم‌چون گروه موسوم به کتائب و عصائب پرداخت و توضیح داد که مزدوران رژیم امروزه هم‌چنین تحت عنوان «حشد الشعبی» به سرکردگی هادی عامری به اقدامات خود ادامه می‌دهند.
وی با اشاره به افزایش مداخلات سپاه بعد از توافق اتمی اشاره کرد، و گفت: «سپاه... ورای قانون عمل می‌کند و مستقیماً به ولی فقیه پاسخگوست... سپاه می‌تواند... هواپیماهای تجاری را به خدمت بگیرد، تسلیحات را در محفظة بار جاسازی کنند و فرمانده‌هانشان را که طبق قطعنامه‌های فعلی شورای امنیت از سفر منع شده‌اند، جابجا کنند. سپاه قادر به انجام این کارهاست و به همین دلیل، نام‌گذاری آن به‌عنوان یک سازمان تروریستی بسیار اهمیت دارد؛ چون آنها را از انجام چنین اقداماتی باز می‌دارد».
مایکل پریجنت هم‌چنین به موارد مختلف اعمال تروریستی سپاه در منطقه پرداخت و در این رابطه به حمایت سپاه از طالبان در افغانستان و پناه‌دادن به رهبران القاعده اشاره کرد.

علیرضا جعفرزاده در سخنانش، به تشریح شبکه سپاه پاسداران رژیم آخوندی و اقدامات آن برای آموزش تروریست‌ها و نیز منابع مالی سپاه برای پشتیبانی از عملیات تروریستی پرداخت.
وی گفت که سپاه و نیروی قدس آن دارای ده‌ها مرکز آموزشی در سراسر ایران هستند. ما توانسته‌ایم دست کم ۱۵ مورد از آنها را شناسایی کنیم؛ این کمپ‌ها براساس ملیت افراد و نوع آموزش، تقسیم‌بندی شده‌اند. آموزش‌ها بر دو نوع است: آموزش عملیات تروریستی و آموزش‌های نظامی برای آماده‌کردن مزدوران به‌منظور حضور در سوریه و کشورهای دیگر... صدها نفر از عراق، سوریه، یمن، لبنان، و افغانستان... پس از گذراندن آموزش‌ها به آن کشورها بازگردانده می‌شوند. از سال ۲۰۱۲ آموزش شبه نظامیان خارجی در چنین کمپ‌هایی افزایش یافته است.
علیرضا جعفرزاده سپس ۱۵ مرکز آموزشی تروریست‌های سپاه را بر روی نقشه نشان داد و تصریح کرد که ۸ مورد از این مراکز در تهران و بقیه آنها در شهرهای دیگر واقع شده‌اند... یکی از مهم‌ترین آنها پایگاه موسوم به امام علی است که در کیلومتر ۲۰ اتوبان تهران قرار دارد... مسئول آموزش آن یکی از سرکردگان نیروی قدس است که مستقیماً به پاسدار قاسم سلیمانی وصل است.
وی سپس جزییات دیگری درباره سرکردگان و اقدامات سپاه در این مراکز را تشریح و خاطرنشان کرد که رژیم مزدوران خود را به کشورهای آمریکای لاتین، مثل ونزوئلا، اروگوئه، پاراگوئه و بولیوی نیز وارد کرده است.
علیرضا جعفرزاده افزود: آکادمی موسوم به امام علی در شمال تهران مقر اصلی مدیر آموزش نیروی قدس برای این نوع فعالیت‌ها بود؛ ولی بعد از افشای این مرکز توسط مقاومت ایران در سال ۲۰۰۷ طی کنفرانسی در نیویورک، رژیم فعالیت‌های خود را از این آکادمی به مکان جدیدی... منتقل کرد... نیمی از فعالیت‌های آنها به پادگان موسوم به امام علی و نیمی دیگر از آن به مرکزی در وارمین منتقل شد.
وی هم‌چنین در مورد مخارج میلیاردی رژیم برای اعمال تروریستی و مداخلاتش در سوریه، عراق و یمن توضیحاتی ارائه و خاطرنشان کرد که حکومت آخوندی سالانه ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار را برای مداخلاتش در سوریه خرج می‌کند...
علیرضا جعفرزاده هم‌چنین توضیح داد که خامنه‌ای چگونه از طریق سپاه با چپاول منابع اقتصادی و دارایی‌های مردم ایران، به تأمین مالی اعمال تروریستی‌اش در سراسر منطقه می‌پردازد.
وی در این رابطه به انتشار کتاب «ظهور امپراطوری اقتصادی سپاه» اشاره کرد که در آن از جمله اسامی شرکت‌های تحت مالکیت سپاه پاسداران و ولی فقیه ارتجاع درج شده است.
علیرضا جعفرزاده تصریح کرد: هر کس با (رژیم) ایران وارد معاملات تجاری شود... در واقع در حال معامله با شخص خامنه‌ای و سپاه است... (از این رو) ضروری است که سپاه از کشورهای منطقه اخراج شود... چون منبع اصلی مشکلات است... حرف اصلی این است که باید سپاه به‌عنوان یک سازمان تروریستی خارجی نام‌گذاری شود و می‌بایست از منطقه اخراج و از آن خلع ید شود.