اولین گزارش آنتونیو گوترز دبیرکال سازمان ملل، در باره وضعیت حقوق بشر در ایران

 

در این گزارش ، به بکارگیری گسترده مجازات اعدام، اعدام نوجوانان، به کارگیری شکنجه، شلاق زدن، کور کردن و قطع عضو، و سرکوب پیروان سایر مذاهب و ملیتها را محکوم کرده است.

در گزارش دبیرکل ملل متحد به شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد آمده است: از زمان آخرین گزارش دبیرکل، اجرای حکم اعدام از جمله نوجوانان، در مقیاس بسیار بالایی ادامه داشته است. تعداد زیادی از مدافعین حقوق بشر بویژه فعالین حقوق زنان، خبرنگاران، دستگیر، بازداشت و تحت تعقیب قرار گرفته اند. اعضای گروههای اقلیت بطور دائم تحت تبعیض و آزار و اذیت قرار دارند. نقض حقوق زنان بطور خاص موجب نگرانی عمده است
در این گزارش تأکید شده است: هیچ گونه پیشرفتی در زمینه همکاری با شورای حقوق بشر از سوی رژیم ایران و ازجمله با گزارشگر وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، دیده نمی شود.
گزارش دبیرکل سازمان ملل خاطرنشان می‌کند: حداقل ۵۳۰نفر از جمله ۹زن در سال ۲۰۱۶اعدام شده اند. طبق گفته منابع غیر دولتی، این رقم ممکن است بسیار بالاتر از رقم اعلام شده توسط منابع حکومتی باشد. به گفته یک عضو مجلس، حدود ۵۰۰۰زندانی بین ۲۰تا ۳۰ساله که اغلب برای اولین بار به اتهام مواد مخدر دستگیر شده‌اند، در صف اعدام قرار دارند. روند قضایی برای صدور حکم اعدام بر اساس استاندارهای بین المللی، نبود و متهمان از محاکمه عادلانه برخوردار نبوده‌اند. کمیسیر عالی حقوق بشر و دبیرکل دائما به دولت ایران یادآوری کرده اند که اعدام برای جرایم مربوط به موارد مخدر نقض قانون بین المللی است.
دبیرکل نگران عمل ظالمانه، غیر انسانی و تحقیر کنندة اعدام در ملاء عام است. سی و سه مورد اعدام در ملآعام در سال ۲۰۱۶گزارش شده است. در برخی از این اعدامها کودکان بعنوان تماشاگر حضور داشته‌اند. یک زندانی در ملاء عام دریک استادیوم ورزشی در شهر نیریز بدار آویخته شد
محکوم کردن کودکان به مرگ هنوز در قانون مجازات مجاز است، و هیچ پیشرفتی در بکارگیری توصیه های مکرر کمیسر عالی حقوق بشر، دارندگان تعهد پروسه های ویژه، و اخیراً کمیته حقوق کودکان، مشاهده نشده است. حداقل ۵ جوان که در زمان جرم انتسابی زیر ۱۸سال بودند در سال ۲۰۱۶اعدام شدند. بین ۸۰تا ۱۶۰تن از نوجوانان در فهرست مرگ قرار دارند. دبیرکل ملل متحد در این گزارش خواستار توقف اعدام نوجوانان که مغایر با قوانین بین‌المللی است متوقف کند.
در گزارش دبیرکل ملل متحد با اشاره به اعمال شکنجه و رفتارهای ضدانسانی دژخیمان رژیم با دستگیر شدگان آمده است: دبیرکل خاطر نشان میکند که احکام شلاق زدن، کور کردن، یا قطع عضو، شکنجه یا تنبیهات ظالمانه، غیر انسانی و تحقیر کننده به وضوح کنوانسیون بین المللی حقوق مدنی و سیاسی را نقض میکند.
در این گزارش نسبت به محروم کردن زندانیان سیاسی ازرسیدگیهای پزشکی، و امتناع رژیم از آزاد کردن زندانیان بدلائل پزشکی بعنوان اعمال عمدی به منظور ترساندن، تنبیه زندانیان سیاسی و عقیدتی، و گرفتن ”اعترافات“ بزور شکنجه ابراز نگرانی شده است.
آنتونیو گوترز در گزارش خود به شورای حقوق‌‌بشر سازمان ملل نگرانی خود را از اعمال سانسور و سرکوب آزادی بیان، سرکوب پیروان سایر مذاهب و ملیتها، را ابراز کرده و به آزادی زندانیان سیاسی، از جمله مدافعان حقوق بشر و وکلا فراخوان داده است.