حمایت نمایندگان پارلمان اروپا از مقاومت ایران و برنامه ۱۰ ماده‌ یی مریم رجوی برای آینده ایران

به مناسبت سی و هشتمین سالگرد انقلاب ضد سلطنتی مردم ایران، گروه دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا، کنفرانسی را در مقر این پارلمان در استراسبورگ با حضور نمایندگان از احزاب و کشورهای مختلف برگزار کرد. در این کنفرانس که به ریاست ژرارد دوپره, وزیر در دولت بلژیک و رئیس گروه دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا برگزار شد، علاوه بر نمایندگان پارلمان، ریچارد چارنسکی، نایب رئیس پارلمان اروپا و همچنین دکتر آلخو ویدال کوادراس رئیس کمیتة بین‌المللی در جستجوی عدالت و محمد محدثین مسئول کمیسیون خارجه شورای ملی مقاومت ایران شرکت و سخنرانی کردند.

نمایندگان پارلمان اروپا که در این کنفرانس به سخنرانی پرداختند عبارت بودند از:
آنا فوتیگا رئیس زیر کمیتة امنیت و دفاع پارلمان اروپا و وزیر خارجة پیشین لهستان
ادوارد کوکان وزیر خارجة پیشین اسلوواکی
تونه کلام از استونی
بئاتریس بسرا از اسپانیا
ماریا خیمنز نماینده پارلمان اروپا از اسپانیا
هاینس بکر از اتریش
جولی گیرلینگ از انگلستان
جولی وارد از انگلستان
اسوتوسلاو مالینوف از بلغارستان
ایوان استفانک از اسلوواکی
پال شاکی از اسلوواکی
آنا زابورسکا از اسلوواکی
پتری سارواما از فنلاند
ژوزه فاریا از پرتغال
و میلان ز ور از اسلوونی
سخنرانان در این جلسه ضمن بررسی وضعیت ایران، نقض فزایندة حقوق بشر، جنایات رژیم علیه مردم ایران و به‌ویژه موج اعدام‌های جنایتکارانة توسط دژخیمان خامنه‌ای را به‌شدت محکوم و تأکید کردند که هرگونه رابطه‌یی با رژیم، باید به توقف اعدام‌ها و بهبود وضعیت حقوق بشر مشروط شود. آنها هم‌چنین به مداخلات و جنایات تروریستی رژیم آخوندی در منطقه پرداختند و به لیست‌گذاری تروریستی سپاه پاسداران رژیم آخوندی فراخوان دادند.
نمایندگان پارلمان اروپا در سخنرانی‌های خود در جلسة استراسبورگ بر حمایت خود از مبارزه مردم و مقاومت ایران برای آزادی و دموکراسی و برنامة ۱۰ ماده‌یی مریم رجوی برای آیندة ایران تأکید کردند.


ژرارد دوپره، وزیردولت بلژیک ورئیس گروه دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا اولین سخنران این جلسه بود؛ وی گفت: «جلسة امروز توسط گروه دوستان ایران آزاد با حضور نمایندگان پارلمان اروپا از گروه‌های سیاسی مختلف برگزار می‌شود. ما بینه یک تجربة منحصر به فرد هستیم، به این دلیل که بسیاری از نمایندگان که در بسیاری مسائل دارای دیدگاه‌های مخالف سیاسی هستند، در این کارزار برای یک ایران آزاد با هم متحد شده‌اند. آخرین طوماری که برای حقوق بشر در ایران ارائه کردیم، توسط بیش از ۳۰۰ تن از نمایندگان پارلمان از همة گروه های سیاسی در پارلمان اروپا امضا شد».
ژرارد دوپره سپس به تاریخچة کوتاهی از سرقت انقلاب ضد سلطنتی مردم ایران توسط خمینی پرداخت، و افزود: “متأسفانه مردم در ایران از بد به بدتر رسیدند و وضعیت به هیچ‌وجه بهبود نیافته است. در ماه اوت سال گذشته (میلادی) افشای یک نوار صوتی، اطلاعات جدیدی را در رابطه با قتل عام تابستان ۱۹۸۸ بر ملا کرد. بیش از ۳۰۰۰۰ تن از زندانیان سیاسی با یک فتوای خمینی اعدام شدند. بیشتر قربانیان از سازمان مجاهدین خلق ایران بودند. امروز برخی از کسانی که به طور مستقیم مسئول اعدام ها در سال ۱۹۸۸ بودند، در مسند قدرت هستند؛ از جملة این افراد، وزیر دادگستری در دولت باصطلاح «میانه‌رو» روحانی است. لذ این همان رژیم است اما با نقابی متفاوت».
رئیس گروه دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا با اشاره به نمایش آتی انتخابات در حکومت آخوندی، و برشمردن وضعیت حقوق بشر در ایران و موج فزاینده اعدامها در دوران آخوند روحانی گفت: “ما همیشه تأکید کرده‌ایم که هر نوع گسترش رابطه با (رژیم) ایران باید به لغو مجازات اعدام مشروط شود.
 پیام ما به نمایندة عالی اتحادیة اروپا این است که به‌جای بکار بردن کلمات زیبا در مورد توافق اتمی با (رژیم) ایران، اتحادیة اروپا باید با صدایی رسا در رابطه با اعدام‌ها و وضعیت مبارزان سیاسی که در زندان هستند، به‌خصوص دربارة زنان صحبت کند».
ژرارد دوپره در سخنرانی خود، افزود: «(رژیم) ایران هم‌چنین یکی از اصلی‌ترین حامیان بشار اسد بوده است. سپاه پاسداران در سوریه و عراق بسیار فعال است. رژیم اقدام به آزمایش موشک‌های بالیستیک کرده که توانایی حمل بمب اتمی را دارند. این اقدامات یک دولت معتدل و عادی نیست. ما در این پارلمان با اپوزیسیون دموکراتیک ایران احساس هم‌دردی بسیاری می‌کنیم. رهبر (این اپوزیسیون) خانم رجوی در ماه دسامبر گذشته در بروکسل بود و من چندین‌بار او را ملاقات کرده‌ام. بسیاری از شما نیز با او ملاقات کرده‌اید. به عنوان یک زن، مسلماً نگرش او برای یک ایران (با حکومتی) غیر مذهبی و با لغو مجازات اعدام بسیار دلگرم‌کننده است. در واقع او سمبل ضد بنیادگرایی در جهان اسلام است. مردم ایران، شجاعت خودشان را نشان داده‌اند. تقریباً ۴ دهه بعد از ربوده‌شدن انقلابشان، آنها بیش از هر زمان دیگری آمادة یک تغییر دمکراتیک هستند و ما هر کاری را که بتوانیم برای کمک به آنها جهت رسیدن به این هدف انجام خواهیم داد.


ریچارد چارنسکی نایب‌رئیس پارلمان اروپا از لهستان در سخنرانی خود در کنفرانس استراسبورگ، گفت:
گروه دوستان ایران آزاد در این سالیان کارهای مهمی در پارلمان اروپا انجام داده است. چیزی که برای همة ما مهم است این است که به‌رغم این‌که ما از گروه‌های سیاسی مختلفی می‌آییم اما باید حقوق بشر را در اولویت کارمان قرار دهیم. به همین دلیل ما به موضع کنونی اتحادیه اروپا انتقاد بسیاری داریم. بخش سرویس‌های امور خارجی اتحادیه اروپا و نمایندة عالی (اتحادیه)، تنها در رابطه با تجارت، معامله و خوب‌بودن توافق اتمی با (رژیم) ایران صحبت می‌کنند.
زمانی‌که شما با (رژیم) ایران معامله می‌کنید در واقع با سپاه پاسداران معامله می‌کنید که تمامی اقتصاد را تحت کنترل خود دارد. باید آنها را در لیست تروریستی قرار داد. سیاست‌گذاران سرویس های امورخارجی اتحادیة اروپا، باید از توجیه رابطةشان با آخوندها دست بردارند. در حال حاضر ایران به نسبت جمعیت خود بالاترین تعداد اعدام‌ها در جهان را دارد.
نایب‌رئیس پارلمان اروپا هم‌چنین، گفت: «من به‌تازگی در آلبانی بودم و با اعضای سازمان مجاهدین خلق که از کمپ لیبرتی به آنجا منتقل شدند ملاقات کردم. دیدار من با دوستان خوبم از اپوزیسیون ایران در آلبانی برایم یک تجربة گران‌بها و پر از احساس بود. من به آنها قول دادم، هر کاری را که می‌توانم برای تحقق ایران آزاد در این پارلمان انجام بدهم».


محمد محدثین، مسئول کمیسیون خارجه شورای ملی مقاومت ایران در سخنرانی خود در کنفرانس استراسبورگ ضمن قدردانی از منتخبان مردم اروپا به‌خاطر حمایتشان از مبارزات مردم و مقاومت ایران علیه رژیم آخوندی، گفت:
بعد از ۵۲ سال مبارزه برای آزادی و دموکراسی ما بر این باوریم و تحلیل‌ها و محاسبات ما نیز نشان می‌دهد که مردم ایران و جنبش ما به هدف نهایی، یعنی سرنگونی این رژیم و برقراری دموکراسی و حقوق بشر در کشورمان، بسیار نزدیک است.
محمد محدثین انتقال موفقیت‌آمیز مجاهدان اشرفی از لیبرتی به کشورهای اروپایی را ضربة بزرگی به حکومت آخوندی دانست، و اضافه کرد:
رژیم ایران هر کاری را انجام داد تا تمامی آنها و یا حداقل بخش بزرگی از آنها را از بین ببرد و بکشد. اما خوشبختانه به‌دلیل هوشیاری اشرفی‌ها و به‌دلیل تلاش‌ها و فعالیت های شما در اینجا و دوستان ما در آمریکا، ما موفق شدیم آنها را در امنیت و سلامتی منتقل کنیم.
مسئول کمیسیون خارجة شورا در ادامة سخنرانی خود در رابطه با پیامدهای تغییر دولت آمریکا و پایان دورة مماشات با رژیم، گفت: «من نمی‌دانم که حاصل دولت جدید در آمریکا چه خواهد شد؟ اما آن‌چه برایم بسیار مهم است این است که دولت قبلی، (یعنی) دولت اوباما و سیاست های آمریکا در ۱۶سال اخیر و نه فقط در دوران اوباما، کاملاً‌ به نفع رژیم ایران بود. در جریان این ۱۶ سال آمریکا همة جنایت‌های رژیم را نادیده گرفت و حتی در برخی نقاط از سیاست‌های (این رژیم) در خارج از کشور در عراق و سوریه حمایت کرد؛ بسیاری اوقات آمریکا به حضور سپاه پاسداران در عراق و سوریه و جنایت‌های آن در آنجا و همچنین (به جنایات رژیم در داخل) ایران بی‌اعتنایی کرد.
 (در سال 1388) درست در زمانی که مردم (ایران) در خیابان‌ها بودند و شعار مرگ بر خامنه‌ای و مرگ بر احمدی‌نژاد می‌دادند، اوباما به سوی خامنه‌ای و احمدی‌نژاد دست دوستی دراز کرد. بنابراین، رفتن این رئیس‌جمهور از کاخ سفید ضربة بزرگی به رژیم بود.
محمد محدثین مرگ رفسنجانی را ضربة دیگری به رژیم ولایت فقیه دانست، وی سپس به وضعیت وخامت‌بار اقتصادی رژیم اشاره کرد و توضیح داد که پول‌های ناشی از رفع تحریم‌ها، تماما صرف جنگ‌افروزی و تروریسم رژیم در سوریه و لبنان و عراق شده و حتی یک دلار از این مبالغ عظیم، به مردم ایران نرسیده است.
وی دربارة اعتراضات و تظاهرات گستردة مردم اهواز طی روزهای اخیر، گفت:
 در ثروتمندترین استان ایران که مرکز نفت و آب در ایران است، مردم به خیابان‌ها آمده‌اند و نسبت به فقدان آب و سلامتی و همه‌چیز اعتراض می‌کنند. به دلیل همین وضعیت اعتراض‌ها و اعتصاب‌ها طی ۶ ماه گذشته بسیار افزایش یافته است. (در همین حال) تنها راه حل رژیم، افزایش سرکوب بوده است
وی با اشاره به افشاگری مقاومت دربارة مراکز آموزشی سپاه پاسداران در واشینگتن و با تأکید بر این‌که اقتصاد ایران تحت کنترل سپاه خامنه‌ای است، گفت: “هر یک دلاری که آمریکا یا اروپا با رژیم معامله می‌کنند باید در نظر بگیرند که به جیب سپاه پاسداران می‌رود و این تجارت و این رابطه به نفع جنگ در سوریه و نقض حقوق بشر در داخل ایران و یا در عراق است.
بنابراین... رابطة اقتصادی بین اتحادیة اروپا و این رژیم نمی‌تواند ادامه داشته باشد. این رژیم در فاز پایانی خویش است. سرمایه‌گذاری بر روی این رژیم هیچ آینده‌یی ندارد».
محمد محدثین در بخش پایانی سخنرانی خود به ارجاع پروندة نقض حقوق بشر و به‌ویژه قتل عام 30 هزار زندانی سیاسی به‌دست رژیم آخوندی به شورای امنیت فراخوان داد، و افزود: «از نظر ما هر رابطه‌یی با رژیم ایران باید به بهبود وضعیت حقوق بشر و توقف اعدامهای گسترده‌یی مشروط بشود که هر روز در کشور ما در جریان است. از نظر ما هر رابطة اقتصادی با سپاه پاسداران و شرکت‌های وابسته به آن و یا افرادی که از سپاه پاسداران هستند و ما لیست آنها را منتشر کرده‌ایم، باید قطع شود».
وی هم‌چنین بر لزوم خلع ید از رژیم آخوندی از کشورهای منطقه و به‌ویژه اخراج عوامل سپاه خامنه‌ای از سوریه و عراق برای برقراری صلح و امنیت تأکید کرد،
 حمایت پارلمان اروپا ازمقاومت ایران و برنامه ده ماده ای خانم رجویآنا فوتیگا رئیس زیر کمیتة امنیت و دفاع پارلمان اروپا و وزیرخارجة پیشین لهستان از دیگر سخنرانان کنفرانس در مقر پارلمان اروپا بود؛ وی گفت: از زمانی که توافق اتمی با (رژیم) ایران صورت گرفت ما در بررسی‌هایمان با استانداردهای دوگانه‌یی در رابطه با ارزش‌هایمان به‌عنوان یک جامعة آزاد برخورد می‌کنیم. این قطعاً مسئله‌ساز است. نه تنها اعطای مصونیت از مجازات به عاملان جنایت و کسانی که متهم به ارتکاب بالاترین جنایات (ضد) بشری شده‌اند، بلکه بعضی از آنها هنوز در قدرت هستند.
آنا فوتیگا سپس به حمایت حکومت آخوندی از رژیم بشار اسد اشاره کرد، و افزود: «وضعیت موجود در سوریه بسیار اسف‌بار است و (مشارکت‌دادن رژیم ایران در مذاکرات) به افزایش نه تنها جنایات، بلکه کشتار در زندان‌ها و اعدام‌های‌های خودسرانه نیز می‌انجامد، آن هم با همان شیوه‌یی که در ایران اتفاق افتاد. وزیر خارجة پیشین لهستان در پایان سخنانش، مراتب احترام خود را نسبت به رئیس جمهور برگزیده مقاومت ایران ابراز کرد».



در کنفرانس در مقر پارلمان اروپا در استراسبورگ تونه کلام نمایندة این پارلمان از استونی در سخنرانی‌اش، گفت: « تغییر در ایران و آزادی مردم ایران از (شر) این رژیم وحشتناک اکنون مسئولیت و فرصتی برای ماست. باید بدانیم که نمی‌توان یک حکومت استبدادی را از درون تغییر داد. اگر شما با آن معامله کنید، خودتان بازنده خواهید بود، زیرا اعتبارتان را از دست می‌دهید. اعتبار شما در ایستادن بر روی ارزش‌هایتان است.
موضوع کلیدی پیشرفت در هر زمینه در رابطه با (رژیم) ایران باید به پیشرفت معتبر در زمینة حقوق بشر مشروط باشد.
تونه کلام، اضافه کرد: “ما باید دولت‌های خود را نیز مورد خطاب قرار بدهیم. اینجا در پارلمان اروپا گاهی در رابطه با مواردی که به آزادی ایران مربوط می‌شود، ما توانسته‌ایم حداکثر آرا را به‌دست بیاوریم؛ این وظیفة ماست تا با (دولت‌هایمان) صحبت کنیم و ارزش‌های بنیادی‌مان را به آنها یادآوری کنیم.

ماریا خیمنز نمایندة پارلمان اروپا از اسپانیا در کنفرانس استراسبورگ، گفت:
«ما موفقیت‌های بسیاری داشته‌ایم و بسیاری از نمایندگان پارلمان اروپا امروز گردهم آمده‌اند در رابطه با آزادی اندیشه بسیاری از افراد در ایران زندانی شده‌اند و به اتهام محاربه اعدام می‌شوند. وضعیت آزادی بیان نیز (در ایران) بسیار وخیم است. روزنامه‌نگاران، وبلاگ‌نویسان و فعالان شبکه‌های اجتماعی متعددی به‌دلیل اظهار نظر، با حکم‌های جعلی بازداشت شده‌اند. تنها در سالهای اخیر تحت ریاست حسن روحانی رئیس جمهور رژیم ایران قوانین جدیدی برای اعمال محدودیت‌های هر چه بیشتر بر حقوق زنان وضع شده است. زنان از شرکت در دوره‌های متعدد دانشگاهی و بسیاری از مشاغل ممنوع شده‌اند.
 بسیار از زنانی که خواستار حقوق اولیة خود بودند، هم‌اکنون در زندانند و برخی از آنان نیز اعدام شده‌اند. من از این‌که اپوزیسیون ایران توسط یک زن رهبری می‌شود خوشحالم. ما خانم رجوی را در ماه دسامبر در پارلمان (اروپا) ملاقات کردیم. بنا بر این من می‌خواهم حمایت مستمر خود را از شما تا زمان برقراری آزادی و دموکراسی در ایران اعلام کنم».

اسوتوسلاو مالینوف نمایندة پارلمان اروپا از بلغارستان از دیگر سخنرانان این جلسه بود. وی گفت: از اولین لحظات ملاقاتم با نمایندگان (مقاومت ایران)، همبستگی خاصی را با آنها احساس کردم. دلیلش این است که من رژیم‌های استبدادی را به خوبی می‌شناسم. (مقامات اتحادیة اروپا) راجع به حقوق بشر صحبت می‌کنند، اما هرگز از اعدام‌های جمعی سخنی به میان نمی‌آورند.
اسوتوسلاو مالینوف انتخابات در حکومت آخوندی را ساختگی و یک رسوایی دانست، و افزود: «موردی که بیشتر شرم آور است، صحبت کردن در رابطه با انتخابات در ایران و صحبت‌کردن در رابطه با اپوزیسیون در داخل (رژیم) ایران است که (مثلاً) دو جناح وجود دارد؛ یک جناح معتدل و یک جناح افراطی. واقعیت امر این است که وضعیت حقوق بشر در ایران در زمان (باصطلاح) معتدل‌ها وخیم‌تر شده است.
رقابتی بین (جناح‌های داخل رژیم) وجود دارد تا مشخص شود که کدام‌یک بهتر به رژیم خدمت می‌کنند. پس باید به این نیز پایان بخشید. به همین دلیل حضور شما در اینجا بسیار مهم است و وقتی که (اعضای مقاومت ایران) و مریم رجوی به اینجا می‌آیند ما میتوانیم به اطلاعات دست اول دست پیدا کنیم. ما همیشه از شما استقبال خواهیم کرد».

پتری سارواما نمایندة پارلمان اروپا از فنلاند در سخنان خود، گفت:
تقریباً ۵ سال است که در پارلمان (اروپا) هستم و از همان ابتدای کارم با شما یعنی دوستان ایران آزاد بوده‌ام.
من قویاً باور دارم که استانداردهای دوگانة ۸ سال گذشتة دولت اوباما و متأسفانه سیاست کنونی اتحادیة اروپا یک اشتباه استراتژیک را نهادینه کرده و هم‌چنان آنرا ادامه می‌دهند. به‌نظر من مماشات‌کردن برای به‌دست‌آوردن اهداف اقتصادی کوتاه‌مدت، به مثابه قطع‌کردن پاهایمان است. یعنی ما به بی‌ثباتی در جهان کمک کرده‌ایم. این برای من خیلی مهم است؛ ما در واقع این رژیم وحشتناک را تغذیه می‌کنیم. رژیمی که هیچ احترامی برای راه و رسم زندگی ما و سنگ‌بناهای آن مانند دموکراسی، آزادی، حقوق بشر و قانون و عدالت ندارد. به همین دلیل سیاست مماشات ما در قبال آخوندها احمقانه است.