گزارش واشینگتن پست از کنفرانس مقاومت در سنای آمریکا

گزارش واشینگتن تایمز: سناتور لیبرمن، گفت: فکر می‌کنم روز جدیدی در حال طلوع است برای آرمان یک ایران آزاد, با ثبات, مستقل و دموکراتیک

روزنامة واشینگتن‌تایمز طی گزارشی دربارة کنفرانس در سنای آمریکا با حضور سناتورهای ارشد از هر دو حزب و مقامات برجستة پیشین آمریکایی، نوشت: «(سناتور) جان مک کین رئیس کمیتة قوای مسلح سنا و سناتور دموکرات رابرت منندز, در میان قانونگذارانی بودند که گفتند، (دونالد) ترامپ و تیمی که او شکل می‌دهد به‌وضوح شک و تردید بیشتری نسبت به رژیم ایران دارند و آماده هستند تا با هرگونه نقض (توافق اتمی) از جانب رژیم (ایران) مقابله کنند.
تام ریج اولین وزیر امنیت ملی و فرماندار پیشین پنسلوانیا, به این جلسه در مورد گزینه‌های سیاست (در قبال رژیم) ایران در سنا(ی آمریکا) گفت: «همه‌چیز مؤید این امید است که رئیس‌جمهور منتخب نگاه تازه و مسیر تازه‌یی در برابر استبداد مذهبی (حاکم بر) ایران در پیش خواهد گرفت. من بسیار امیدوارم که این اتفاق خواهد افتاد».
(سناتور) مک‌کین گفت که از انتخاب جیمز متیس به‌عنوان وزیر دفاع خوشحال است و اضافه کرد که این ژنرال بازنشسته نیروی دریایی، آشنایی قوی نسبت به تهدید رژیم تهران علیه آمریکا و متحدان منطقه‌یی آن دارد. ژنرال متیس از توافق اتمی با رژیم ایران انتقاد کرده و آن‌را «ناقص» خوانده است؛ او در ماه آوریل گفته بود: «به‌نظر من, رژیم ایران, تنها تهدید پایدار علیه ثبات و صلح در خاورمیانه است».
واشینگتن‌تایمز با اشاره به پایان موفقیت‌آمیز انتقال مجاهدان اشرفی از لیبرتی، اضافه می‌کند: «سناتور جوزف لیبرمن, کاندیدای معاون ریاست‌جمهوری حزب دموکرات در سال ۲۰۰۰, در جلسة روز پنجشنبه (سنا) گفت، اگر چه ماه گذشته به هیلاری کلینتون رأی داد، اما انتخاب ترامپ, همراه اکثریت منتقد رژیم ایران در کنگره, می‌تواند در سیاست نسبت به رژیم ایران طی ماه‌های آینده، تغییر اساسی ایجاد کند.
آقای لیبرمن، گفت: «واقعاً فکر می‌کنم که روز جدیدی در حال طلوع است, برای آرمان یک ایران آزاد, با ثبات, مستقل و دموکراتیک».
وی افزود: «انتخابات عواقبی دارد. من می‌توانم به شما بگویم، در ارتباط با رژیم ایران, تغییر از باراک اوباما به دونالد ترامپ، بسیار امیدوارکننده است. حالا ما با دولتی مواجه خواهیم بود که حافظ یا مدافع قرارداد اتمی با رژیم ایران نخواهد بود و حاضر است آن‌را به چالش بکشد».
سناتور مک کین و سایر منتقدان قراداد اتمی می‌گویند، رژیم ایران تا به حال، هم مفاد و هم روح توافق (اتمی) را نقض کرده و علائم کمی وجود دارد که رژیم تهران سیاست‌های خود را تغییر داده یا از ایجاد بی ثباتی در کشاکش های منطقه ای از سوریه تا یمن دست کشیده باشد.
سناتور لیبرمن گفت، (دونالد) ترامپ و کنگره تحت کنترل جمهوری‌خواهان می‌توانند گام‌هایی بردارند تا بدون لغو توافق اتمی، در مقابل تهدیدات رژیم ایران بایستند؛ از جمله تحریم‌های یک‌جانبة جدید و نامگذاری تروریستی سپاه پاسداران که وظیفه‌اش حفاظت از نظام استبداد مذهبی حاکم است. تحریم‌ها ممکن است کارآیی داشته باشند، چون سپاه جدای از فعالیت های نظامی یک امپراطوری بزرگ تجاری ایجاد کرده است».