نامه طلال الزوبعی رئیس کمیسیون سالم سازی پارلمان عراق به به یان کوبیس در رابطه با لیبرتی

نامه طلال الزوبعی رئیس کمیسیون سالم سازی پارلمان عراق به نماینده ویژه دبیرکل ملل متحد در عراق: تغییر مدیریت کنونی کمپ لیبرتی یک اقدام عاجل و یگانه راه حل ریشه یی و بنیادین بحرانها در لیبرتی و تامین حداقل نیازمندیهای ضروری ساکنان است.

آقای یان کوبیس نماینده ویژه دبیرکل ملل متحد در عراق

همانطور که بخوبی مطلع هستید کمپ لیبرتی در بعد از تهاجم سنگین موشکی در 29 اکتبر گذشته که منجر به کشته شدن 24 تن و جراحت دهها تن دیگر و انهدام بخش وسیعی از اماکن و زیرساخت های این کمپ شد، با چالش های متعددی روبروست و قطعاً تیم های مانیتورینگ شما در بازدیدهای مستمری که از این کمپ بعمل می آورند به این مشکلات و چالش ها اشراف کامل دارند و گزارشات جامعی از آن به شما ارائه کرده اند.
با گذشت قریب به یک و نیم ماه از آن فاجعه هنوز تا این لحظه حتی یک تی وال و سنگر بتونی برای تأمین حفاظت ساکنان در برابر حملات محتمل بعدی وارد کمپ نشده است. کما اینکه هنوز خودروی مورد نیاز برای جمع آوری آثار تخریب گسترده ای که بخش وسیعی از کمپ را در بر می گیرد وارد کمپ نشده است. این در حالی است که مقامات عراقی در پاسخ به فشارها و اعتراضات بین المللی در اینرابطه بارها قول داده و تأکید کرده اند که ورود خودروها به کمپ بلامانع است. اما مدیریت کمپ بر اساس سنت اعمال سیاست های خودسرانه و سرکوبگرانه ای که طی سالیان اخیر در قبال ساکنان کمپ داشته است، بدون کمترین توجیه اداری و قانونی مانع می شود. من عکس ها و فیلم های مربوط به تلاش جانکاه ساکنان کمپ برای جمع آوری آثار تخریب با دست خالی را دیده ام. این پناهندگان بی دفاع برای بازسازی اماکن ویران شده خودشان در این فصل سرما و بارندگی نیاز به الزامات تأسیساتی مختلف دارند و میخواهند با هزینه خودشان آنها را وارد کمپ کنند اما باز مدیریت کمپ یا بطور کامل مانع می شود و یا با سیستم قطره چکان و پروسه های آزار دهنده و وقت کشی های زیاد و در حد بسیار محدود با ورود برخی اقلامی که خودشان مناسب تشخیص می دهند موافقت می کنند. که مطلقاً پاسخگوی نیازهای کمپ نیست.
اما بر عکس تا آنجاییکه به انتقال مزدوران وزارت اطلاعات رژیم ایران تحت عنوان دروغین ”خانواده ساکنان لیبرتی” جهت شکنجه روانی ساکنان بر میگردد، مدیریت کمپ سخاوتمندانه تمامی تسهیلات را برای عبور دادن آنها از سیطره های حفاظتی متعدد در این منطقه حساس نظامی و بردن شان به پشت در لیبرتی و دست باز دادن به آنها در فحاشی و هتاکی و توهین و تهدید علیه ساکنان فراهم می کند. امری که تماماً مغایر با تضمین های مکتوبی است که هنگام انتقال این پناهندگان از کمپ سابق شان اشرف به لیبرتی از سوی نماینده ویژه قبل از شما امضا و بر آن تأکید شده بود.
من و بسیاری از نمایندگان پارلمان عراق که طی مصاحبه ها و موضعگیریهای متعدد مطبوعاتی تهاجم موشکی وحشیانه 29 اکتبر علیه لیبرتی را محکوم کردیم؛ همواره با نگرانی و حساسیت این پرونده انسانی را پیگیری کرده ایم. ما معتقدیم که یگانه راه حل ریشه ای و بنیادین، لااقل برای کاستن از دامنه این بحرانها در لیبرتی و ایجاد حداقل های ضروری برای تأمین نیازمندیهای معیشتی معمول برای ساکنان، تغییر مدیریت کنونی کمپ است و سپردن اداره کمپ لیبرتی به یک تیم حرفه ای آموزش دیده در زمینه حقوق بشر یک اقدام عاجل و ضروری است.
کما اینکه مایلم یادآوری کنم که با توجه به اینکه این پناهندگان رسماً از سوی ملل متحد افراد مورد نگرانی و حفاظت شده در کادر کنوانسیون ژنو شناسایی شده اند، انتظار میرود یونامی نیز بر اساس مندیت مشخص و تعریف شده خود، نقش بسیار فعالتر و مؤثرتری برای تغییر مدیریت کمپ و ممانعت از اعمال چنین سیاست های سرکوبگرانه و اعمال محاصره غیرقانونی و بی سابقه علیه این پناهندگان ایفا کند.
طلال خضیر الزوبعی
رئیس کمیسیون سالم سازی پارلمان عراق
بغداد ـ 8 دسامبر 2015