عفو بین‌الملل: رژیم ایران رتبه اول سرجلاد نوجوانان خود را حفظ کرده است

روز سه‌شنبه ۱۷آذر۷ عفو بین‌الملل طی بیانیه‌یی اعلام کرد رژیم ایران به‌عنوان سرجلاد نوجوانان، موقعیت خود را تثبیت کرده است.

در بیانیه عفو بین‌الملل آمده است: رژیم ایران بعد از این‌که دو نوجوان را مجدداً محکوم به اعدام کرد، موقعیت شرم‌آور خود به‌عنوان سرجلاد رسمی نوجوانان زندانی را تثبیت و سیمانی کرد.
این دو نوجوان متهم به جرائمی شدند که قبل از رسیدن به سن قانونی ۱۸ سالگی مرتکب شده‌اند.
سجاد سنجری و حمید احمدی در دادگاه تجدیدنظر مجدداً به اعدام محکوم شدند. در سال ۲۰۱۵ چهار نوجوان در ایران اعدام شدند.

بیشتربخوانید:

اطلاعیه عفو بین الملل علیه اعدام نوجوانان در ایران
عفو بین الملل اطلاعیه زیر را در محکومیت اعدام نوجوانان در ایران صادر کرده است. در قسمتی از این اطلاعیه به نقل از سعید بومدوها آمده: «ایران بصورتی تیره و تار در صدر جدول جهانی جلادان مجرمان نوجوان قرار دارد».
عفو بین الملل
8 دسامبر 2015 ـ 17 آذر 1394
ایران؛ تجدید حکم مرگ برای خلافکار نوجوان نشاندهنده اهانت به حقوق کودکان
سازمان عفو بین الملل امروز اعلام کرد که ایران پس از تجدید محکومیت دو مرد جوان به مرگ بخاطر جرائمی که وقتی کمتر از 18سال سن داشته اند انجام داده اند، وضعیت شرم آور خود را بعنوان بیشترین تعداد اعدام رسمی مجرمین نوجوان محکم و سیمانی میکند.
سجاد سنجری و حمید احمدی، که بدلیل اینکه هنگام انجام جرم کمتر از 18سال سن داشته اند به آنها قول تجدید محاکمه داده شده بود، بعد از محاکمه در دادگاههای مجزا برای هر کدام از پرونده هایشان، این نتیجه را ارائه دادند که در زمان جرم ”به بلوغ ذهنی رسیده بوده اند” و اینک با اعدام روبرو میباشند.
سعید بومدوها، معاون مدیر عفو بین الملل برای برنامه آفریقای شمالی و خاور میانه گفت؛ ”این حکم اهانت مقامات ایرانی به حقوق کودکان را عریان و بارز میکند که به اشتهای آنها برای جزای مرگ همراه میباشد، یک ترکیب مسموم که جوانان مجرم بیشماری را در مقابل اعدام قرار میدهد”.
”استفاده ادامه دار ایران از حکم مرگ علیه افرادی که در هنگام ارتکاب جرم کمتر از 18سال سن داشته این، وحشیانه، غیر انسانی، و بشدت غیر قانونی است. حکم مرگ این دو مرد، و تمامی دیگر مجرمانی که در صف مرگ در ایران هستند، باید فورا لغو گردد”.
مقررات صدور حکم برای نوجوانان بر اساس قانون مجازات سال 2013 به قضات اجازه میدهد در صورتیکه به این برسند که مجرم نوجوان از ماهیت جرم و یا عواقب آن آگاه نبوده است و شکی وجود داشته باشد که آنها به رشد عقلی و بلوغ رسیده بوده اند، بتوانند بجای حکم اعدام، آنرا با مجازات های دیگر جایگزین کنند.
بهرحال، دادگاهها در این دو پرونده امیدهای مدافعان و وکلای حقوق بشری را که مدتهاست به لغو حکم اعدام برای مجرمین نوجوان فرا میخوانده اند را با دوباره اعلام حکم مرگ کردن بدون هیچگونه توضیحی، نقش بر آب کرد.
سعید بومدوها گفت؛ ”حکم مجدد اعدام سجاد سنجری و حمید احمدی دادن اختیار به قضات برای اعدام افرادی که زیر سن 18سال مرتکب جرم شده اند را به یک موضوع مسخره تبدیل کرده است. چنین اختیاری ابدا تحت چنین شرایطی نباید داده شود. ارزیابی وضعیت روانی فرد بعد از سالها که از ارتکاب جرم گذشته است اساسا و ذاتا برای تعیین مسئولیت کیفری ناصحیح است”.
”این اقدامات محاکمه مجدد بعنوان پیشرفتی برای عدالت در مورد نوجوانان مورد ستایش قرار گرفته است اما بطور فزاینده ای ما شاهد این هستیم که اینها نمایشهای بیرحمانه ایست که مجددا به روبرو شدن نوجوان مجرم به اعدام ختم میشود“.
سجار سنجری، که اینک 20ساله است، ابتدا در ژانویه2012 بعد از اینکه متهم به این شد که در استان کرمانشاه با چاقو موجب قتل یکنفر شده است محکوم به اعدام شد. او در زمان ارتکاب به جرم 15ساله بوده است.
حمید احمدی، 24ساله، اولین بار در اوت2009 در رابطه با قتل یک جوان با چاقو در یک دعوا بین 5پسر در استان گیلان محکوم به اعدام شد. او در آن زمان 17ساله بوده است.

دولت ایران عضو کنوانسیون حقوق کودک و میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی است، که هر دو آنها اعمال مجازات مرگ علیه افرادی که در زمان ارتکاب جرم زیر 1 سال سن بوده اند را بدون استثنا ممنوع کرده است، و با این حال، ایران همچنان به مجازات اعدام علیه مجرمین نوجوان ادامه میدهد و اغلب اعدام آنها را به تاخیر میاندازد تا آنها از سن 18سالگی عبور کنند.
سعید بومدوها گفت؛ ”این موارد ادامه نیاز فوری به قوانینی را که استفاده از حکم اعدام علیه مجرمین نوجوان را یکبار و برای همیشه ممنوع میکند را برجسته میکند”.
”تا چنین زمانی، حتی با وجود اجرای محاکمه مجدد، مجرمین نوجوان در خطر مجازات مرگ قرار دارند“.
ایران بصورتی تیره و تار در صدر جدول جهانی جلادان مجرمان نوجوان قرار دارد. عقیده بر اینست که در سال2015 حداقل 4مجرم نوجوان اعدام شده اند. آنها شامل جواد صابری، وزیر امرودین، صمد ذهابی، و فاطمه سالبهی ” Salbehi” میباشند.
سعید بومدوها گفت؛ ”این کاملا شوکه کننده است که در ماهها و هفته هایی که به جلسه بررسی کمیته حقوق کودکان مانده است، مقامات ایران بیشرمانه به دادن حکم مرگ علیه مجرمین نوجوان و زمان دادن و اجرای حکم اعدام ادامه میدهند“.
برنامه ریزی شده است که ایران در کمیته در 11 و 12ژانویه مورد بررسی قرار گیرد. این کمیته از هم اکنون نگرانی عمیق خود را بخاطر استفاده از احکام مرگ علیه مجرمین نوجوانان اعلام کرده است و از ایران خواسته است اطلاعاتی را در مورد نتیجه و پیشرفت این پرونده مجرمین نوجوان که مجددا محاکمه میشوند ارائه کند.