بیانیه ۱۷۰ نماینده پارلمان اروپا برای حفاظت لیبرتی و محکومیت حمله موشکی

پارلمان اروپا: بیانیه۱۷۰  نماینده ازهمه گروههای سیاسی شامل دو نایب رئیس پارلمان اروپا و ۱۳ تن از رؤسای کمیسیونها و هیئتهای پارلمان حفاظت برای لیبرتی - محکومیت حمله موشکی
فراخوان قانونگذاران پارلمان اروپا به تامین حفاظت بین المللی برای لیبرتی و پوشش هوایی حفاظت توسط ائتلاف بین المللی
۱۷۰ نماینده پارلمان اروپا خواستار برکناری فالح فیاض و عوامل رژیم ایران از مدیریت کمپ لیبرتی شدند
قانونگذاران اروپا به لغو محاصره ضد انسانی و تحقیقات مستقل پیرامون حمله موشکی۲۹ اکتبر فراخوان دادند

اطلاعیه گروه دوستان ایران آزاد
بروکسل- ۷ دسامبر ۲۰۱۵
در بیانیه یی با امضای ۱۷۰ نماینده پارلمان اروپا که تمامی گروه های سیاسی در پارلمان را نمایندگی میکنند، قانون گذاران اروپایی حمله وحشیانه ۲۹ اکتبر ۲۰۱۵ علیه مخالفان ایرانی در کمپ لیبرتی در عراق را محکوم کرده و خواستار حفاظت بین المللی برای این پناهندگان شدند.
ژرارد دپره، رئیس گروه دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا به همکارانش به خاطر چنین حمایت قاطعی تبریک گفت. ژرارد دپره که از بروکسل صحبت می کرد گفت: ”اکنون زمان آن فرا رسیده که اتحادیه اروپا اقدامات جدی اتخاذ کند و عراق را به خاطر عدم پایبندی مستمر به انجام تعهداتش در قبال حفاظت ساکنان کمپ لیبرتی تحت حسابرسی قرار دهد.
وی تاکید کرد: ” ما نمی توانیم بایستیم و نگاه کنیم که پناهندگان بی دفاع به طور مکرر به این صورت هدف حمله قرار می گیرند و هیچ کس مورد حسابرسی قرار نمیگیرد.”
امضا کنندگان بیانیه شامل دو نایب رئیس پارلمان اروپا و ۱۳تن از رؤسای کمیسیون ها و هیئت های پارلمان اروپا هستند.
۱۷۰ نماینده پارلمان اروپا که این بیانیه را امضا کرده اند عبارتند از:
بیانیه ۱۷۰ نماینده پارلمان اروپا
از تمامی گروههای سیاسی پارلمان
در باره کمپ لیبرتی
دسامبر ۲۰۱۵

در روز ۲۹ اکتبر، کمپ لیبرتی در بغداد محل استقرار بیش از ۲۰۰۰ پناهنده بی دفاع ایرانی توسط عوامل رژیم ایران در عراق با دهها موشک هدف حمله قرار گرفت.
در این حمله ۲۴ نفر کشته و بخش وسیعی از کمپ ویران شد. لیبرتی در منطقه محافظت شده در کنار فرودگاه بغداد قرار دارد و چنین حمله گسترده یی بدون دخالت فعال نیروهای عراقی بعید است. این حمله وحشیانه به پناهندگان، از سوی جامعه بین المللی از جمله توسط سازمان ملل، ایالات متحده و اتحادیه اروپا محکوم شد، ولی توسط دولت عراق محکوم نشد و به جای آن حتی (تا زمان صدور بیانیه حاضر)، اجازه ورود ماشین آلات سنگین برای جمع کردن بنگالهای آسیب دیده داد نشده است. هچنین به مدت چند روز مقامات عراقی از ورود مواد غذایی و ماشینهای تخلیه فاضل آب نیز ممانعت کردند.

از این پیشتر برای زمینه سازی حمله، گروههایی از عوامل وزارت اطلاعات و نیروی قدس رژیم ایران، تحت پوش خانواده، جهت مأموریت شناسایی و آزار و اذیت ساکنان، به ورودی کمپ لیبرتی برده شدند. بار دیگر، در ۲۰ نوامبر، گروهی از این عوامل وزارت اطلاعات به ورودی کمپ فرستاده شدند.
حمله ۲۹ اکتبر، هفتمین حمله مرگبار به این پناهندگان است. در نتیجه این حملات، تا کنون ۱۴۱ تن از ساکنان جان باخته اند. لیبرتی همچنین از یک محاصره پزشکی رنج میبرد که تا کنون ۲۷ قربانی داشته است.
اعضای مقاومت ایران در سال ۲۰۱۲ از کمپ اشرف به لیبرتی منتقل شدند که تحت مدیریت فالح فیاض مشاور امنیتی عراق قرار دارد. فالح فیاض که در زمان نوری مالکی به این سمت گمارده شده است، روابط بسیار نزدیکی با رژیم ایران دارد. او و دیگر افسرانی که به مدیریت کمپ منصوب شده اند، همگی در قتل عامهای پیشین دست داشته اند.
یکی از این افسران سرهنگ صادق محمد (کاظم) است که در سال ۲۰۱۲ بهمراه هیئتی به اروپا اعزام گردید ولی از ورود وی به پارلمان اروپا در بروکسل بدلیل دست داشتن در جنایت ممانعت به عمل آمد و متعاقبا در پاریس دستگیر شد و مورد بازجویی قرار گرفت.
 طبق دو نظریه «گروه کار» ملل متحد درمورد بازداشتهای خودسرانه، لیبرتی در حکم یک «بازداشتگاه» است.
ما (نمایندگان پارلمان اروپا) نماینده عالی اتحادیه اروپا، کشورهای عضو، به خصوص اعضای ائتلاف بین المللی، دولت عراق و سازمان ملل متحد را به موارد زیر فرا میخوانیم:
۱ - امنیت و سلامت ساکنان و تامین حداقل الزامات مانند تی والها و کیسه شن و ... را تضمین کند. و ائتلاف بین المللی لیبرتی را در حوزه استحفاظ هوایی خود قرار دهد.
۲- فالح فیاض که مسئول مدیریت کمپ لیبرتی است برکنار شود و او و عواملش با افراد بیطرف جایگزین شوند. هم چنین از انتقال عوامل رژیم ایران به دربهای ورودی کمپ لیبرتی تحت هر عنوانی، باید جلوگیری شود.
۳- محاصره کمپ لیبرتی به طور کامل لغو شود و ساکنان از حق تردد آزادانه، دسترسی آزادانه به خدمات پزشکی و وکیل برخوردار باشند.
۴- دولت عراق حق مالکیت ساکنان را به رسمیت بشناسد و اجازه بدهد اموالشان را بفروشند، یا، ما به ازای آن را به آنها غرامت بدهد تا بتوانند پروسه باز اسکان را تسریع کنند.
۵- ملل متحد باید یک تحقیقات مستقل را پیرامون جنایت حمله موشکی در ۲۹ اکتبر و سایر جنایات صورت گرفته، به عمل آورد و مسئولان این جنایتها باید به پای میز عدالت کشانده شوند.