تاکید هیلاری کلینتون بر لزوم مقابله همزمان با داعش و رژیم آخوندی درایران

هیلاری کلینتون کاندیدای ریاست‌جمهوری آمریکا بر لزوم مقابله با مداخلات تروریستی رژیم ایران در منطقه تأکید کرد و گفت که نمی‌تواند چالش رژیم ایران و داعش را از هم جدا کرد.

وی طی سخنانی در شورای روابط خارجی، گفت: «ایالات متحده باید با شرکای عرب ما کار کند تا آنها بیشتر درگیر نبرد علیه داعش بشوند. فعلاً آنها به‌دلیل نگرانی‌هایشان در منطقه، به‌خصوص به‌خاطر تهدید از سوی (رژیم) ایران، روی حوزه‌های دیگری متمرکزند. به همین دلیل عربستان... توجه خود را از سوریه به یمن معطوف کرد. لذا ما باید روی یک رویکرد واحد کار کنیم. من در ماه سپتامبر طرح جامعی را برای مقابله با نفوذ (رژیم) ایران در سراسر منطقه و حمایت آن از عوامل تروریست مثل حزب‌الله و حماس ارائه کردم. ما نمی‌توانیم به (رژیم) ایران و داعش به‌عنوان چالش‌های جداگانه بنگریم. سیاست‌های منطقه‌یی بیش از حد به هم تنیده است. افزایش اعتماد شرکای عربمان و افزایش هزینه‌ها برای (رژیم) ایران به‌دلیل رفتار بد (آن)، به یک نبرد مؤثرتر علیه داعش کمک خواهد کرد».
هیلاری کلینتون در ادامة سخنان خود، تصریح کرد: «... عربستان در سوریه درگیر بود، اما اکنون همة منابع خود را وقف (جنگ با) حوثی‌ها در یمن و پشتیبانان آنها، (رژیم) ایران کرده‌اند... این بدان معنی است که نبردی که آنها می‌خواهند در آن بجنگند، (نبردی) علیه (رژیم) ایران و عوامل آن است. استدلال من برای آنها این است که اگر اجازه بدهید سوریه در وضعیت وحشتناک کنونی غرق شود، در حالی که اسد هم دست‌نشاندة (رژیم) ایران است، نفوذ (رژیم) ایران... افزایش خواهد یافت».
وزیر خارجة پیشین آمریکا در بخش دیگری از سخنانش دربارة وضعیت عراق، گفت: «به‌نظرم کاری که تاکنون انجام نداده‌ایم این است که برای بغداد روشن سازیم، اگر آنها عشایر سنی و کردها را مسلح نکنند، خودمان این کار را انجام خواهیم داد».
وی هم‌چنین، گفت: «اسلام دشمن ما نیست؛ مسلمانان افرادی صلح‌جو و بردبارند و اصلاً هیچ ربطی به تروریسم ندارند».
سایت شورای روابط خارجی - ۳۰ آبان ۹۴