اجلاس گروه دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا برای تغییر دموکراتیک و دفاع از مجاهدان اشرفی در لیبرتی

ژرارد دپره رئیس گروه دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا

من بسیار خوشحالم که ما امروز برای نشان دادن همبستگی و تعهد خود با آرمان آزادی ایران و برای مردم ایران  دراینجا جمع شده ایم.
من از همکار عزیزم، آلخو ویدال کوادراس، که به مدت 15 سال نایب رئیس پارلمان اروپا بود، خواستم تا در این اولین جلسه  به ما به پیوندد، زیرا او یکی از اولین کسانی بود که از بیش از ده سال پیش در گروه دوستان ایران آزاد پارلمان اروپا شروع به فعالیت کرد. لذا از او خواستم چند کلامی در مورد تجربه خود و در مورد تعهد بزرگ خود به ما بگوید.

دکتر آلخو ویدال کوآدراس رئیس کمیته بین المللی درجستجوی عدالت
خیلی متشکرم ژرارد برای دعوتم به این جلسه مهم امروز.  
خیلی خوشحالم که در میان دوستان قدیمی و همچنین دوستان جدیدی ای قرار دارم. جملگی خوش امدید. من مایلم از این فرصت استفاده کنم و در شروع چند کلامی درباره گروه دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا صحبت کنم که در واقع همانطور که ژرارد گفت این یک گروه غیررسمی پارلمانی است و من ریاست افتخاری آنرا در طول ده سال گذشته بعهده داشتم.
این گروه در زمانی که اپوزیسیون اصلی دمکراتیک ایران یعنی سازمان مجاهدین خلق ایران بدنبال تلاشهای بسیار شدید رژیم ایران در لیستهای سیاه انگلستان و همچنین اتحادیه اروپا قرار داده شد، ایجاد گردید.
بنابر این ما این گروه را در یک شرایط سخت بین المللی آغاز کردیم و ما با مماشاتگران رژیم در اروپا مواجه بودیم، کسانیکه از هر شیوه ای برای انتشار اطلاعات غلط در باره مجاهدین و شورا استفاده میکردند.
به هر ترتیب ما بزودی توانستیم امضای هزاران تن را برای بیانیه ها و طومار ها خطاب به ریاست دولتها، وزرای خارجه و نخست وزیران گردآوری کنیم و از آنها بخواهیم که سازمان را از لیست تروریستی خارج کنند. گروه دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا به کانون اصلی جنبش طرفدار دموکراسی ایران در اروپا تبدیل گردید.  
فعالیتهای ما همعرض با یک مبارزه طولانی مدت در دادگاههای گوناگون در لندن، واشنگتن و لوکزامبورگ نهایتا منجر به خروج سازمان مجاهدین و شورا از لیستهای تروریستی آمریکا و اروپا شد.
بعد از این رژیم ایران روی بیش از 3000 تن از پناهندگان ایرانی در کمپ اشرف در عراق متمرکز شد. من بعنوان رئیس یک هیات پارلمانی بهمراه  منجمله تونه ( کلام ) در سال 2008 از کمپ اشرف دیداری بعمل آوردیم. دیداری هیجان انگیز که تونه آنرا خوب به یاد دارد ، چیزی که همیشه در خاطرمان خواهیم سپرد.
حال که من بعد از 15 سال کارم را در پارلمان اروپا به پایان رسانده ام تصمیم گرفته ام که مبارزه برای تحقق آزادی و دموکراسی در ایران را ادامه دهم با این امید که یک روز ما شاهد رهایی مردم ایران از اختناق و جباریت حکومت کنونی باشیم. من خوشحالم از اینکه اپوزیسیون ایران تحت رهبری مریم رجوی در حال قدرتمندتر شدن و شناخته شدگی بیشتری است . و من همچنین خرسندم از اینکه کاری را که ما چندین سال پیش با تشکیل گروه دوستان ایران آزاد انجام دادیم در دستان این دوستان ذیصلاح و متعهد در تیم جدید استمرار خواهد یافت.
برای اعضای کنونی و یا سابق پارلمان هیچ چیز مهمتر و یا شرافتمندانه تر و یا لازمتر از مبارزه برای تغییر دموکراتیک در ایران  در صحنه کار بین المللی وجود ندارد. بنابراین از همه شما که امروز در اینجا حضور داشتید تشکر میکنم.

ژرارد دپره رئیس گروه دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا از بلژیک
من بسیار خوشحالم که ما امروز برای نشان دادن همبستگی و تعهد خود با آرمان آزادی ایران و برای مردم ایران  دراینجا جمع شده ایم.
یک سال از زمانی که رئیس جمهور جدید ایران، حسن روحانی در 2013 به قدرت رسیده می گذرد. طی این سال خیلی در غرب فکر میکردند که اوضاع بهتر خواهد شد، ولی چنین نشد.  بلکه برعکس، اگر به وضعیت حقوق بشر در ایران نگاه کنید، تعداد اعدام های صورت گرفته از زمانیکه روحانی به قدرت رسیده  به بیش از 1000 نفر میرسد. این بدترین رکورد برای یک رئیس جمهوری در ایران در بیش از دو دهه گذشته است. زندانیان سیاسی دربند، و حتی فعالان فرهنگی و معلمان از اقلیت های قومی برای انتقاد از رژیم به دار آویخته شدند. آقای غلامرضا خسروی، 49 ساله، در اول ماه ژوئن سال جاری به دلیل ساده ارسال یک کمک مالی به سازمان مجاهدین خلق مخالف رژیم بود به دار آویخته شد.
دبیر کل سازمان ملل متحد بان کی مون در گزارش سالانه خود به مجمع عمومی جمعه گذشته تاکید کرد که ”رئیس جمهور ایران  علیرغم وعده های خود به آزادی های بیشتری به آن عمل نکرده است.“
در مورد مسئله هسته ای، به نظر می رسید که با آمدن رژیم ایران به پای میز مذاکرات در سال گذشته یک پیشرفت چشم گیری صورت خواهد گرفت. اما پس از 9 ماه توافقی حاصل نشده است، که این همانطور که میداند اساساً به این دلیل است که رژیم ایران از پاسخ دادن به نگرانی های اصلی جامعه بین المللی خودداری می کند.
ما همچنین وضعیت بسیار پر هرج و مرج در عراق با افراط گرایان داعش داریم. ولی مهم است که بدانیم، حد اقل احساس خود من این است که داعش به میزان زیادی نتیجه یا محصول سالیان سرکوب و حکومت فرقه گرای مالکی است. اگر جامعه جهانی و بخصوص آمریکاییها به رنج مردم عراق و بخصوص سنیهای تحت سرکوب مالکی پس از خروج آمریکا از عراق توجه داشتند، به هیچ وجه چنین زمینه ای برای رشد این گروههای افراطی در آن منطقه نبود.

موضوع دیگری که باید در رابطه با آن اقدامات لازم را انجام دهیم، وضعیت کمپ لیبرتی در حال حاضر بسیار نگران کننده است. همانطور که گفته شد، بیش از 2800 پناهنده منجمله 800 زن در شرایط زندان گونه ای در نزدیکی فرودگاه بغداد در محاصره هستند که باعث عواقب جدی برای زندگی ساکنان گردیده است.

لویی میشل نایب رئیس پیشین کمیسیون اروپا و معاون نخست وزیر و وزیر خارجه پیشین بلژیک
همکاران عزیز،
این تکاندهنده است که ببینیم در ایران از زمانی که رئیس جمهور باصطلاح مدره قدرت را بدست گرفته بیش از یک هزار تن در ایران اعدام شده اند. ما باید  قویا مصر باشیم که بهبود وضعیت حقوق بشر درایران بعنوان یک پیش شرط حتما در مذاکرات با ایران گنجانده شود.
سال گذشته پس از قتل عام در اشرف من بهمراه رهبر گروه لیبرال-دمکرات در پارلمان اروپا،  «گی فرهافستاد» یک بیانیه مشترک در محکومیت این کشتار صادر کردیم و خواهان یک تحقیق مستقل در این رابطه شدیم. من همچنین با وزیر خارجه بلژیک آقای ریندرز در این زمینه صحبت کردم و ایشان یک اطلاعیه مطبوعاتی دراین رابطه صادر کرد و خواهان تحقیقاتی در این جنایت گردید. ما باید اطمینان حاصل کنیم که افرادیکه در این جنایت شرکت داشته به عدالت سپرده شوند.
این امربسیار حائز اهمیت است که ما تلاش کنیم تا اینکه محدودیتهای ضدبشری که بر ساکنان کمپ لیبرتی اعمال شده برداشته شوند. کسانیکه تحت حمایت کنوانسیون چهارم ژنو بعنوان افراد حفاظت شده قرار دارند و کمسیاریای عالی پناهندگی نیز حقوق آنها را برای حفاظت تحت قوانین بین المللی برسمیت شناخته است.
بنابر این من بسیار خرسندم که آلخو ویدال کوادراس و ژرارد دپره و همکاران بسیار دیگری در اینجا هستند تا اطمینان حاصل کنیم که امنیت و حفاظت ساکنان کمپ تا آن زمان که آنها به کشورهای امنی انتقال یابند تامین شود.
بنابراین شما میتوانید روی حمایت فعال ما حساب کنید چرا که همانطور که همکار ژورنالیست ما گفت مهم است که ما نشان بدهیم که نسبت به آنچه که آنجا میگذرد آگاه و هوشیاریم.

ریچارد چارنسکی نایب رئیس پارلمان اروپا و وزیر سابق اروپایی لهستان

من از سال 2004 در این پارلمان بوده و میدانم که همکارانم در گروه دوستان ایران آزاد برای ترویج دموکراسی و حقوق بشر در ایران نقش مهمی در اروپا ایفا کرده اند.
 بسیاری از نمایندگان این پارلمان از جریانهای سیاسی راست، چپ و یا لیبرال بخشی از این کارزار بوده اند. زیرا که همه ما بر این باوریم که مردم ایران سزاوار حاکمیتی  بسیار بهتر از دولتی که این آخوندهای بی رحم در ایران اعمال میکنند، هستند
ما در سال های گذشته چندین بار در پارلمان اروپا میزبان خانم مریم رجوی بوده ایم. حمایت بسیار زیادی  برای خانم رجوی و جنبش او در پارلمان اروپا وجود دارد زیرا که او یک رهبر واقعی با یک دیدگاه بزرگ  در این جنگ سخت در برابر بنیادگرایی اسلامی است.
امروز ما خاطره  52 تن از قهرمانان به خاک افتاده در اشرف را گرامی می داریم. مردان و زنان شجاعی که با ایستادگی بر اصول خود تا به آخر پای فشردند.
 پارلمان اروپا در این خصوص بسیار فعال بوده است. ما چندین قطعنامه در موضوعات مربوط به اشرف و لیبرتی به تصویب رسانده ایم که در آنها ما در مورد حقوق  این پناهندگان به عنوان ”افراد حفاظت شده“ تحت کنوانسیون چهارم ژنو تأکید کرده ایم.
اجازه بدهید خطاب  به برادران و خواهرانمان در اردوگاه لیبرتی بگویم که ما به حمایت از شما و سازمان مجاهدین خلق برای یک تغییر دموکراتیک در ایران ادامه خواهیم داد. این هدف مشترک ما است و ما تا رسیدن به یک ایران آزاد از آن دست برنخواهیم داشت. با تشکر از شما

تونه کلام نماینده پارلمان اروپا از استونی
من از دیدن دوستان قدیمی و به خصوص دوستان جدید بسیار خوشحالم. من اهل کشور استونی هستم کشوری که به مدت 50 سال ازنقشه زمین محو شده بود. بنابراین من میتوانم معنی باز گرداندن آزادی و دمکراسی را برای یک کشور فهم کنم. خوشبختانه ایران از صفحه زمین محو نگردیده اما تحت یک رژیم دیکتاتوری است و وظیفه ما به عنوان نماینده پارلمان اروپا این است که به حمایت از کسانیکه خودرا در مبارزه بر علیه دیکتاتوری و بدست آوردن آزادی و دمکراسی در گیر کرده اند برخیزیم و به آنها این شانس را بدهیم. در دمکراسی این واضح و طبیعی است که شما آلترناتیوی داشته باشید. من فکر میکنم آنچه که ما داریم انجام میدهیم حمایت از یک آلترناتیو دمکراتیک در مقابل دیکتاتوری موجود است من فکرمی کنم که این به عهده ماست که از این آلترناتیو دمکراتیک (شورای ملی مقاومت) در برابر رژیم کنونی ایران حمایت کنیم. چون آن یک جایگزینی است که پیشنهاد یک ایران غیرهسته ای، همزیستی مسا لمت آمیز با کشورهای همسایه و برابری زن و مرد را داده که دقیقا و حتی فراتر از آنچیزی است که ما انتظار داریم. این یک ایده آل است و بنابراین این یک نیروی سازماندهی شده است که چنین اهدافی را دنبال می کند و طبیعی است که از آن حمایت کنیم. بر اساس تجربیات شخصی خودم این افراد استثنایی هستند که این مبارزه را هدایت میکنند. من تا کنون همراهانی بهتر از اینها نداشته ام. من خیلی تحت تاثیر قرار گرفتم وقتی به اتفاق آقای آلخو ویدال کوآدراس 6 سال پیش به  دیدن شهر اشرف رفتم.
این غیر منصفانه است که این افراد تحت چنین فشار وارعاب از طرف مقامات عراقی  قرار بگیرند.

ریچارد اشتورت نماینده پارلمان اروپا از انگلستان
ما در اینجا هستیم حداقل به دلیل نگرانی مان برای حقوق بشر، برای نگرانی های انسان دوستانه، برای آزادی و حق تعیین سرنوشت، اما من معقتدم که دلیل بیشتر عبارست از این است که برای ما هنوز ، رژیم ایران تهدیدی بسیار شوم میباشد، که آن را با 1000 اعدام  در سال جاری ونیز از طریق حمایت های مخفیانه خود از حماس و حزب الله در منطقه اعمال میکند. بنابر این روش روشن باید از طریق حمایت از اپوزیسیون ایران باشد و به عنوان پارلمانتر شما باید شجاعت و پشتکار مریم رجوی را مورد تحسین قرار دهید. او با شجاعت تمام دستاوردهایی داشته که  بدون شک بسیاری از ما برای رسیدن به آنها در زندگی مان بدنیال دستیابی شان هستیم، و دست کم کمترین کاری که میتوان کرد این است که به حمایت از او اقدام کنیم . ما می توانیم با پشتیبانی از یک امید دیرینه برای هدف تغییر دموکراتیک به این کار مبادرت کنیم.

اما مکلارکین نماینده پارلمان اروپا از انگلستان
با تشکر از رئیس جلسه، نام من اما مکلارکین،  نماینده پارلمان اروپا از حزب محافظه کار انگلستان و از دوستان قدیمی مقاومت ایران هستم. ما بیش از یکسال پیش برای قتل عامی که در اشرف صورت گرفت در اینجا دور هم جمع شدیم. در این قتل عام افراد در حالیکه کارت حفاظتی سازمان ملل را در دست داشتند به قتل رسیدند. ما شما را فراموش نکرده ایم. ما هنوز در مورد گروگانها و شرایط سختی که در آن گرفتارشده اند و اینکه در کجا هستند فکر می کنیم. براستی آنها کجا هستند؟ و رنج وسختی افراد در کمپ لیبرتی که ما آنها را تشویق به رفتن به آنجا کردیم هنوز ادامه دارد. بنابراین ما وظیفه داریم که به یاری آنها برخیزیم و از آنها حفاظت کنیم. ما تا زمانیکه در کنار شما در این نبرد هستیم اجازه نمی دهیم که تلاشهای شما در افکار عمومی با شکست مواجه شود. ما شانه به شانه با شما ایستاده ایم.

جود کرتون دارلینگ نماینده پارلمان اروپا از انگلستان
 من فقط میخواستم از جانب نمایندگان حزب کارگر انگستان که اینجا هستند بگویم که ما از همین ابتدا فعالانه در این فعالیتها شرکت کردیم، در سازمان ملل و همچنین در کنفرانس پاریس بودیم و بسیار مایل هستیم که نقش فعالی در این گروه داشته باشیم.

جولی وارد نماینده پارلمان اروپا از انگلستان
من جولی وارد هستم، نماینده پارلمان اروپا از حزب کارگر از شمال غرب انگلستان. من یک صدای جدید در پارلمان هستم و امیداورم که بتوانم یک صدا قوی برای جنبش آزادی ایران باشم.
آنچه که من از شما و از جنبش و مبارزه شما آموختم پایداری روی آرمانتان بوده و من فکر می کنم که باید به این اذعان کرد که برای مدت طولانی شما بر روی اصولتان قویا و با پایداری پای فشردید که قابل ستایش است. دیدن سخنرانی دوباره خانم رجوی در پاریس و فهم چگونگی اراده حل  بر خورد با افراطگرایی و تفسیر ارتجاعی آن از اسلام با یک دیدگاه بردبار و دمکراتیک از اسلام برای میلیونها زن در ایران و خاورمیانه وهمچنین برای مردم در غرب الهام بخش است. آنچه که زنان شما در این جنبش می کنند الهامی است بسا فراتر از فقط خاورمیانه که فکر میکنم که بنوبه خود مهم است. من فکر می کنم که ما به عنوان نماینده پارلمان اروپا می توانیم نقش بسیار مهمی در رساندن صدای مردم ایران داشته باشیم تا آنها فکرنکنند که فراموش شده هستند.

آقای پتری سارواما نماینده پارلمان اروپا از فنلاند
این برای من افتخاری است که در این جلسه باشم. من فکر میکنم این بسیار مهم است که این مسئله  فهم شود زیرا که ما وظائف مهمی را به عهده داریم تا مشعل و نور را در آنجا زنده نگه داریم و صدای آنها باشیم. من خودم شخصا به مدت بیست وپنجسال یک روزنامه نگار بودم و به این مسئله اشراف دارم که تا چه اندازه رساندن این صدا مهم است و بدون آن هیچ چیزی وجود نداشته و نخواهد داشت.   

یانوش وویچوفسکی نماینده پارلمان اروپا از لهستان
من یانوش وویچوفسکی نماینده پارلمان از گروه محافظه کاران و رفرمیستهای پارلمان اروپا از کشور لهستان هستم.
من مایلم حمایت کامل خودم را از مقاومت ایران و خانم مریم رجوی که ایشان را بارها در اینجا ، در پارلمان اروپا ملاقات کرده ایم اعلام نمایم.
نقض حقوق بشر درایران کاملا غیرقابل قبول است. ما باید از تغییر دموکراتیک در ایران حمایت کنیم و آنرا ازطریق یاری رساندن به مقاومت ایران برای تغییر این رژیم انجام دهیم.
ضمنا ما یاید روی دولتهایمان یعنی دولت های عضو اتحادیه اروپا فشار بیاوریم تا عراق را وادار سازد تا محدودیتهای غیرانسانی را که بر کمپ لیبرتی اعمال کرده لغو نماید  و حقوق بشر آنها را احترام بگذارد.
من میخواهم به شما اطمینان دهم که شما حمایت کامل مرا تا زمان دست یافتن به یک ایران کاملا آزاد و دمکرایتک خواهید داشت.

فرناندو مائورا نماینده پارلمان اروپا از اسپانیا
من کاملاً از آرمان یک ایران آزاد حمایت میکنم. من این فرصت را داشتم که این جنبش را در کنفرانسی در پاریس بشناسم که خود آقای رئیس جلسه هم آنجا بودند. در آنجا من توانستم واقعیت و مشکلاتی که افرادی که در این وضعیت بسر میبرند و از آن رنج میبرند را فهم کنم. اول اینکه حزب من که نسبتاً حزب جدید در اسپانیاست، حزب اتحاد پیشرفت و دمکراسی، متعهد به ارزشهای آزاد و حقوق بشر است، لذا من قصد دارم تمامی آنچه که میتوانم را انجام دهم که تعهد خود به این آرمان را نشان دهم، برای آزادی و رهایی ایران و مردم آن. متشکرم.

یان زهرادیل نماینده پارلمان اروپا از جمهوری چک
با تشکر از شما آقای رئیس و تبریک به مناسبت مسئولیت جدیدتان. من با گروه دوستان ایران آزاد از زمان آقای ویدال کوآدراس و استیونسون بوده ام. من مدت زیادی است که از دوستان نمایندگان سازمان مجاهدین در اینجا هستم. همچنین من مفتخرم در زمانیکه کشورم ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را به عهده داشت، سازمان مجاهدین نهایتا از لیست سیاه تروریستی اتحادیه اروپا خارج شد. من فکر میکنم فهم این مسئله ساده است ما با یک رژیم بنیادگرایی که بدنبا ل بمب اتم است سر وکار داریم. در ضمن این تنها رژیمی است که در آن یک آخوند کشور را اداره میکند و نمونه اش را من در هیچ جای دیگرمنطقه سراغ ندارم.