ناهید همت آبادی:‌ نکاتی جالب از زندگی موسیقیدانان بزرگ جهان

شروعی دوباره

اقتباس، ترجمه و تلخیص: ناهید همت آبادی
یک روز صبح زود هنگامی که مه یربیر آهنگساز بزرگ آلمانی برای تصنیف قطعاتی جدید پشت پیانو نشسته و عمیقاً روی کار خود متمرکز بود، ارگ نواز دوره گردی نیز فرازی از اپرای «آرایشگر شهر سویل» اثر روسینی هنرمند معروف ایتالیا را بی وقفه زیر پنجره او نواخته و اسباب مزاحمت و عدم تمرکز و کار او گردید. مه یر بیر که با این وضع بهیچوجه قادر به تمرکز و ادامه تصنیف موسیقی نبود ناچار سر از پنجره بیرون کرده و با محبت به ارگ نواز گفت: «اگر از اینجا فوراً دور شده و زیر پنجره ی روسینی فرازی از اپرای مرا بنوازی، پنج فرانک به تو انعام میدهم». ارگ نواز دوره گرد اما بلافاصله رو به آهنگساز بزرگ سر بالاگرفته و پاسخ داد: «سرور من، متأسفانه نمیتوانم این کار را برایتان انجام دهم چون آقای روسینی کمی پیشتر برای نواختن فرازی از اپرایش زیر پنجره شما، به من ده فرانک پرداخته است».


 **********


هنگامیکه ملکه الیزابت اول با ارسال پیک ویژه ای نزد دکتر کریستوفر تای، ارگ نواز معروف دربار برایش پیغام داد که وی امروز صبح قطعات موسیقی را کاملاً خارج نواخته است، نوازنده ی محبوب و مشهور نیز پاسخش برای ملکه به قاصد مربوطه این بود که: با اجازه علیاحضرت به ایشان بفرمایید که امروز صبح گوشهایشان کاملاً خارج شنیده است.



 **********


و... یادداشت ماکس رجر پیانیست، آهنگساز، رهبر ارکستر و مدرس سرشناس موسیقی در پاسخ به یک نقد:
آقای محترم،
من اینک در آرام ترین اتاق خانه ی خود نشسته و مقاله ی انتقادی شما پیش رویم است که البته تا لحظاتی دیگر پشت سرم قرار خواهد داشت…!!
با احترامات فائقه ماکس رجر