تازه‌ترین اظهار نظرها دربارة برجام و سیاست جدید دولت آمریکا در قبال رژیم آخوندی

با نزدیک‌شدن ضرب‌الاجل اعلام تبعیت یا عدم تبعیت رژیم از توافق اتمی توسط دولت آمریکا، نظرات مختلفی دربارة حفظ یا لزوم پایان‌دادن به توافق اتمی توسط کارشناسان و رسانه‌های بین‌المللی مطرح می‌شود؛

اما یک اتفاق نظر بر سر لزوم مقابله با مداخلات، تروریسم و برنامة موشکی رژیم و جود دارد که به گفتة مقامات آمریکایی، بخشی از استراتژی جدید ایالات متحده خواهد بود و نام‌گذاری تروریستی سپاه پاسداران را شامل خواهد شد.
خبرگزاری بلومبرگ به نقل از مقامات دولت آمریکا گزارش داد، استراتژی که انتظار می‌رود ترامپ آن‌را هفتة آینده اعلام کند، نشان‌دادن یک جبهة متحد از دولت و کنگرة آمریکا و متحدان اروپایی است...
پنجشنبه‌شب ترامپ قبل از جلسه با فرماندهان ارشد نظامی در کاخ سفید به خبرنگاران، گفت: «ما باید به تجاوزارت (رژیم) ایران و جاه‌طلبی‌های اتمی آن پایان بدهیم... (این رژیم) از روح توافق اتمی تبعیت نکرده است... شما به‌زودی دربارة ایران خواهید شنید».
بلومبرگ در گزارش دیگری با تأکید بر این‌که ترامپ با خودداری از تأیید تبعیت رژیم قصد خروج از برجام را ندارد، می‌نویسد: «واقعیت این است که ترامپ از کنگره می‌خواهد مفاد یک توافق اتمی بهتر (با رژیم) ایران را تدوین کند تا بتواند از آن به‌عنوان اهرمی در قبال متحدان اروپایی استفاده کند تا امتیازات بیشتری از (رژیم) ایران گرفته شود».
تایمز مالی در گزارش خود در این باره به نقل یکی از کسانی که بر سر این موضوع توجیه شده است نوشت، انتظار می‌رود ترامپ اقدامات جدیدی را علیه (رژیم) ایران اعلام کند که شامل تحریم‌های هدفمند جدید، نام‌گذاری تروریستی سپاه پاسداران و اتخاذ موضعی سخت‌تر علیه عوامل (این رژیم) در سوریه، عراق و یمن است.
وی گفت: «این یک استراتژی یکپارچه (در قبال رژیم) ایران است که تمرکز آن بر روی خنثی‌کردن و پس‌زدن فعالیت‌های شرورانة منطقه‌یی و جهانی (این رژیم) متمرکز خواهد بود».
تایمز مالی هم چنین به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا نوشت که ترامپ ضمن عدم تأیید توافق اتمی، تلاش نخواهد کرد تحریم‌هایی که برجام را با خطر سقوط مواجه می‌کنند، دوباره اعمال کند.
تایمز مالی افزود، در پی انتشار گزارش‌ها در این رابطه که ترامپ توافق را تأیید نخواهد کرد، لاوروف وزیر خارجة روسیه گفت، توافق اتمی (با رژیم) ایران باید به‌طور تمام‌عیار حفظ شود.
وال استریت ژورنال نیز در مقاله‌یی، نوشت: «احتمالاً دولت (ترامپ) دو علت را برای عدم تأیید (تبعیت رژیم ایران) ارائه خواهد کرد: یکی این که آژانس به تأسیسات نظامی (این رژیم) دسترسی ندارد و دوم این‌که (رژیم) ایران به توسعة موشک‌های بالیستیک ادامه می‌دهد؛ (موشک‌هایی که) ظاهراً فقط به‌عنوان ابزاری برای حمل کلاهک اتمی کارایی دارند....».
از سوی دیگر واشینگتن‌تایمز طی مقاله‌یی خواهان خروج آمریکا از توافق اتمی شد، و نوشت: «اوباما می‌خواست چشمان ما را روی شرارت‌های واقعی (رژیم) ایران و اهداف واقعی (این رژیم) برای توسعة توانایی سلاح اتمی ببندد. ترامپ نباید همین کار را انجام بدهد».
در مقابل، هیأت تحریریة نیویورک‌تایمز خواهان حفظ توافق اتمی شد، ولی در عین حال، تأکید کرد: «هیچ شکی وجود ندارد که (رژیم) ایران در بسیاری از زمینه‌ها یک بازیگر بد است... اما اگر ایالات متحده به توافق اتمی پایبند باشد و اتحاد خود را با شرکایش در این راستا حفظ کند، در پاسخ به این نگرانی‌ها، شانس بیشتری خواهد داشت».