بازتاب رسانه‌های بین‌المللی از موضعگیریهای آمریکا درباره رژیم آخوندی

نشنال امارات خبر داد: «یک منبع که در ارتباط نزدیک با دولت آمریکاست، گفت: «کنگره به دولت دستور داده که از فرمان ۱۳۲۲۴ وزارت خزانه‌داری (برای لیست‌گذاری تروریستی سپاه پاسداران) استفاده کند، اما ممکن است کاخ سفید تصمیم بگیرد که مسیر نام‌گذاری (سپاه) در سازمان‌های تروریستی خارجی را نیز در پیش بگیرد».

نشنال می‌افزاید: «نام‌گذاری در لیست سازمان‌های تروریستی خارجی، یک نام‌گذاری شدیدتر است و پیامدهای اقتصادی بیشتری دارد... این نام‌گذاری سپاه پاسداران را در همان دسته‌بندی حزب‌الله و القاعده قرار خواهد داد...».
سی.ان.ان گفت: در آستانة ضرب‌الاجل ۱۵ اکتبر که دولت آمریکا باید موضع خود را نسبت به تبعیت رژیم آخوندی از توافق اتمی اعلام کند، سی.ان.ان. به نقل از دو مقام ارشد آمریکایی گفت: ترامپ قصد دارد هفتة آینده، توافق اتمی با (رژیم) ایران را تأیید نکند.
تحلیلگر ارشد سیاسی سی.ان.ان. تصریح کرد: این اقدام به معنی پاره‌کردن توافق نیست، بلکه بدین معنی است که توپ در زمین کنگره است و (دولت) می‌خواهد کنگره چیز بهتری را ارائه کند... جمهوری‌خواهان بسیاری هم هستند که باور دارند، نیازی به پاره‌کردن (توافق) نیست و باید آن‌را سخت‌تر و بهتر کرد. (
سی.ان.ان. هم‌چنین به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی گزارش داد که استراتژی جدید آمریکا برای مقابله با رژیم در زمینه‌های موشکی و حمایت آن از شبکه‌های تروریستی در خاورمیانه است.
جرالد فایرستاین از مؤسسة خاورمیانه به فاکس‌نیوز، گفت: «تصمیم‌گیری نهایی (بر سر برجام) بر عهدة کنگره گذاشته خواهد شد... که ۶۰ روز فرصت دارد تا پاسخ خود را نسبت به تصمیم رئیس‌جمهور اعلام کند».
وال استریت ژورنال نیز به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا گزارش داد: دونالد ترامپ تصمیم خود را دربارة استراتژی مقابله با توسعة موشک بالیستیک (رژیم) ایران، سپاه پاسداران (این رژیم)، ارسال تسلیحات و رفتار بی‌ثبات‌کنندة آن در منطقه اتخاذ کرده است.
در همین حال نیویورک‌تایمز خبر داد که دیپلمات‌های کشورهای اروپایی طرف برجام، با شماری از سناتورهای آمریکا دیدار کردند تا نسبت به خروج ایالات متحده از توافق اتمی هشدار بدهند.
گاردین نیز نوشت: رهبران تجاری اروپا... گفتند، در صورت خروج آمریکا از برجام، آماده‌اند تا هر اقدامی را برای نجات دادن توافق انجام بدهند.
سخنگوی اتحادیة اروپا نیز در کنفرانس مطبوعاتی روز جمعه خود خواهان حفظ توافق اتمی شد و گفت: ما از نزدیک تحولات مربوط به توافق (اتمی) را دنبال می‌کنیم... و از همة طرف‌ها انتظار داریم به تعهداتشان طبق این توافق پایبند باشند.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا اتحادیة اروپا آماده است تا با آمریکا بر سر سایر مشکلات مربوط به رژیم گفتگو کند، گفت: «ما بارها به روشنی گفته‌ایم که حوزة این توافق، مربوط به برنامة اتمی است و نه سایر مسائل... سایر موضوعات... می‌توانند در چارچوب‌های دیگری مطرح شوند و مطرح هم می‌شوند».
واشینگتن‌پست در گزارشی، می‌نویسد: «مذاکره‌کنندگان برجام، عمداً موضوع اتمی را از بسیاری از شکایاتی که ترامپ و دیگران می‌گویند، دلایلی برای بازمذاکره یا لغو توافق است، جدا کردند؛ از جمله توسعة موشک‌های بالیستیک (رژیم) ایران، بی‌ثبات‌سازی خاورمیانه و حمایت آن از تروریسم».
از سوی دیگر نشنل ریویو طی مقاله‌یی با اشاره به فریبکاری‌های حکومت آخوندی و نقش آن به‌عنوان حامی اصلی تروریسم در جهان، خواهان لغو کامل توافق اتمی و اعمال تحریم‌های شدید علیه رژیم شد.
این مقاله ضمن انتقاد از امتیازات ناموجه دولت اوباما به رژیم در جریان مذاکرات اتمی، می‌نویسد: «(رژیم) ایران حتی برای یک لحظه هم «به‌صورت شفاف، تأییدپذیر و کامل» برجام را اجرا نکرده است... برجام یک توافق وحشتناک و مستحق از بین‌رفتن است. اگر رئیس‌جمهور خواهان مذاکره است، باید یک توافق جدید با شروط آمریکا باشد که طبق آن (رژیم) ایران به تسلیحات اتمی دست نخواهد یافت، به التزامات توسعه و تکثیر تسلیحاتی پایبند خواهد بود و حمایت از تروریسم را متوقف خواهد کرد. هیچ توافق دیگری ارزش وجودی ندارد».