فاکس نیوز: تشدید رویارویی میان آمریکا و رژیم ایران

وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه آزادی بین المللی مذاهب،‌ نقض آزادی اقلیتهای مذهبی در ایران را محکوم کرد.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، ضمن انتشار این گزارش گفت:‌‌ «در ایران بهاییان، مسیحیان و سایر اقلیت ها بخاطر مذهبشان تحت پیگرد قرار می گیرند. رژیم ایران همچنان افراد را با قوانین واهی ارتداد اعدام می کند. ۲۰ نفر در سال ۲۰۱۶ به اتهام محاربه در ایران اعدام شده اند».

از سوی دیگر هیتر نائرت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جلسه توجیه خبرنگاران گفت:‌ «دولت ترامپ کماکان متعهد به مقابله با تهدیدهایی است که از جانب رژیم ایران مطرح است. رفتار بی ثبات کننده این رژیم نه تنها مایه نگرانی ماست بلکه مایه نگرانی بسیاری کشورهای دیگر است».
اما مجلس رژیم ایران در پاسخ به مجازات های آمریکا افزایش بودجه برای توسعه برنامه موشکی را تصویب کرد. این مجلس ۵۲۰ میلیون دلار را برای توسعه برنامه موشک های بالستیکی و تقویت فعالیت های منطقه ای سپاه پاسداران اختصاص داد. این تصمیم  دخالت های بیشتررژیم ایران در کشورهای منطقه است.
 
نبیل العتوم مدیر بخش پژوهشهای ایران در مرکز امیه به اسکای نیوز گفت:‌«بی شک رژیم ایران می خواهد با تصویب این بودجه چند پیام به آمریکا بدهد. این در شرایطی است که آمریکا تلاش می کند مجازاتهای بیشتری را بر رژیم ایران اعمال کند، سپاه پاسداران را در لیست تروریستی قرار دهد و مانع آن شود که این رژیم در منطقه نفوذ کند و نگذارد که در بحرانهای منطقه دخالت داشته باشد. همچنین آمریکا می خواهد از طریق توافق نامه اتمی وارد تعدادی از تاسیسات حیاتی و حساس نظامی این رژیم شود که از نظر آمریکا در آن فعالیت های مشکوکی وجود دارد. رژیم ایران با این کار می خواهد واکنشی به این تلاشهای آمریکا بدهد.
پیام دوم رژیم ایران به کشورهای منطقه است. این رژیم در جنگ علیه شورای همکاری خلیج فارس بویژه عربستان سعودی است. وقتی که اختلاف با عربستان سعودی شدت گرفت علی لاریجانی رئیس مجلس رژیم ایران از یکی از مهمترین انبارهای موشکی بازدید کرد تا در پیام روشنی به عربستان سعودی بگوید که با گردآوری مجموعه موشک های دوربرد و میان برد در حال شروع مرحله ای جدید در برنامه موشکی هستیم.
پیام سوم رژیم ایران این است که نقش مهمی در مناطق بحرانی منطقه دارد و بعد از افزایش ضربات ائتلاف جهانی علیه داعش از این مناطق بیرون نمی کشد».

اسکای نیوز: پاسخ آمریکا به این برخوردها چگونه خواهد بود؟ آیا آمریکایی ها فکر نمی کنند که این برخوردها تحریک آمیز باشد؟.
نبیل العتوم:  این اقدامات تحریک کننده است. بعد از اعمال مجازاتهای آمریکا این رژیم یک برنامه جدید موشکی را بنام موشک صیاد اعلام کرد. رژیم  ایران تعهدات خود در زمینه موشکی را نقض کرد. بر اساس کنوانسیونهای جهانی موشک هایی که وزنشان بیشتر از ۵۰۰ کیلو گرم باشد و بردشان بیشتر از ۳۰۰ کیلومتر باشد.  موشک های دوربرد بحساب می آیند. در نتیجه رژیم ایران قطعنامه های ۱۹۲۹ و ۱۱۹۳سازمان ملل را نقض کرده است. 
به نظر من در روزها و هفته های آینده تنش میان آمریکا و رژیم ایران بیشتر خواهد شد بویژه که  اختلافات میان روسیه و آمریکا به ضرر رژیم ایران حل خواهد شد. یکی از مقامهای رژیم ایران گفته است در روزهای آینده خبرهای خوبی از طرف روسیه نخواهیم داشت.

فاکس نیوز ۲۵ مرداد