بلومبرگ: سقوط قیمت نفت

قیمت نفت در بازار لندن به پایین‌ترین حد خود از ماه نوامبر یعنی پنج ماه پیش رسیده است. علت این امر چیست؟

کشورهای عضو اوپک، سازمان کشورهای صادرکننده نفت، روز ۳۰ نوامبر توافق کردند تولید نفت خود را در نیمه اول سال جاری یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهند.
روز جمعه نفت برنت دریای شمال با ۲ و یک دهم درصد کاهش، بشکه‌ای به ۴۷ دلار و ۴۱ سنت رسید. قیمت نفت روز پنج‌شنبه نیز ۴ و ۸ دهم درصد کاهش یافته بود. این روند سقوط قیمت نفت به این خاطر است که بازار اطمینان ندارد سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در مقابل صنعت روبه پیشرفت نفت شیل shale آمریکا بتواند مقاومت کند.
بعد از توافق تولیدکنندگان عمده نفت بر سر کاهش سقف تولید به منظور پایان دادن به اشباع بازار، هم نفت برنت دریای شمال و هم نفت تگزاس افزایش چشمگیر یافتند، اما اخیرا دوباره قیمت‌ها با سرعت در حال افت است.
در همین زمینه خبرگزاری بلومبرگ می نویسد در حالی که توافق اوپک باعث بالا رفتن قیمت نفت در اوایل ژانویه به بیشترین میزان از ژوییه ۲۰۱۵ تا آن زمان شد، همین افزایش قیمت صاحبان صنعت نفت شیل آمریکا را تشویق به حفاری های بیشتر کرد.
نه تنها افزایش قیمت نفت در ابتدای سال جاری باعث تقویت صنعت شیل آمریکا شد، بلکه تولیدکنندگان عضو اوپک صادرات نفت را در سطحی بیش از آن چه انتظار می رفت ادامه می دهند.
قیمت نفت هم اکنون بیش از ۵۰ درصد پایین‌تر از زمان اوج قیمت‌ها در سال ۲۰۱۴ است
بلومبرگ ۱۶ اردیبهشت ۹۶