الجزیره: وزیر خارجه عربستان: رژیم ایران عامل اصلی بی ثباتی خاورمیانه

وزیر خارجه عربستان، لیستی از بحرانها و چالشهایی را که در منطقه خاورمیانه وجود دارد و باعث بی ثباتی و تنش در این منطقه شده است، تشریح کردو به سرچشمه همه آنها که رژیم حاکم بر ایران است، پرداخت.

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان روز دوشنبه گفت:
منطقه ما در تنش است، ما در عراق، سوریه، یمن و لیبی بحران داریم.
ما باید با چالشهایی که در این منطقه وجود دارد برخورد کنیم.
در یمن تلاش می کنیم به راه حل برسیم، برای حل بحران فلسطین و اسرائیل می بایست اراده سیاسی وجود داشته باشد، حل مشکل در سوریه محتمل است، فکر می کنم دولت جدید آمریکا در حل بسیاری مشکلات کمک خواهد کرد. دونالد ترامپ عقیده دارد باید داعش را منهدم کرد ما نیز همین عقیده را داریم. او عقیده دارد باید رژیم ایران را مهار کرد، مانیز همین عقیده را داریم. او می گوید باید با هم پیمانان سنتی امریکا همکاری کرد مانیز همین عقیده را داریم.
ما علاقه داریم از نزدیک با دولت جدید آمریکا کار کنیم. وقتی که به منطقه نگاه می کنیم می بینیم منبع تهدیدها رژیم ایران است. رژیم ایران بزرگترین حامی تروریسم در جهان است. رژیم ایران در بخشی از قانون اساسی اش به اصل صدور انقلاب عقیده دارد، به اصل شهروندی اعتقاد ندارد. رژیم ایران به قوانین بین المللی احترام نمی گذارد. آنها دیپلماتها را ترور می کنند، به سفارت خانه ها تهاجم می کنند و در سایر کشورها هسته های تروریستی ایجاد می کنند. در سال ۲۰۰۱ وقتی که آمریکا علیه القاعده در افغانستان جنگ را شروع کرد سیف العدل پسر بن لادن بعنوان مغز متفکر القاعده برای زندگی به ایران رفت. آنها انهدام سه ساختمان در کشور ما را طراحی کردند. این طرح توسط سیف العدل که در ایران زندگی می کرد داده شد. دو نفر باآنها تماس گرفتند و ما نوار مکالمه آنها را در اختیار داریم.
در سال ۱۹۹۶ رژیم ایران برای حوثی ها موشک فرستاد که علیه کشور ما بکار گیرند و غیر نظامیان را با آن به قتل برسانند و این نقض قوانین بین المللی است.
لذا در این منطقه کشوری را می بینیم که از تروریسم حمایت میکند و تصمیم دارد که منطقه را بی ثبات کند. رژیم ایران تنها کشوری است که توسط داعش یا القاعده هدف قرار نگرفته و این جای سؤال است.
الجزیره ۱ اسفند ۹۵