سی ان ان ـ جیمز جفری: نوری مالکی و بشار اسد عامل رشد داعش

جیمز جفری سفیر پیشین آمریکا در عراق معتقد است که سیاستهای رژیم ایران و دست نشاندگانش در سوریه و عراق باعث رشد داعش و فاجعه یی شد که اکنون در سوریه جریان دارد. بخشهایی از مصاحبه وی با سی ان ان:جیمز جفری  می گوید فشارهای نوری مالکی و رژیم اسد بر  سنیها باعث رشد داعش شد.

جیمز جفری سفیر پیشین آمریکا در عراق در مصاحبه با سی ان ان با اشاره به دخالتهای گسترده رژیم ایران در سوریه گفت:  اوضاع در سوریه بدتر می شود. آنچه در این کشور نباید از نظر دور داشت رژیم ایران است.ما شاهد حرکتهای توسعه طلبانه رژیم ایران نه فقط در سوریه بلکه درکل منطقه هستیم. این امر باعث واکنش عظیمی در میان اعراب سنی و فراتراز آن می شود.
 همین دخالتها  باعث سیل پناهندگان به اروپا شده است. این اقدامهای رژیم ایران همچنین باعث رشد داعش است. رژیم اسد متحد رژیم ایران در سوریه و مالکی متحد رژیم ایران در عراق بودند که بر جمعیت سنی فشار آوردند. امری که  باعث توسعه داعش  شد یعنی همان نیرویی که  امروزه ما با آن مواجهیم.
سفیر جیمز جفری می گوید آمریکا تنها در مقابل داعش واکنش نشان می دهد و تقریبا هیچ کاری  برای کمک به جنگ سوریه نمی کند. نتیجه این کار همین فاجعه یی است که در سوریه انتفاق می افتد.