فری‌بیکن ـ پرونده ابعاد نظامی برنامه اتمی رژیم ایران

نمایندگان کنگره آمریکایی دنبال بازگشایی پرونده ابعاد نظامی برنامه اتمی رژیم ایران هستند.

قانونگذاران آمریکایی از محافل بین‌المللی خواسته‌اند بار دیگر پرونده تحقیقات درباره فعالیت‌های گذشته رژیم ایران برای ساخت سلاح‌ اتمی یا «ابعاد نظامی احتمالی» برنامه هسته‌ای این رژیم موسوم به پی ام. دی PMD گشوده شود.
واشینگتن‌فری‌بیکن این خبر را بر اساس گفت‌وگو با منابع متعدد منتشر کرده است.
درخواست‌ نمایندگان کنگره آمریکا در این باره بعد از آن مطرح می‌شود که هفته گذشته روزنامه وال‌استریت‌ژورنال به نقل از مقامهای فعلی و پیشین آمریکایی اعلام کرد آژانس بین المللی انرژی اتمی در نمونه‌برداری‌های محیطی سال گذشته از سایت نظامی پارچین، ذرات اورانیومی کشف کرده که با فعالیت‌های رژیم ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای مرتبط بوده‌اند.
این افشاگری موجب شده قانونگذاران آمریکایی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بخواهند پرونده پی ام. دی PMD که خاتمه‌یافته اعلام شده را بار دیگر به جریان بیندازند.
مایک پمپئو، عضو کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا به واشینگتن فری‌بیکن گفت: «تناقض‌های دولت اوباما درباره رژیم ایران و آژانس در موضوع اورانیوم، مستلزم بررسی مجدد گزارش ابعاد نظامی برنامه اتمی این رژیم است».
«یوکیا آمانو»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آذرماه سال گذشته گزارش خود را درباره موضوع «جنبه‌های نظامی احتمالی» در برنامه هسته‌ای رژیم ایران منتشر کرد. کشورهای عضو شورای حکام آژانس پس از آن با تصویب قطعنامه‌ای از گروه ۱+۵ پرونده مربوط به این موضوع را مختومه اعلام کردند.
در گزارش آمانو آمده بود که رژیم ایران قبل از سال ۲۰۰۳ به طور سیستماتیک اقدام به انجام آزمایش‌هایی در زمینه سلاح‌های هسته‌ای در برخی از سایت‌های خود کرده است.
این گزارش بار دیگر افشاگریهای مقاومت ایران را مورد تأیید قرار داد که برنامه اتمی رژیم ایران از اساس یک برنامه نظامی تسلیحاتی بوده است.
واشینگتن فری بیکن - ۶ تیر ۹۵