رضا محمدی: تحریم‌های اخیر و فرصت‌ها

 

پنج نوامبر روز برگشت و اجرایی شدن بی‌سابقه‌ترین تحریم‌های اقتصادی از سوی دولت آمریکا برعلیه رژیم آخوندی می‌باشد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا با خارج شدن از توافقنامه برجام در ماه می، که آن را همواره و حتی از دوران رقابت‌های انتخاباتی خود توافقنامه‌ای وحشتناک نامیده بود، مسیر بازگشت این تحریم‌ها را دگر بارهموار کرد.

پس از امضای قرارداد برجام از سوی کشورهای ۱+۵ و رژیم آخوندی در سال ۲۰۱۵، خانم مریم رجوی رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت آن زمان به‌صراحت اعلام کردند که این توافقنامه ناقص، یک‌سویه و تماماً به نفع رژیم بوده و سیاست مماشات با آن هرگز قادر نخواهد بود تا که مانعی بر سر پیشبرد برنامه‌های هسته‌ای ملایان حاکم در ایران ایجاد کند و با باز گذاشتن دست رژیم به ادامه دادن سیاست‌های شرورانه خود در منطقه، صدور ارتجاع و تأمین مالی و تسلیحاتی گروه‌های تروریستی و ازهمه مهمتر پیشبرد برنامه‌ها و ساخت موشک‌های دوربرد، در حقیقت جان تازه‌ای به کالبد این رژیم فرتوت ریخته خواهد شد.
خانم رجوی به‌درستی تأکید کردند که دستیابی مجدد رژیم به پول‌های آزادشده، این امکان را به آن خواهد داد تا که بر سرعت سیاست‌های خصمانه و مرگبار خود هرچه بیشتر بیافزاید.

امروز به عینه شاهدیم که پول‌های آزادشده، چگونه توسط جنایتکاران حاکم بر ایران، در کشورهای عراق، یمن، لبنان و سوریه هزینه شده و سفره تهیدستان و بی‌خانمانان تهی‌تر از گذشته مانده است.

خیانت دولت روحانی شیاد و همچنین جنایت پاسداران، در به هدر دادن پول‌های گزاف متعلق به مردم، چه به‌صورت واریز کردن به حساب‌های شخصی در بانک‌های خارج از ایران و چه برای توسعه سیاست‌های شرورانه و بی‌ثباتی در منطقه، خط بطلانی بر این ادعاست که فشارهای اقتصادی بر مردم و خالی بودن سفره‌های آنان، دلیلش همانا محاصره اقتصادی سالهای گذشته است که بر دوش مردم سنگینی می‌کرده است و نه غارت و چپاول کارگزاران حکومتی.

پاسخ به این سؤال که آیا در اقتصاد نابسامان و شرایط فاجعه‌بار زندگی اکثریت مردم، پس از برجام و طی۳ سال گذشته با آزاد شدن۱۵۰۰ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه‌شده ( یک و نیم میلیارد پول نقد از طریق هواپیما توسط دولت اوباما)، بهبودی حاصل‌شده، قطعاً با توجه به آمار و ارقام خود رژیم "منفی" می‌باشد.

این امر که بلندگوهای استعماری و مزدوران رژیم در خارج از کشور بفرموده سیاست مظلوم‌نمایی درباره رژیم در پیش‌گرفته و برای مردم دلسوزی می‌کنند، درواقع چیزی نیست جز قلب واقعیات و جوسازی فریبکارانه، که هدفش از زیر ضرب خارج کردن حکومت آخوندی با تمام جناح‌های آن می‌باشد که اقتصاد کشور را به مرز ویرانی و فروپاشی کشانده‌اند.

کیست که نداند، درآمدهای نجومی رژیم طی سال‌های حکومت ننگین خود از فروش نفت و گاز بجای تزریق به بدنه اقتصاد بیمار، به هدف راه‌اندازی چرخه‌های تولیدی برای ایجاد اشتغال و فراهم کردن تسهیلات رفاهی و معیشتی مردم و به‌تبع آن کاهش فقر، چگونه این منابع سرشار و سرمایه‌های ملی توسط این حاکمیت ضد مردمی درراه جاه‌طلبی‌های هسته‌ای و حمایت مالی از تروریسم به غارت برده شده و امروز حضور لشکر گرسنگان و بی‌خانمانان در اکثر نقاط کشورمان تصویری دردناک از واقعیت موجود را بنمایش می‌گذارد.
زبان و قلمهای روشنفکرمابانه که با حس همدلی با مردم محروم، این روزها از فشار اقتصادی سنگین بر آنان که امری است واقعی، می‌گویند و می‌نویسند، خود به‌خوبی می‌دانند که مردم میهنمان سال‌هاست که زیر بختک سیاه رژیم آخوندی در رنج و عذاب بوده و تا سایه شوم این رژیم بر سر میهن سنگینی می‌کند، رنج مردم نه کمتر که بیشتر خواهد بود.
همدردی با مردم رنج‌کشیده و ستم دیده بسیار نیک و بجاست، اما فرای این دلسوزی، نیکوتر آن‌که در عالم واقع در پی نشان دادن راهی کارآمدتر از ضربه به حساس‌ترین نقطه اتکای رژیم یعنی قدرت مالی آن می‌باشد، ضربه‌ای که قطعاً مسیر فروپاشی آن را هرچه پرشتاب ترخواهد کرد.

دولت آمریکا قاطعانه و مکرراً اعلام کرده که هدف از اجرای تحریم‌ها تغییر رفتار مخرب رژیم در برابر مردم خود و همچنین در منطقه می‌باشد و نه‌تنها سر جنگ و ستیز با مردم ایران ندارد بلکه خواهان این است که رژیم به حقوق اولیه و اساسی آنان احترام بگذارد.
به همین منظور هدف اصلی این تحریم‌های سنگین (ابرتحریم‌ها) بخش اعظم اقتصاد نفت و گاز، کشتیرانی و کشتی‌سازی ایران را شامل می‌شود تا رژیم نتواند مانند گذشته با هزینه کردن درآمد حاصله از آن قادر به ادامه دادن سیاست‌های مرگبار و ماجراجویانه خود شود. مایحتاج اولیه مردم ازجمله مواد غذایی، تجهیزات پزشکی و دارو و محصولات کشاورزی جز این تحریم‌ها نمی‌باشند.

همان‌طور که اشاره شد، این تحریم‌ها نبض اقتصاد رژیم را نشانه رفته و تمامی علائم حاکی از جدیت آمریکا در اجرای آن می‌باشد که شرایط رژیم را به حالت خفگی و ضعف مفرط خواهد کشاند.
رژیم بر سر دوراهی انتخابی مرگبار، پذیرش خواسته‌های ۱۲ گانه اعلام‌شده توسط مایک پمپئو وزیرامورخارجه آمریکا برای تغییر رفتار خود و یا تمکین نکردن به آن قرارگرفته که این دقیقاً همان فرصت تاریخی تغییر و دگرگونی شرایط به نفع مردم و مقاومت برحق آنان است تا برای همیشه با این رژیم منفور تعیین تکلیف نهایی خود را کنند.
امروز اکثریت مردم ما پس از قریب به ۴۰ سال حاکمیت جهل و جنایت، با شعارهای "دشمن ما همین‌جاست، دروغ میگ‌اند آمریکاست"،"اصلاح‌طلب، اصولگرا، دیگه تمومه ماجرا"، با درایت و هشیاری دشمن اصلی خود را به‌خوبی شناخته و عزم خود را همراه با کانون‌های شورشی جزم به نابودی رژیم منفور و ضد ایرانی کرده‌اند.

بدون شک پیروزی از آن مردم است.