سینا دشتی:‌ پاییز فقیه سالار

رژیم ولایت‌فقیه در مواجهه با بحران‌های گسترده‌ی اقتصادی و سیاسی حاکم بر کشورمان فاقد یک راه حل جامع و بن‌بست گشاست.

این فقدان عیان راهی به جلو، بسیار بیشتر از قبل نیاز حیاتی رژیم ولایت به آویختن به "ریسمان نجات" ینگه دنیا را علنی کرده و تلاشهای دیپلوماتیک برای حفظ تتمه ی برجام و ابراز مستمر تعهد رژیم به برجام به روشنی نشان میدهد که رژیم از فشل شدن این تعهد و بازگشت دوباره ی تحریم ها چقدر در هراس هست.

سخنرانی دیروز ترامپ در مجمع عالی ملل متحد بیانگر سیاست کاملا متفاوت با دوران سیاست مماشات بود. سیاست مماشات با رژیم ولایت‌فقیه اگر چه دردوران اوباما به سطح بسیار فاجعه باری برای مردم و آزادیخواهان ایران رسیده بود، ولی وجه اصلی سیاست امریکا با هر رئیس جمهوری در سالهای بعد از انقلاب ٥٧ بوده و بعد از اشغال عراق و تقدیم آن به ایادی رژیم، واقعا به مثابه ی مهمترین عامل حفظ رژیم قرون وسطائی ولایت‌فقیه و مکمل اختناق لگام گسیخته ی پاسداران و ایادی جنایتکار، عمل کرده و ضررهای جبران ناپذیری به جنبش دموکراتیک مردم ایران وارد کرده است.
علیرغم برخورداری از این گشاده دستی و خرج کردن امریکا از جیب مردم و مقاومت ایران برای نزدیک شدن به رژیم، نظام فقاهتی به خاطر ماهیت رفرم ناپذیر و ضد تاریخی خود نتوانسته بود در بنیان به خواست امریکا جواب بدهد و نگرانی های این ابرقدرت را برطرف بکند. بهر حال شواهد و قرائن حاکی از تغییر کیفی سیاست امریکا هست و این برای حکومت آخوندی یک فاجعه محسوب میشود. آخوندها خودشان بیشتر از هر کس دیگری به عمق تنفر اجتماعی مردم ایران از این حکومت و پتانسیل انفجاری و انقلابی جامعه واقف هستند، سرکوب خشن هر حرکت اجتماعی نه برای تفنن و مزاح، بلکه سیاست راهبردی و اصلی بقای حکومت آخوندی است. برای لگد زدن به زیر، اخوندها به آویزان شدن به "چنگک" بالا نیاز حیاتی داشته اند، با توجه به زمینه ی درون ایران و آتشفشان در حال غریدن خشم مردم ایران که هر روز شعله هایش در جائی و بهانه ای بیرون میزند، آخوندها امید داشتند که این در به همان پاشنه ی آشنا خواهد چرخید؛ اما سخنرانی ترامپ نشان داد که امریکا دست خود را از پشت رژیم کشیده است. رژیم در یک عکس العمل غریزی نوشت که "متن سخنرانی ترامپ توسط منافقین و اسرائیل" نوشته شده بود که واضح است که درد اصلی از "منافقین" است و گنجانیدن نام کشور دیگری برای تخفیف درد ضربه ی دریافت شده هست.
به نظر میرسد که برجام روزهای اخر حیات خود را میگذارند و اعلام سیاست راهبردی امریکا در مورد رژیم که قرار است در نیمه ی اکتبر اعلام بشود، حاوی اخبار ناگواری برای جسم بیمار و منحوس رژیم هست. این تحولات را از هر سو بنگریم، با توجه به اعتلا ی مجدد جنبش مردم ایران، با توجه به نمایش قدرت اخیر و بی بدیل آلترناتیو دموکراتیک ایران در انتخاب مسئول اول جدید مجاهدین یعنی خانم زهرا مریخی، با توجه به چند پارگی عمیق در سر حکومت آخوندی، بیانگر این است که مجاهدین و مقاومت ایران، علیرغم این که متن سخنرانی ترامپ را ننوشته اند، اما با مقاومت برای آزادی با فدای حداکثر از جان و مال خویش و تاکید بر خواست مردم ایران برای سرنگونی رژیم فقیه در حال نوشتن تاریخ پایان و زمان انقراض حکومت ضد ایرانی و فاسد آخوندی هستند!.