بارونس میوریل ترنر:آمریکا باید به تعهدش به مخالفان ایرانی عمل کند

این روزها در واشینگتن توافق بین دو حزب یک کالای نادر است. درحالیکه واشینگتن بخاطر اختلاف بین کاخ سفید و کنگره آمریکا برسر بودجه فدرال قفل شده است، سناتورهای هردو حزب درمورد تعهد آمریکا به مخالفان ایرانی در عراق، ساکنان کمپ اشرف، و نیاز به اقدام فوری آمریکا برای نجات جان هفت تبعیدی که در 1 سپتامبر توسط دولت عراق ربوده شدند، متفق نظر بودند.

این در 3 اکتبر صورت گرفت هنگامیکه کمیته روابط خارجی سنا درباره برنامه اتمی ایران از وندی شرمن زیر معاون امور سیاسی در وزارتخارجه استماع می کرد. طی این استماع، سناتور جان مکین، جمهوریخواه از آریزونا، و سناتور رابرت منندز، دمکرات از نیوجرسی، او را درباره وقایع 1 سپتامبر در کمپ اشرف در عراق مورد سئوال قرار دادند.
در 1 سپتامبر، 52 پناهنده ایرانی بیگناه به عمد کشته شدند، بسیاری از آنها درحالیکه تلاش می کردند کمک پزشکی دریافت کنند. آنها درحالیکه دست بند زده شده بودند اعدام شدند. هفت نفر- شش زن و یک مرد- توسط مهاجمان به گروگان گرفته شدند و از آن زمان خبری از آنها نیست.
نظر به امنیت حول کمپ اشرف، تنها نیروهای ویژه عراقی قادر به انجام این حمله بودند. عراق البته هرگونه دخالت در این واقعه وحشتناک را رد کرده و کماکان درباره محل گروگانها اظهار بی اطلاعی می کند.
شرمن در برابر مک کین و منندز اینکه آمریکا سلامت و امنیت ساکنان کمپ اشرف را تضمین کرده بود را تصدیق کرد. وقتیکه شرمن تعهد آمریکا به حفاظت از این مخالفان ایرانی بیگناه را تأیید کرد، هردو سناتورها گفتند که آمریکا باید به عهدش به حفاظت از این پناهنده ها وفا می کرد.
منندز، رئیس کمیته امور خارجی سنا گفت که ”وقتیکه فرماندهان آمریکا به این افراد تضمین کتبی برای امنیت دادند از دست رفتن یک نفر دیگر غیرقابل قبول است و این امر پیامی برای سایر جهان میفرستد که ما می‌گوییم کاری را می کنیم ولی انجام نمی دهیم و آنها نباید به ما اعتماد کنند.“
شرمن به اقداماتی که در کمپ جدید برای حفاظت از پناهندگان انجام شده پرداخت و گفت که ”دولت عراق بیش از ۷۰۰ تی وال بزرگ ، بیش از ۵۰۰ پناهگاه، بیش از ۶۰۰ تی وال کوچک و تقریبا ۵۰ هزار کیسه شنی را منتقل کرده است.“
منندز در مقابل گفت ” وقتیکه عناصر نیروهای عراقی در آنچه که اتفاق میافتد ممکن است به احتمال زیاد دست داشته باشند، کیسه های شنی مشکل را حل نخواهد کرد.“
شرمن گفت ساده ترین (بهترین) راه برای تضمین سلامتی و امنیت پناهندگان ایرانی در عراق انتقال کامل آنها از عراق است چرا که نفوذ ایرانیها و نیروهای القاعده در عراق فزایش می یابد. منندز پیشنهاد کرد که ”آمریکا میتواند هدایت بخشی از آن را بر عهده بگیرد و به تعداد کثیری از این افراد بگوید که در حقیقت شما می‌توانید به آمریکا منتقل شوید و از بقیه جهان بخواهد که پیشنهاد انتقال دهند.“
نظر به نقش دولت عراق در قتل عام 1 سپتامبر، مک کین گفت که کنگره ممکن است ”مجبور شود به نوع کمکی که به عراق میدهیم و اینکه آن را چگونه به عراق بدهیم بازنگری کند“ اگرکه این کارها توسط دولت عراق ادامه یابد. منندز یک گام پیشتر رفت و پیشنهاد کرد که آمریکا فروش هرگونه سلاح به عراق را متوقف کند تا اینکه هفت گروگان آزاد شوند.
درحالیکه شرمن به این نوع خط تفکر اعتراض کرد، منندز بظاهر در مصمم بودنش بر این موضوع قاطع بود. او در ادامه گفت که ”در مورد 7 گروگان که ما بر این باور هستیم که دولت عراق میداند کجا هستند، اگر آنها جان خود را از دست بدهند، این موضوع را“ در مورد روابط آمریکا با دولت عراق ”پیچیده میکند.“
نظر به شایعات اینکه نوری مالکی نخست وزیر عراق قرارست بزودی به آمریکا برود، این موضع گیری کمیته روابط خارجی سنا نمی توانست گویاتر باشد. آمریکا آشکارا می داند که عراق مسئول حمله وحشتناک 1 سپتامبر است. علاوه برآن، آنها سرانجام دارند درباره هفت گروگان در دست نیروهای ویژه عراق در بغداد بدرخواست تهران، اقدام می کنند.
به این امید که اظهارات (موضع گیری) کمیته روابط خارجی سنا همچنین توسط کاخ سفید شنیده شود و دولت اوباما از عراق بخواهد گروگانها را آزاد کند یا با عواقب آن در واشینگتن مواجه شود.
درحالیکه بنظر می رسد اکثر کشورهای غرب چشم خود را بر حمله به کمپ اشرف می بندند، سنای آمریکا نشان داده که اعضایش می خواهند هدایت این موضوع را بعهده گیرند و حاضرند برای اطمینان یافتن از امنیت و سلامت باقیمانده پناهندهای ایرانی، و همچنین هفت گروگان در دست نیروهای ویژه دولت عراق در بغداد، گام  بردارند.
(بارونس میوریل ترنر از کامدون تا سال 2008 معاون سخنگوی مجلس اعیان بریتانیا بود و او یکی از اعضای ارشد کمیته پارلمانی بریتانیایی برای آزادی ایران است.)

پنجشنبه 10 اکتبر 2013