آمار جانگداز قربانیان کرونا در ۳۶۹ شهر کشور از ۸۴ هزار و ۴۰۰ نفر بیشتر است


رئیس کمیسیون بهداشت مجلس رژیم: تنها راه مقابله با ویروس کرونا استفاده از ماسک است اما متأسفانه ۴۰ تا ۵۰ درصد جمعیت کشور توان خرید ماسک را ندارند

رییس بیمارستانهای خمینی شهر: تاکنون ۱۸۷ نفر در این شهر بر اثر کرونا فوت کرده اند،کادر درمان خسته شده اند و تعدادی از پزشکان و کادر درمانی مجدد در این چند روزه مبتلا شده و از چرخه درمان خارج شده اند
استاندار تهران: وضعیت قرمز شیوع ویروس کرونا همچنان در استان تهران ادامه دارد. پایتخت و چند شهرستان دیگر در وضعیت قرمز قرار دارند
طبق مصوبه ستاد کرونا، گورستانهای مشهد از ۲۳ تیر ماه امسال مجدداً بسته شدند و مراسم دفن با تعداد محدودی از بستگان انجام می‌شود

سازمان مجاهدین خلق ایران بعد از ظهر امروز جمعه ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ اعلام کرد آمار جانگداز جانباختگان کرونا در ۳۶۹ شهر ایران متأسفانه به بیش از ۸۴ هزار و ۴۰۰ نفر رسیده است. شمار قربانیان در البرز به ۲۵۵۵ نفر، در اردبیل به ۹۸۵ نفر، در بوشهر به ۹۸۵ نفر، در خراسان رضوی به ۶۲۳۸ نفر، در خراسان شمالی به ۱۲۳۷ نفر، در خوزستان به ۵۸۸۲ نفر، در زنجان به ۷۹۰ نفر، در سیستان و بلوچستان به ۲۶۴۶ نفر، در فارس به ۲۳۴۵ نفر، در کرمانشاه به ۲۰۵۰ نفر، در گلستان به ۲۳۰۰ نفر، در گیلان به ۳۵۲۷ نفر، در لرستان به ۳۴۴۰ نفر، در مازندران به ۳۹۴۴ نفر، در مرکزی به ۹۹۸ نفر، در هرمزگان به ۱۰۵۵ نفر، در همدان به ۲۱۹۹ نفر و در یزد به ۹۶۵ نفر رسیده است.

شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس رژیم گفت: «تنها راه مقابله با ویروس کرونا استفاده از ماسک است اما متأسفانه ۴۰ تا ۵۰ درصد جمعیت کشور توان خرید ماسک را ندارند و باید به طور رایگان در اختیار آنان قرار داده شود...با خیّران در نقاط مختلف کشور نیز در ارتباط هستیم تا بتوانیم اقلام بهداشتی برای نیازمندان سیستان و بلوچستان تهیه و در اختیار آنان قرار دهیم» (انتخاب ۱۶ مرداد).
در تهران، استاندار گفت: «تا صبح روز ۱۶ مرداد امسال، سه هزار و ۹۳۶ نفر بیمار کرونایی در بیمارستان‌های این استان بستری بودند... وضعیت قرمز شیوع ویروس کرونا همچنان در این استان ادامه دارد و محدودیت های هفته‌های گذشته نیز به تبع آن برای هفته آینده اعمال می شود. همچنان پایتخت و چند شهرستان دیگر در وضعیت قرمز قرار دارند»(ایرنا ۱۷ مرداد).

در اصفهان، رئیس مجمع بیمارستان‌های خمینی شهر گفت: «ظرف یک هفته گذشته ۸۰ درصد تخت های بیمارستان اشرفی، اشغال و الگوی بیماری تغییر و شدت و وخامت بیماری بیشتر شده و نیاز به تخت‌های مراقبت‌های ویژه بیش از قبل است. تاکنون ۱۸۷ نفر از این شهر بر اثر کرونا فوت کرده اند، کادر درمان خسته شده اند و تعدادی از پزشکان و کادر درمانی مجدد در این چند روزه مبتلا شده و از چرخه درمان خارج شده اند»(ایسنا ۱۶ مرداد).

در خراسان رضوی، مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری مشهد گفت: «طبق مصوبه ستاد استانی مقابله با کرونا، آرامستان‌ها از ۲۳ تیر ماه امسال دوباره بسته شدند و مراسم دفن با تعداد محدودی از بستگان انجام می‌شود. حدود ۳۵ نفر در آرامستان بهشت رضوان و بیش از ۱۲۰ نفر در سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد در ارتباط با کرونا فعالیت دارند و فشار مضاعفی را تحمل می‌کنند»(ایرنا ۱۷ مرداد).
در مازندران، فرماندار بابلسر گفت: «با امکانات درمانی و ظرفیت پزشکی موجود در شهرستان ارائه خدمات جامع و مطلوب به بیماران امکان پذیر نخواهد بود. این شهرستان فاقد مرکز درمانی کامل و جامع است و بیماران باید برای درمان به شهرهای مجاور از جمله فریدون‌کنار و بابل مراجعه کنند. در هفته های گذشته شیوع ویروس کرونا در این شهرستان سرعت بالایی داشته و آمار بستری و مرگ و میر بالا بوده است» (ایرنا ۱۶ مرداد).

در هرمزگان، مدیرکل انتقال خون گفت: «شیوع کرونا و ترس از ابتلاء به کرونا از مهم‌ترین دلایل کاهش مراجعه به مراکز انتقال خون است و در حال حاضر مراکز با کاهش ذخایر خون روبرو شدند. هرمزگان روزانه به طور متوسط به ۱۵۰ تا ۲۰۰ واحد خون نیاز دارد، با ادامه این روند ذخایر خونی استان در چند روز آینده با کاهش روبه رو می‌شود» (ایسنا ۱۷ مرداد).

با ادامه وضعیت بحرانی در اکثر نقاط کشور مسأله تأمین هزینه درمان بیماران کرونایی که اکثراً از اقشار کم درآمد هستند به یک مشکل بزرگ تبدیل شده است . یک رسانه حکومتی با اشاره به اینکه هزینه درمان یک بیمار کرونایی بنا به گزارش وزارت بهداشت تا ۵ میلیون تومان میرسد: نوشت: «بخش زیادی از طبقات کم درآمد جامعه نه شغل ثابت دارند و نه دفترچه بیمه درمان و نه بیمه تکمیلی، حال باید پرسید با شیوع گسترده ویروس کرونا، بیکاری شاغلان پاره وقت و کاهش درآمد خانوارهای کم درآمد، در آینده نزدیک باید شاهد چه چیزی باشیم؛ بیمارانی که توان درمان ندارند و یا خانوارهای فقیری که هزینه درمان کمر آنها را خم کرده و فقیرتر شده اند تکلیفشان در برابر چنین هزینه هایی چیست؟» (سایت خبرفوری۱۶ مرداد).


دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران
۱۷ مرداد ۱۳۹۹ (۷ اوت ۲۰۲۰)