فراخوان به عموم زحمتکشان و نفتگران برای حمایت از کارگران و کارکنان اعتصابی پالایشگاهها و تأسیسات نفتی

 
کمیسیون کار شورا از سازمان بین المللی کار و از سندیکاها و اتحادیه‌های کارگری و مدافعان حقوق کارگران می‌خواهد
رژیم ضد کارگری آخوندی را محکوم و از اعتراضها و اعتصابهای کارگران ایران حمایت کنند

از شنبه ۱۱ مرداد ۹۹، کارگران و کارکنان شماری از تأسیسات نفتی از جمله در پالایشگاههای آبادان و ماهشهر و پالایشگاه نفت سنگین قشم و پالایشگاه پتروشیمی پارسیان در لامرد فارس و فاز ۲۲ و ۲۴ پارس جنوبی در کنگان (بوشهر)، دست به اعتصاب زده اند. آنها از شرایط کاری طاقت‌فرسا در گرمای شدید مناطق جنوبی و از سخت‌ترین شرایط معیشتی رنج می‌برند و از حقوق ابتدایی خود محروم هستند.

یکم-کارگران این تأسیسات و پالایشگاهها که اغلب تحت کنترل سپاه پاسداران است، امنیت شغلی ندارند. قراردادهایی که به آنها تحمیل کرده‌اند، قراردادهای موقت است و کارفرما هر زمان که بخواهد می‌تواند آنها را اخراج کند.

دوم-کارگران مشمول بیمه، اعم از بیمه درمانی و بازنشستگی نیستند.

سوم-حقوق ماهانه‌ آنها، چند برابر پایین‌تر از خط فقر است. این حقوق ناچیز در شرایط گرانی فزاینده و تورم افسارگسیخته، به سختی هزینه زندگی یک هفته آنها را تأمین می‌کند.

چهارم-چند ماه است که همین حقوق ناچیز هم به آنها پرداخت نشده است.

پنجم- در محیط کار از حداقل امکانات ایمنی و رفاهی بخصوص در گرمای طاقت فرسا در مناطق گرمسیر جنوب برخوردار نیستند.
 
محروم کردن کارگران و زحمتکشان از حداقل حقوقشان درحالی است که این پالایشگاهها با تمام ظرفیت کار می‌کنند و محصولات خود را با قیمت گزاف به مردم می‌فروشند. در آبان ۹۸، رژیم آخوندی قیمت سوخت را دو تا سه برابر افزایش داد و بنزین را از لیتری ۱۰۰۰ تومان به ۳۰۰۰ تومان رساند. همان زمان زنگنه وزیر نفت رژیم دجالانه مدعی شد که «تمام ۳۱ هزار میلیارد تومان درآمد گرانی بنزین را به مردم می‌دهیم» (خبرگزاری تسنیم ۲۵ آبان ۹۸). نوبخت معاون روحانی و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز در ۲۳ آبان ۹۸ گفت: «سازمان برنامه و بودجه موظف شد عیناً همه منابع حاصل از اصلاح قیمت جدید را به حساب سرپرستان خانوارها واریز کند». اما نه تنها یک ریال از این درآمد افزوده به سرپرستان خانوارها نرسید بلکه به دستمزد کارگران و زحمتکشانی که روزانه حدود ۱۲۰میلیون لیتر بنزین تولید می‌کنند، چیزی اضافه نشد و همه درآمدها به حلقوم ارگانهای سرکوبگر ولایت فقیه ریخته شد.

کمسیون کار شورای ملی مقاومت ایران با درود به کارگران و کارکنان اعتصابی پالایشگاهها و تأسیسات نفتی، همه زحمتکشان و نفتگران در سراسر کشور را به حمایت از آنها برای احقاق حقوقشان فرا میخواند.

همچنین از سازمان بین المللی کار و از سندیکاها و اتحادیه های کارگری و نهادهای مدافع حقوق کارگران می‌خواهیم رژیم ضد کارگری آخوندی را محکوم و از اعتراضها و اعتصابهای کارگران ایران حمایت کنند.

 

شورای ملی مقاومت ایران- کمیسیون کار
۱۳ مرداد ۱۳۹۹