جان باختن جانگداز سه فعال محیط زیست در خاموش کردن آتش سوزی پاوه و تجلیل مردم شهر از قربانیان



•    امکانات خاموش کردن آتش سوزیهای اخیر بویژه در مناطق صعب العبور مانند پاوه در دست سپاه و ارتش و ارگانهای حکومتی است، اما رژیم از به کار گرفتن این امکانات خوداری میکند.

روز یک شنبه ٨ تیر سه تن از هموطنان فعالان محیط زیست، مختار خندانی اهل نوسود، یاسین کریمی اهل روستای شمشیر و بلال امینی ساکن پاوه در تلاش برای مهار آتش سوزی در ارتفاعات مرخیل پاوه جان باختند و شماری دچار سوختگی شدند.
بنا به گزارش شاهدان عینی و اظهارات کارگزاران محلی، علت این فاجعه انسانی فقدان هرگونه پشتیبانی از سوی ارگانهای کشوری و لشکری است که امکانات ضروری برای اطفای حریق را در اختیار دارند. بخصوص که این آتش سوزی در ارتفاعات صعب العبور روی داده و خاموش کردن آن نیاز به تجهیزات مهندسی و هلی کوپتر و هواپیما دارد. در فقدان چنین امکاناتی مردم و بویژه فعالان محیط زیست، با دست خالی و امکانات اولیه به خاموش کردن آتش مبادرت کرده بودند.

یکشنبه شب ۸تیر ۹۹، جمع کثیری از مردم شهرستان پاوه، به ادای احترام به پیکرهای قربانیان پرداختند و با خواندن سرود «ای شهیدان ای شهیدان» از آنها تجلیل کردند.

آتش سوزی پاوه، یکی از دهها آتش سوزی بزرگی است که در هفته های اخیر در مناطق مختلف کشور روی داده است. رژیم آخوندی که قاتل محیط زیست ایران است نه کاری برای جلوگیری از این آتش سوزیها و نه اقدام موثری برای خاموش کردن آنها میکند. سپاه پاسداران و ارتش تحت امر آخوندها امکانات لازم برای مقابله با این آتش سوزیها را در اختیار دارند اما رژیم آخوندی از به کار گرفتن این امکانات خودداری میکند.

فریدون یاوری مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه گفت «صعب العبور بودن و مین گذاری در این منطقه مرزی ایجاب می کند که آتش سوزی با کمک هواپیما و یا بالگرد آب پاش خاموش شود اما ظاهرا اصلا چنین موضوعی در حفاظت از محیط زیست ما جایگاهی ندارد» و «ای کاش برای هر چند استان یک سایت مجهز به هواپیما و یا بالگرد آب پاش تعریف می شد. در منطقه ای مانند بوزین و مرخیل به دلیل صعب العبور بودن و شیب تند، امکان سقوط امدادگران بسیار زیاد است» (ایرانا ۸ تیر)
 
دیکتاتوری ضد انسانی و ضد ایرانی آخوندها، همه سرمایه های کشور را یا چپاول و یا صرف سرکوب و پروژه های ضد ملی اتمی و موشکی و جنگ افروزی خارجی میکند. برای این رژیم منافع ملی، زندگی مردم و محیط زیست پشیزی ارزش ندارد. این همان رژیمی است که کارگران و زحمتکشان را به قربانگاه کرونا گسیل میکند، مردم سیلزده و زلزله زده را به حال خود رها میکند و بعد از ۲سال همچنان در چادر یا کانکس زندگی کنند و خانه های مردم محروم را بر سر آنان خراب میکند.


دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران
۹ تیر ۱۳۹۹ (۲۹ ژوئن ۲۰۲۰)