شمار فزاینده جانباختگان در سراسر ایران آمار قربانیان کرونا در ۳۳۴ شهر حداقل ۵۴ هزار و ۶۰۰ نفر است


•    نمکی وزیر بهداشت رژیم: حداقل باید دو سال با این ویروس زندگی کنیم


•    زالی: موج جدید بیماران فشار مضاعف‌تری به سیستم و بهداشت و درمان خصوصاً پرستاران وارد می‌کند
•    رئیس دانشگاه پزشکی سمنان: تاکنون ۳۰ درصد مردم این منطقه به ویروس کرونا مبتلا شدند
•    در ۱۵ روز اخیر تعداد مبتلایان به کرونا در استان مرکزی پنج برابر افزایش یافته است

تعداد جانباختگان فاجعة کرونا در سراسر ایران فزاینده است. سازمان مجاهدین خلق ایران بعد از ظهر امروز یکشنبه ۱تیر ۱۳۹۹ اعلام کرد، آمارجانگداز قربانیان کرونا در ۳۳۴ شهر از ۵۴ هزار و ۶۰۰ نفر بیشتر شده است. شمار جانباختگان در آذربایجان غربی به ۱۵۴۵ نفر، در البرز به ۱۸۹۰ نفر، در اصفهان به ۳۰۹۵ نفر، در خوزستان به ۴۴۹۰ نفر، در سیستان و بلوچستان به ۱۹۹۵ نفر، در قم به ۳۷۶۵ نفر، در کردستان به ۱۱۷۵ نفر، در گلستان به ۱۳۹۵ نفر، در گیلان به ۲۹۵۰ نفر و در لرستان به ۲۰۳۰ نفر رسیده است.

نمکی وزیر بهداشت رژیم آخوندی گفت: «حتی در استان‌هایی که فکر می‌کنیم موج اول را پشت سر گذاشته ایم، موج اول را به طور کامل تجربه نکرده ایم. باید باور کنیم کرونا تمام نشده، پیک بیماری رد نشده و کرونا، یک ویروس پیچیده تو در توی صد هزار چهره است...حداقل باید دو سال با این ویروس زندگی کنیم» (میزان ۳۱ خرداد).

مردانی عضو کمیته ملی کرونا گفت: «خیلی از بخش‌های کرونایی را تعطیل کرده بودیم اما دوباره این بخش‌ها را راه انداختیم، در حال حاضر وضعیت مشابهی در استان‌ها داریم و۱۰ استان در وضعیت قرمز هستند... موج دوم شروع شده و باید برای موج سوم هم فکر کنیم، اگر به همین شکل اوضاع ادامه پیدا کند تا آخر سال این گرفتاری هست...» (خبرگزاری سپاه پاسداران ۳۱ خرداد).

در تهران، زالی رئیس ستاد کرونا گفت: «در دو هفته اخیر نمودار تعداد مراجعان سرپایی، افراد بستری در بخش‌های عادی و مراقبت‌های ویژه و همچنین میزان مرگ و میرها در حال تغییر است و...موج جدید بیماران کووید ۱۹ فشار کاری مضاعف‌تری را به سیستم و بهداشت و درمان، خصوصاً کادر پرستاری وارد می کند» (ایسنا ۱ تیر).

در خوزستان نماینده اهواز در مجلس ارتجاع گفت: «این که آمار اعلام نمی‌شود موجب نگرانی مردم است و این که هر روز در نزدیکی ما کسی فوت می‌کند حس ترس و نگرانی با خود به همراه دارد. در برهه فعلی ضرورت دارد که از قوه قهریه در جلوگیری از برپایی تجمع‌ها، آیین‌های ترحیم و عروسی استفاده، و قاطعانه جلوی آن‌ها ایستاد» (خبرگزاری صدا و سیمای رژیم ۳۱ خرداد ۹۹).

در فارس، معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: «بیش از ۹ هزار و ۵۰۰ مورد مبتلا به کرونا ویروس دراستان شناسایی شده است... استان از مرحله هشدار عبور کرده و تعداد مبتلایان به کرونا روز به روز افزایش می یابد. از یک هفته گذشته، شاهد رشد بی سابقه موارد جدید هستیم. بار دیگر نقاهتگاه ۱۰۰ تختخوابی در ورزشگاه دستغیب برای قرنطینه راه اندازی شد. همچنین ۶ مرکز درمان سرپایی افزوده شد» (ایرنا و ایسنا ۳۱ خرداد).

در آذربایجان شرقی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: «به طور میانگین روزانه ۳۵۰ مورد جدید ابتلا به کرونا در استان شناسایی می‌شود و در حال حاضر ۳۳ درصد از تست‌های انجام‌شده در استان مثبت است» (خبرگزاری سپاه پاسداران ۳۱ خرداد).

در کردستان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تأکید کرد: «۲۵۹ مورد جدید مبتلا در ۲۴ ساعت گذشته شناسایی و در حال حاضر ۵۵۴ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند» (خبرگزاری حکومتی مهر ۳۱ خرداد).

در سمنان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان گفت: «از زمان شیوع این بیماری تاکنون ۳۰ درصد از مردم این منطقه به ویروس کرونا مبتلا شدند» (خبرگزاری حکومتی مهر ۳۱ خرداد).

در استان مرکزی، استاندار گفت: «در ۱۵ روز اخیر تعداد مبتلایان به ویروس کرونا و بستری شدگان نسبت به ۱۵ روز قبل آن در استان مرکزی پنج برابر افزایش یافته و خطرناک است» (خبرگزاری حکومتی مهر۳۱ خرداد).

در بوشهر، استاندار گفت بیمارستانها ظرفیت پاسخگویی ندارند و «روند صعوی بیماری نگران کننده‌است» (ایرنا ۱ تیر).

در البرز، رئیس دانشگاه علوم پزشکی «از افزایش ۳۰ درصدی مراجعان سرپایی به مراکز درمانی این استان خبر داد» (خبرگزاری حکومتی مهر ۳۱ خرداد).

در هرمزگان، معاون وزیر بهداشت گفت: «برای مقابله با بیماری کرونا در هرمزگان از ظرفیت بیمارستان‌های نیروی انتظامی و سپاه نیز استفاده شده و بیمارستان نیروی دریایی ارتش هم به چرخه بیمارستان‌های کرونایی اضافه می‌شود» (بازخبر۳۱ خرداد).

در لرستان، استاندار گفت: «متأسفانه روند ابتلا به بیماری در استان تاکنون افزایشی بوده و روزانه بین ۱۹۰ تا ۲۰۰ نفر به کرونا مبتلا می‌شوند (ایسنا ۳۱ خرداد ۹۹). فرماندار ازنا گفت: «روند ابتلا به کرونا خیز شدید برداشته به‌طوری‌که ۱۲۰ نفر در پنج روز مبتلا شده اند» (همشهری۱ تیر).


دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران
۱ تیر۱۳۹۹ (۲۱ ژوئن ۲۰۲۰)